Betala för att slippa reklam?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

JBravo

Inläggav JBravo » 03 dec 2006 22:57

Har haft en fundering på en företeelse som har kommit och blivit mer och mer vanlig. Det gäller egentligen alla medier men jag fick upp ögonen på problemet när jag surfade runt på nätet. Det fanns sidor på nätet som erbjöd en att slippa reklamen mot att man betalade en inte allt för stor summa (men upp mot 50 kr per månad). Vad jag har hört talas om än så länge så är det bl.a. tidningar och communitys som använder sig av dessa metoder. För mig så känns det väldigt underligt att man ska behöva betala för att "inte" se nåt...
Reklambranchen uttrycker det som en win-win deal men det är ju frågan om det är det för oss konsumenter. Om man hårddrar det så är det en form av utpressning de håller på med.

Man kan se det utifrån två perspektiv:

1. En person som inte har något emot reklamen konsumerar den utan att funderar särskilt mer på det. Reklamen gör det gratis anser personen.

2. En person som inte vill ha reklamen blir tvungen att betala för att slippa den. Sajten är därmed inte längre gratis och personen har betalat för att "slippa" något.

Reklamen ringar in oss som inte vill uppleva reklam eftersom vi måste betala för att "inte" behöva se den.

Egentligen är det hela formen om att på en från början gratis sajt behöva betala för att slippa reklamen. Det är dubbelmoral! Antingen får man stå ut med reklamen utan chans att köpa sig fri eller så får man finansiera sajten (communityn eller tidningen) med ett månatligt medlemskap som kostar...

Är sajten reklamfinansierad så ska den vara det utan att få in extra pengar på att folk vill slippa se reklamen. Reklambranchen är smart och det visar den med detta också...

"Snälla ICA ge mig inte reklam!"
"Nähä? men då får du betala!"
"Betala för att slippa?"
"Jaaaaaa!"
"Men varför?"
"För att vi ska tjäna pengar även på dom som inte vill ta till sig reklam"

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag hoppas det fångar någons intresse  här!

/JBravo

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 aug 2013 00:26

JBravo skrev:Det fanns sidor på nätet som erbjöd en att slippa reklamen mot att man betalade en inte allt för stor summa (men upp mot 50 kr per månad).

Kanske vet företagen att om folk finge välja så skulle mycket få kryssa i rutan för att försäkra sig om att få sin postbox fylld med reklammeddelanden. Jag står inte ut med kanaler där det tar en hel kväll att se en film på grund av alla reklamavbrott, det blir outhärdligt, jag avstår hellre vissa kanaler helt på grund av detta. Reklam i datorn går det ibland att göra något åt, det finns program som filtrerar bort fanstyget. Eller så avstår man helt enkelt om man finner reklamen påflugen och pinsamt korkad.

Vi betalar för reklamen två gånger, med vår tid och att kostnaden för reklamen måste betalas av köparen av varan. Men vad är alternativet?
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"