Att vända andra kinden till

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

a

Inläggav Minimaxitiger » 17 jul 2011 09:26

Tack Anna Sara och Cosmic philosopher.

Jag håller med i mycket av det Ni skriver (har dock inte hunnit läsa länken än).
Jag har själv agerat/försökt agera och agerar fortfarande med att i första hand vara vänlig.

Poängen för mig är mycket att man inte kan agera utifrån ett manus eller förhållningsregler i alla situationer.

Som jag skrivit så är det ofta barn som givetvis inte fått mognaden som både utsätter och blir utsatta för mobbning.

Att då en del små barn lär sig att aldrig besvara påhopp för att det är fel med elakheter och våld och andra barn njuter av att plåga dessa barn...
Visar barnet känslor och blir ledsen och springer därifrån så blir de ofta hack kycklingar under lång tid.
För ett litet barn litar ju oftast till 100 % på mor o far och är verkligheten annorlunda blir det givetvis en inre konflikt.
Det påstås ju att mycket av psykisk ohälsa grundläggs tidigt, då kan vi inte låta det värdefullaste som finns driva vind för våg.

Ibland återberättar gamla pensionärer episoder från sin barndom då de fått höra elakheter.

Människan är mycket bräcklig känslomässigt enligt min erfarenhet.

De gånger jag blivit utsatt för påhopp eller i barndom mobbning (de flesta har nog råkat ut för det) har jag oftast agerat utifrån att jag inte visat att jag reagerat och fortsatt att vara mig själv.

Ibland om vänner blivit utsatta har jag dock agerat så gott jag kunnat.

Jag förespråkar inte våld, bara rätten att försvara sig med så lite våld som möjligt.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 17 jul 2011 10:39

Hur anser det att den svenska kulturen är inblandad? Vad anser vi om detta?

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 17 jul 2011 11:47

Hej Anna Sara.

Skall försöka tänka ut ett relevant svar.

Vänligen

Minimaxitiger

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 jul 2011 12:31

--

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 17 jul 2011 14:37

Hej Marko, håller med om att verbalt våld borde jämställas med fysiskt.
Sedan vill jag betona att jag fritt skriver av mig lite lösa tankar och känslor, det är ganska befriande.

Vill betona min ståndpunkt om att jag i grunden anser att 98 % av mänskligheten är 98 % bra.
Men 2 % på fel plats kan skada mycket, därför skall vi inte ha exempelvis ha hierarkiska system som skyddar dem.

Vi har alla skit i oss, kanske mitt inlägg tillhör det..kändes dock som jag behövde skriva det.

Tack för alla givande svarr.

Vänligen

Minimaxitiger

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 jul 2011 15:43

--

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 jul 2011 16:24

Jag har växt upp i starka kontraster, hade en far som växte upp på anstalter runt om i landet från ettårsåldern och upp till 16, innan han stack till sjöss. Tidigt blev han tvungen att försvara sig och redan vid 4 årsåldern fick han vara ifred då han klådde dem som var mer än dubbelt så gamla. När han var 7 spöade han upp en kärring på en av anstaltens skolor, för det blev han bestraffad med inlåsning på en vind som fungerade som en cell. På den vägen fortsatte det under resten av hans liv, på varje ny anstalt fanns det nissar som älskade att agera översittare, så han klådde upp dem, varje ny tokstolle som kom och skulle spela apa genom att stödda sig fick stryk, min far slog sig genom Sverige och blev lite av en idol för de klena och utsatta som han alltid försvarade. Jag har själv sett honom i aktion ett par gånger, men då var han ju vuxen, men han gick inte att stoppa. En gång satt vi på en buss, en kille på hålllatsen på andra sidan gatan slog sin kvinna, farsan sa, håll dörren, rusade ut över gatan, lyfte killen rätt upp med en hand och slog honom med den andra, och slängde honom som en trasa åt sidan, skrek slå aldrig en kvinna, gick lugnt tillbaka och vi åkte vidare med bussen som om ingenting hänt. Han löste allt med våld, extremt mycket enligt mig, så vad var hans råd till mig?
Jo, gå ifrån om du kan, spring om det inte går, är slagsmål oundvikligt så se till att ha en vägg bakom dig, se till att varje slag gör maximal nytta och var inte rädd för att dö, fortsätt tills antingen de eller du själv är ute ur leken.

