Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 jan 2017 02:09

Jag har kommit på en ny hobby till mig själv. Det låter lite dyrt. Glas. Konstglas, ja det är inget jag kan göra nu. Men jag gillar estetiska värden. Glas blir aldrig gammalt. Man kan ge bort det som nytt om man tröttnar på det. Det är min plan. Någon som vet något om glas? :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jan 2017 02:28

klorofyll skrev:Jag har kommit på en ny hobby till mig själv. Det låter lite dyrt. Glas. Konstglas, ja det är inget jag kan göra nu. Men jag gillar estetiska värden. Glas blir aldrig gammalt. Man kan ge bort det som nytt om man tröttnar på det. Det är min plan. Någon som vet något om glas? :)

Glas åldras. Glas består i princip av kisel-, kalcium- och natriumoxider. I fuktig miljö bildar natriuminnehållet i vissa glassammansättningar natriumhydroxid, vilken som bekant är vattenlöslig. Då vissa delar av den klara glasytan således "spolas bort" bildar resterna ett mjölkvitt skikt. Diskmaskin bannlyses, diska för hand och torka med en ren handduk.

Besök några glasbruk. För många år sedan tog vi oss runt i Småland och besökte de stora glasbruken. Det var intressant, men jag vet inte om man får se glasblåsarna i arbete längre.

Följ Tradera, bästa tipset. Köp billiga grejor i början som du anser bra. Mycket gärna av någon namngiven glaskonstnär. Det finns förstås bland dem sådana som körs fram och blir populära. Jag tror man ofta kan undvika dem. Välj gott hantverk, god stil.

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 jan 2017 02:39

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 jan 2017 02:49

Nej det är bara reklam. Dessutom är värdet litet i förhållande till priset.

A

Inläggav A » 06 jan 2017 12:24

Vad fan detta forum har att erbjuda egentligen. Är det bara och har alltid bara varit ett ställe för öververbaliserat gäspande?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jan 2017 12:24

klorofyll skrev:Vad tycker du om denna?

Njae, litet för kitschig.

Hellre bruksföremål, men för all del, köp något du tycker om.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 jan 2017 12:33

A skrev:Vad fan detta forum har att erbjuda egentligen. Är det bara och har alltid bara varit ett ställe för öververbaliserat gäspande?

Du är välkommen att förgylla vår taffliga tillvaro. Har du något uppslag till filosofisk diskussion, eller kände du dig bara grinig?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 jan 2017 22:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad tycker du om denna?

Njae, litet för kitschig.

Hellre bruksföremål, men för all del, köp något du tycker om.

Bild

Jag förvånas av hur mycket fult glas som produceras, men det känns lite som charmen också.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 06 jan 2017 22:56

Jag är nog lite för trött nu. God natt.

A

Inläggav A » 07 jan 2017 01:53

När jag var här för 10 år sen så var det okej att skriva i stort sett vad som helst i tankar och känslor utan att en enda gång bli påhoppad om att man "känner fel".

Anne

Inläggav Anne » 07 jan 2017 11:02

klorofyll skrev:Jag har kommit på en ny hobby till mig själv. Det låter lite dyrt. Glas. Konstglas, ja det är inget jag kan göra nu. Men jag gillar estetiska värden. Glas blir aldrig gammalt. Man kan ge bort det som nytt om man tröttnar på det. Det är min plan. Någon som vet något om glas? :)

Jag är väldigt förtjust i glas så jag vet hyfsat mycket. Det kan Pilatus vidimera som har läst en variant på en början till en av mina böcker. Var det något speciellt du undrade?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 jan 2017 11:15

lynx skrev:

Jag är väldigt förtjust i glas så jag vet hyfsat mycket. Det kan Pilatus vidimera som har läst en variant på en början till en av mina böcker. Var det något speciellt du undrade?

Vet du några bra tillverkare? Hur vet man att glaset är värt sina pengar? Vad gillar du för typ av glas? :)

Anne

Inläggav Anne » 07 jan 2017 11:20

Pilatus skrev:Nej, det blir ingen god sufganiyah till kaffet i dag. Efter all julmat blir det att trimma bort vad som lagts till. Fortsatt gäller målet BMI 25, inte så lätt. Jag ser andra människor som får allt färre plagg i sina garderober att passa sina svällande kroppar.

Bild

Jag måste också gå ner lite i vikt. Jag måste övertyga doktorn att byta ut min medicin så är det lugnt. Kruxet för mig är att jag äter för lite och har sabbat till min ämnesomsättning så kroppen är inställd på svält och lagrar allt den kan. Fast jag vill inte bli så mager som jag var förut.

Anne

Inläggav Anne » 07 jan 2017 11:49

klorofyll skrev:Vet du några bra tillverkare? Hur vet man att glaset är värt sina pengar? Vad gillar du för typ av glas? :)

Nu ler jag lite :) "några bra tillverkare" Jag tycker det vimlar av dem.
När det gäller värde är det svårt att uttala sig om vad t ex det nyproducerade är värt om tio år. Ett bra sätt att lära sig mer är att traggla en massa Antik&Auktions tidningar.
Jag tycker om det mesta i konstglasväg. Graalglas tycker jag är fantastiskt vackert. Massivt ofärgat glas som ser ut som grovhuggen is tycker jag också om. Har en sådan stor skål av Mats Jonasson. Han tycker jag mycket om. Såg att han har gjort lampor och halsband som jag gärna hade haft om jag hade råd. Skulpturer som hans är jättefina i underbelysning. Och så har jag lite av Gunnar Cyr'ens Nobelglas. Gillar även vad Pilatus kallar kitsch som de tokroliga fåglarna från Skruf. Finskt 50/60-tals glas tycker jag också om och det är inte så dyrt.
Jag tycker om att gå på loppis och hittar jag något jag tycker om roar det mig att försöka lista ut vad det är för tillverkare. Tradera kan vara bra för det. Härom veckan köpte jag tripptrapptrull-ljusstakar för 30 spänn. Tack vare Tradera vet jag nu att de heter Eternell från Orrefors. Skulle definitivt lägga mer pengar på glas om jag kunde. Inte för att tjäna pengar, utan bara för att jag tycker om det. Antika t ex alkoholglas är löjligt billigt, men festligt ändå och har ofta fina sirliga graveringar. Mitt råd är att gå på vad du själv tycker om och våga använda bruksföremål.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 jan 2017 14:34

lynx skrev:Jag måste också gå ner lite i vikt. Jag måste övertyga doktorn att byta ut min medicin så är det lugnt. Kruxet för mig är att jag äter för lite och har sabbat till min ämnesomsättning så kroppen är inställd på svält och lagrar allt den kan. Fast jag vill inte bli så mager som jag var förut.

Jag känner igen symptomet eftersom jag sänker kaloriintaget en period varje månad. Jag blir inte hungrig och viktminskningen är nästan försumbar. Vikten blir som en sågtandkurva, men med en negativ trendlinje. Jag är nöjd med det.

Att byta medicin är jobbigt, det blir alltid någon ny biverkning som man måste anpassa sig till eller försöka kompensera.

D3-vitamin nu under den mörka årstiden är viktigt. Vi får för litet sol. De som går klädda med täckande kläder även på sommaren lever farligt, brist på D-vitamin gör att kroppen får svårt att ta upp kalcium. Benskörhet jämte värk i skuldror, överarmar, höfter och lår är sådant som lätt kan undvaras. En burk D-vitamin kostar inte så mycket.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"