Om en on/off knapp...
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Om en on/off knapp...
...plötsligt utvecklade sig ur ett av dina födelsemärken. Skulle du trycka på den då?
- Johan Ågren
- Administratör
- Johan Ågren
- Administratör
Jo det är klart, man kanske först skulle kolla upp funktionen på knappen genom en undersökning/operation. Började tänka på detta när jag funderade på lättillgängliga självmord och hur många som skulle leva idag om det fanns en så pass enkel lösning som en knapp på armen. Funderade i banor av hur många aktiva val vi verkligen gör i vardagen och hur mycket vi styrs av "gynsamma omständigheter". Skulle vi i huvudtaget klara av att ha extrem beslutskraft och att våra liv omarrangerades dramatiskt efter våra beslut. Ungefär som att ha en dröm där allt omstrukturerades efter vår vilja. Nu är det ju snarare så att vår vilja omstruktureras efter förutsättningarna. Vi förs med av strömmen även om vi i våra mest klarsynta ögonblick (eller inbillade klarsynta ögonblick) har andra önskningar. Ökad makt och inflytande ger ökade möjligheter att genomföra allehanda impulsideer. Skulle du vilja ha fler knapplösningar, eller är du glad för den tröghet som finns i ditt liv?
Har redan en off knapp,
byter mode när det blir jobbigt och kan sova i ett par tre dygn ibland.
Detta brukar hända runt en gång varannan månad och det löser bort en massa ångest.
de få nackdelar är att man har ett par timmar ångest när man vaknar, man kan inte vara aktiv under vilotiden=mindre sociala komplikationer.
en on/off går att sätta på och stänga av.
undrar om någon vill slå på mig igen om jag går ner i ett okontrollerat viloläge.
byter mode när det blir jobbigt och kan sova i ett par tre dygn ibland.
Detta brukar hända runt en gång varannan månad och det löser bort en massa ångest.
de få nackdelar är att man har ett par timmar ångest när man vaknar, man kan inte vara aktiv under vilotiden=mindre sociala komplikationer.
en on/off går att sätta på och stänga av.
undrar om någon vill slå på mig igen om jag går ner i ett okontrollerat viloläge.
Jag har mer en ratt, och den är svår att vrida upp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
- jag är jag
När jag bodde i Gävle för ganska många år sedan så hade jag ganska många prickar i ansiktet. Jag har alltid oroat mig i onödan bara för formens skull. Jag visste att om jag oroade mig så hände det aldrig något farligt. Men hur det kom sig så frågade jag min husläkare om hon hade något förslag på vad jag skulle göra.
Hon sa att det fanns en klinik i stan som tog bort alla prickar som folk önskade sig. Så jag gick dit. Mycket riktigt. De tog de som syntes mest och ett par extra som satt längre in i håret. "Sen skickar vi dom på analys, om vi misstänker nåt," sa dom. Och jag hörde ju aldrig från dom.
Då insåg att det gjorde "sjukvården" (där) för att lugna folk. Dessutom utan remiss – (ett sätt för läkaren att tjäna mer pengar). Nu tror jag inte på min oro- metod mer (Det lärde jag mig också av Louis Hay. Bl a.)
Inte så dumt, kan rekomenderas.
Hon sa att det fanns en klinik i stan som tog bort alla prickar som folk önskade sig. Så jag gick dit. Mycket riktigt. De tog de som syntes mest och ett par extra som satt längre in i håret. "Sen skickar vi dom på analys, om vi misstänker nåt," sa dom. Och jag hörde ju aldrig från dom.
Då insåg att det gjorde "sjukvården" (där) för att lugna folk. Dessutom utan remiss – (ett sätt för läkaren att tjäna mer pengar). Nu tror jag inte på min oro- metod mer (Det lärde jag mig också av Louis Hay. Bl a.)
Inte så dumt, kan rekomenderas.
jag är
- freddemalte
Re: Om en on/off knapp...
Hej JohanJohan Ågren skrev:...plötsligt utvecklade sig ur ett av dina födelsemärken. Skulle du trycka på den då?
Av ser du en knapp som stoppar min egen existens eller en knapp som stoppar (fryser) omgivningens aktiviteter á la TV-reklamen för bredband och Spotify etc?
Om det är det förstnämnda så är det ju inte så spännande då man missar resultatet
Om det är det sistnämnda (frysringen av omvärlden) så hade jag säkert roat mig med att testa då och då!
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Återgå till "Tankar och känslor"