En av de händelser jag gillar allra bäst var när han blev inplockad på en polisstation i Sthlm för lösdriveri, poliserna där inne började slå honom för att de i grund och botten är ena fega översittare och inte mycket bättre än de kriminella packen de får betalt för att jaga, det slutade med att 12 polismän låg sönderslagna där inne i rummet, polischefen kom in, såg farsan och sa, stick härifrån, du har aldrig varit här!
Förhoppningsvis kanske en av dessa poliser lärde sig en dyrköpt läxa, är man ett svin får man alltid förr eller senare igen och då med råge.

farsan vände aldrig andra kinden till, men han lät alltid de andra slå första slaget.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 17 jul 2011 16:41

Tack Zokrates för berättelsen tagen ur livet.

Jo, man får säkert ofta igen skit man gjort.

Annars brukar jag säga att livet direktuppfostrar mig, gör jag eller säger något dumt så drar livet mig i örat ganska direkt.

Vilket är bra (förstår att det låter konstigt men så upplever jag det).

Vänligen

Minimaxitiger

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 jul 2011 17:38

--

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 jul 2011 17:53

--

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 17 jul 2011 20:46

Hej Marko, jag har lärt mig att säga ifrån om det är obefogad kritik då jag av erfarenhet av livet vet att det fungerar bäst för mig.

Brukar säga att om jag gör fel så är jag den första att erkänna men är jag oskyldig så vägrar jag ta på mig anklagelser.

Är vänlig och respektfull så länge det bara går men blir jag påhoppad står jag på mig.

Försöker dock lösa saker civiliserat så gott mitt omdöme tillåter.

Jag gillar och försöker vara rak och ärlig så långt som bara möjligt, ibland får man dock hejda rättframheten.
Onödigt att påpeka det uppenbara till exempel, bättre i många lägen att hålla tyst än att såra.
En svår balansgång det där...

Vänligen

Minimaxitiger

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jul 2011 02:01

--

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 18 jul 2011 05:52

har själv tagit bort, irrelevant.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 jul 2011 18:33

Om man har barn får man många gånger lära sig att vända andra kinden till. En vanlig treåring kan lägga sig på golvet i en affär, gallskrika, hamra med hela kroppen för att h*n inte får en viss leksak, blev förtjust i en TV h*n vill ha (antagligen för att det spelades ett program som intresserade just då). När den grejen har lagt sig riktas ofta ilskan mot föräldern genom diverse osnygga ord och så. Ska man då droppa till en treårings nivå? Nej, det ska man inte som vuxen. Man ska låta det rinna av och man förstår att de inte vet vad de gör då.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 18 jul 2011 19:40

Anna Sara jag måste citera mig själv "Vi har alla skit i oss, kanske mitt inlägg tillhör det..kändes dock som jag behövde skriva det" det blev inte bra, ursäkta.

Skogsälvan tack för svar.

Jag är nog dålig på att förmedla känslan.

Jag och säkert många andra har stillatigande tagit emot för mycket och till slut tär det.

Dessutom vänjer man omgivning vid att det är ok att säga elaka eller sårande saker i den omfattning att det blir nästan naturligt.

Bättre att säga att man upplever något som kränkande eller sårande för mottagaren och bättre för den som talar kränkande eller sårande.

Ibland är det missförstånd som kan redas ut på en gång exempelvis dålig humor.

I den bästa av världar tar båda parter lärdom och om inte annat slipper man ha det i bagaget bland obearbetat bråte.

Lättare sagt än gjort för dem som är konflikt rädda och har lärt sig att det bästa är att hålla tyst och ta emot i förhoppning att de andra skall lära sig.

Jag uppmuntrar inte till våld eller konflikt sökande, inte heller hånar jag någons tro.

I första hand uppmanar jag till konstruktiv dialog i andra hand att om någon fysiskt försöker slå dig skall Du åtminstone försöka parera slaget för att sedan lämna den som utdelat slaget.

Du skall exempelvis inte gång på gång motta verbala eller fysiska slag i förhoppning om att den andra blir bättre.

Inget skall tolkas eller följas in absurdum.

Varje unik situation har sin unika lösning.

Vänligen

Minimaxitiger

[/quote]

Återgå till "Tankar och känslor"