Kan inte känna på mig att just varken Minded eller Nytt namn direkt lider utav situationen. Inte synligt i texten i alla fall. Dvs ingen utav dom verkar vara känslomässigt sårad eller liknande.. (fast jag kan ha fel, för det händer faktiskt!!
De här är två som verkar ha koll på sig själva och framförallt på VARANN!!
Båda har starka åsikter kring sin uppfattning och kring sin syn på rättvisa/rättigheter/skyldigheter, ansvar, frihet, osv.
Emellanåt är det faktiskt nästan underhållande för oss andra. (tror jag..)
Så alla kan säkert förstå att vi får förbereda oss på att den här diskussionen kan hålla på hur länge som helst.
Därför tar jag mig friheten och skriver vad jag tänker...
Men till skillnad från mobbning;
>Här ser vi (mer jag. - talar för mig själv) två människor som är jättebra på att föra sin mening. Och i det mesta också!
Ingen vill bli den andras "knähund". ALDRIG!
- ska sluta tala om er i tredje person nu -
Jag tror att ni två inte kommer dra jämt på ett bra tag framöver.
Det är pga många orsaker. Omgivningen, era erfarenheter osv har format er, precis som oss alla till de människor vi faktiskt idag visar upp.
Vi har ibland en jättestark bild utav oss själv, viss syn på andra, och på olika kulturer osv.
Ibland märker man hur grumlig den bilden snabbt kan bli när vi blir övertygade om något nytt.
(kolla alla orättvisor och förtryck som vi av ren vana plötsligt ser oss själva 'acceptera' utan att ens förstå det själva.
dvs, med tiden förändras vissa åsikter pga omgivningen och pga omständigheterna.)
Om någon har rätt egentligen?
>Tycka kan man ju göra, ELLER rättare sagt = det BÖR vi göra - åtminstone inom oss själva
(..folk har blivit galna av mindre! det lär vara jobbigt om man liksom har just såna här diskussioner i huvudet på sig själv där man argumenterar för eller emot sina egna tankar/åsikter så fort man ska ta ett beslut.
Det kan jag tycka är synd för livet går i direktsändning (även om vi ibland är med om vissa dåliga repriser) och jag tror att åsikter är en färskvara - eftersom många utav våra åsikter grundar sig i just erfarenhet.
Jag själv prioriterar INTE samma saker som jag argumenterade för/emot för bara 5år sen, bara som exempel.
Så ja, vi har alla en åsikt i och om det här som händer här också.
*det är nog det som är det intressanta*
Vi är alla mer eller mindre slavar under oss själva. Vi är låsta i våra egna ramar, både tillfälliga och livstids-moraliska 'åsikter' vi bestämt oss att följa.
Vi är låsta i vår uppfattning om oss själva, om vår uppväxt, vår omgivning, kring våra dagliga beslut, (speciellt kan vi ibland vara extremt låsta i andras beslut!
Listan blir lång.
Alla våra automatiska tankar får plats på den listan. För vi är (bara) människor. Inte gudar. Vi kan inte tänka helt rättvist.
>Så jag kommer fram till att allt i stort sätt handlar om perspektiv - vem är- eller hamnar då "bakom flötet", dvs om flötet ligger i mitten??
Det handlar kanske om var man står och kikar ut..?
>Och "låsningen" just här kan ligga i att man lätt även på internet också får på sig en roll (frivilligt eller ofrivilligt)
= låser oss fast i våra konton på en sajt + vår image/attityd just på den platsen + reaktioner man med eller omedvetet är 'ute efter' + slutligen våra beteenden för eller emot någon/något som presenteras för oss.
..ibland kan det vara frigörande att bara spy ut skiten och om ni två har energi utöver för varann så anser jag att det är upp till er att fortsätta tills någon utav er tröttar på ett eller annat sätt.
(*tröttna* = inte samma sak som att ge upp eller ge med sig - utan det kan vara pga tids- eller energibrist..etc.)
PS. Ni är väldigt starka som orkar med att engagera er i varandras åsikter (anser jag).
..erkänner att jag fått många goda skratt av era kommentarer. Dom har varit smått vassa, mycket välslipade och pricksäkra.
Ni är två retoriker som verkligen kan spela ut varann. Och DET är en konst i sig!