Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 maj 2011 21:52

Känns inte som en hedervärd lösning. Om man ska försvara något så får man se till att det man vill försvara inte förlorar sitt värde i processen. Fast nu fanns det väl inte något sådant värde till att börja med. Är emot dödsstraff, särskilt utan rättegångar. Klumpigt tillväggagångssätt som vittnar om sämre mänskliga sidor. Är inte ens pragmatiskt sunt. Nu har man rättfärdigat ett hårdare agerande.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 maj 2011 22:11

Blodshämnd, något man förr höll på med på medeltiden men numera ej längre sysslar med, undantag maffian,
USA Israel... Rättvisa skipad, knappast utan rättegång. Barnamördare har blivit populära, Khaddaffis sons barn som dödades var 2 månader, samt två var  2 år, sönderbombade, Hurra vad glada vi blir, försvarstal, ja men han har ju i sin tur dödat barn, alltså, att mörda barn rättfärdigas och försvaras med att någon annan har mördat barn.

Två kvinnor och 3 barn i Ladins hem, sänktes de med i havet? Hurra vad glada vi skall vara.

En ny ledig plats på top 10 listan, vem skall nu mördas, det kommer alltid att finnas en person på första platsen över de mest 10 mest eftersökta, det tar aldrig slut.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 03 maj 2011 23:13

--

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 04 maj 2011 09:22

Hej!
Jag är ju sån som tror på alltings mening. Att han har hållit sig undan i tie år är ju fantastiskt.

Han hade gjort sig förtjänt att få vila. Min bror gjorde regressioner för att kolla hur han dog i några av sina föregånde liv och det var faktiskt härligt. En gång hade han tidigare skjutit en underlydande. Han hade inte gått genom den s k skärselden. Men för bin Ladin måste det ju vara skönt att få göra upp med livet på en ofarlig plats. Barnen tas ju omhand särskilt.
jag är jag
jag är

Användarvisningsbild
Terra incognita

Inläggav Terra incognita » 04 maj 2011 12:41

Övervägande positivt för mig men tillvägagångssättet vet jag inte... Det var ju i alla fall bra att de sänkte ned honom i havet så att fanatiker inte har en punkt, hans grav, att vallfärda till. Är det bara jag som blir lite konspiratorisk? Hur lyckades han hålla sig undan i tio år, och varför just nu?

Idioterna som jublar utanför Vita huset däremot... Prata om att dras tillbaka till 1600-talet. Saknas bara att de viftar med hans huvud som trofé.
Okänt land

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 maj 2011 13:06

Terra incognita skrev:Övervägande positivt för mig men tillvägagångssättet vet jag inte... Det var ju i alla fall bra att de sänkte ned honom i havet så att fanatiker inte har en punkt, hans grav, att vallfärda till. Är det bara jag som blir lite konspiratorisk? Hur lyckades han hålla sig undan i tio år, och varför just nu?

Idioterna som jublar utanför Vita huset däremot... Prata om att dras tillbaka till 1600-talet. Saknas bara att de viftar med hans huvud som trofé.

Han lyckades hållasig undan i 10 år för att han fick hjälv av det land han befann sig i. Att det skedde just nu beror på att det är bäst att samla all skit på samma gång.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 maj 2011 20:01

Tyckte hela den där grunkan andades Guillouroman. Lite schysst (eller oschysst) underhållningsvåld.

Men han var en rätt tragisk figur. Lite islam-arabvariant av salongsbolsjevik. Konstigt att inte de rika kan nöja sig med att framleva sitt bekväma liv med den lilla maggropskänslan av att de lever ett orättfärdigt liv och låta sig nöja med det? De kommer ändå aldrig få oss vanliga duktigas respekt. Inte min i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 maj 2011 21:37

Johan Ågren skrev:"Hej Johan!
Vill att du tar ett samtal med Tim om att inte vara på taket på skolan.
Det har skett vid ett tidigare tillfälle och jag pratade med honom om det då.
Idag fick jag till svar att han brukar vara på taket.
Det är förbjudet och ska beaktas.
Hälsningar
Agneta"

Det är min grabb det! Eftersom det bara är han som kommer upp på taket så är det han som hämtar alla bollar som blir uppsparkade dit. Är det föresten "förbjudet"?

Mitt svar:

Hej Agneta,

Tims mentala särart undantränger de flesta av andra bekräftelsemöjligheter, vilket gör att han mår väldigt bra av att kunna få bekräftelse från andra barn för de begåvningar han har. Att med lätthet ta sig upp på tak är en sådan sak. Det har han gjort sedan 1:a klass och inget har kunnat stoppa honom hittills.

Hur ser dessa lagar ut, och var kan jag ta del av dem? Jag vill ju kunna förklara för Tim på ett rationellt sätt varför han inte får hämta ner bollar till sina klasskamrater när de hamnar på taket.

Jag har talat med honom.

Hälsningar,

Johan Ågren

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 04 maj 2011 22:23

Anders skrev
Tyckte hela den där grunkan andades Guillouroman. Lite schysst (eller oschysst) underhållningsvåld.

Men han var en rätt tragisk figur. Lite islam-arabvariant av salongsbolsjevik. Konstigt att inte de rika kan nöja sig med att framleva sitt bekväma liv med den lilla maggropskänslan av att de lever ett orättfärdigt liv och låta sig nöja med det? De kommer ändå aldrig få oss vanliga duktigas respekt. Inte min i alla fall.

Bin Laden är en av samtidens verkliga idealister som inte har accepterat sin överklass och de amerikanska ideologiska och kulturella övergreppen. Att dö för sin sak är inget ovanligt öde för de sanna profeterna. Att amerikanerna skulle ha respekt för hans små barn är blåögd okunnighet där den förkommer. De kan växa upp och vilja hämnas. Skydd för allt amerikanskt oavsett om man går fram som en slåttermaskin. Att ha respekt för vissa mördare men inte alla är enligt min åsikt naivitet och okunnighet.
jag är jag
jag är

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 maj 2011 23:22

Johan Ågren skrev:
Johan Ågren skrev:"Hej Johan!
Vill att du tar ett samtal med Tim om att inte vara på taket på skolan.
Det har skett vid ett tidigare tillfälle och jag pratade med honom om det då.
Idag fick jag till svar att han brukar vara på taket.
Det är förbjudet och ska beaktas.
Hälsningar
Agneta"

Det är min grabb det! Eftersom det bara är han som kommer upp på taket så är det han som hämtar alla bollar som blir uppsparkade dit. Är det föresten "förbjudet"?

Mitt svar:

Hej Agneta,

Tims mentala särart undantränger de flesta av andra bekräftelsemöjligheter, vilket gör att han mår väldigt bra av att kunna få bekräftelse från andra barn för de begåvningar han har. Att med lätthet ta sig upp på tak är en sådan sak. Det har han gjort sedan 1:a klass och inget har kunnat stoppa honom hittills.

Hur ser dessa lagar ut, och var kan jag ta del av dem? Jag vill ju kunna förklara för Tim på ett rationellt sätt varför han inte får hämta ner bollar till sina klasskamrater när de hamnar på taket.

Jag har talat med honom.

Hälsningar,

Johan Ågren

Hoppas läraren inte är en inkörd pedagog, för då lär hon förstå.
(obs, min satir mot pedagoger är erfarenheter efter att ha servat dom i några års tid)

Tycker det var ett bra brev där du visar ansvar och vill ta del.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 04 maj 2011 23:27

Tänker på att jag gillar människor som har förmågan att tänka själva.
Tjänade prexis 300kr på att fixa a en virus dator, och ville inte ha betalt.
men det gick inte för sig. så nu har jag råd med min sons födelsedags present. : )

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 maj 2011 08:38

jag är jag skrev:Anders skrev

Bin Laden är en av samtidens verkliga idealister som inte har accepterat sin överklass och de amerikanska ideologiska och kulturella övergreppen. Att dö för sin sak är inget ovanligt öde för de sanna profeterna. Att amerikanerna skulle ha respekt för hans små barn är blåögd okunnighet där den förkommer. De kan växa upp och vilja hämnas. Skydd för allt amerikanskt oavsett om man går fram som en slåttermaskin. Att ha respekt för vissa mördare men inte alla är enligt min åsikt naivitet och okunnighet.
jag är jag

Som sagt, det amerikanerna gjorde var inget jag för en sekund vill applådera. En politisk grej antagligen.

Men däremot ger jag inte mycket för Bin Ladens underklassromantik. Bor vedeldat med torrdass på gården i stort sett. Dom är nog rikemanspojkar, alla de där jultomtarna som Amerikanerna vill skjuta. Påminner mycket om en släkt jag har mycket att göra med. Det är lilla samvetet, och uttråkning, parallellt som att man växt upp med att ens åsikter skulle vara så fina. Rika idealister går fetbort i min bok.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco

Inläggav scirocco » 07 maj 2011 06:54

Monstret undrade om händelsen med denna räd riktad mot Usama och de som för tillfället befinner sig i ett visst hus upplevs som glädjefullt eller uteslutande positivt. I frågeställningen kan man bara välja på två likadana svar. Om man då lockas att inleda sitt väljande är risken stor att alla avger samma svar. Jag vill emellertid svara något annat. Det är djupt oroväckande. Jag är sedan länge emot alla slags straff. När jag tänker mig in i att döda ,plåga eller straffa någon vad de än har gjort, är det mig motbjudande. Jag vill inte skapa mer lidande för någon. Det drabbar dessutom personer närstående till denne. Jag märker att jag egentligen önskar alla ett lyckligare liv.
  För att krig skall upphöra är det den enda vägen. Anarkism i dess rena klara form-bygger på att aldrig någonsin störa någon i dess livs skeende.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 07 maj 2011 09:01

scirocco skriver

Monstret undrade om händelsen med denna räd riktad mot Usama och de som för tillfället befinner sig i ett visst hus upplevs som glädjefullt eller uteslutande positivt. I frågeställningen kan man bara välja på två likadana svar. Om man då lockas att inleda sitt väljande är risken stor att alla avger samma svar. Jag vill emellertid svara något annat. Det är djupt oroväckande. Jag är sedan länge emot alla slags straff. När jag tänker mig in i att döda ,plåga eller straffa någon vad de än har gjort, är det mig motbjudande. Jag vill inte skapa mer lidande för någon. Det drabbar dessutom personer närstående till denne. Jag märker att jag egentligen önskar alla ett lyckligare liv.
 För att krig skall upphöra är det den enda vägen. Anarkism i dess rena klara form-bygger på att aldrig någonsin störa någon i dess livs skeende.

Så glad jag blir av att läsa ett inlägg som har respekt för allt liv. Allt dödande överhuvud taget ser även jag som mycket oroväckande och ovärdigt människor som anser sig vara civiliserade. Det blir som en farsot där just glädjen över att döda en sk fiende och ev hans anhöriga skulle kunna klassificeras som ondska.
Vem skulle vilja döda en annan människa? Det är inte många i vårt land som skulle kunna tänka sig det. Ändå är det så få som protesterar. Mina egna protester har jag fört fram i politiskt sammanhang och även på forumet.

Pengar, makt, prylar och prestige är det som står på agendan.

Lycka åt alla! Det vore underbart om vi kunde komma en bit på vägen. :smt049
jag är

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 08 maj 2011 00:29

.

Återgå till "Tankar och känslor"