Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 07 mar 2018 21:48

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Ibland kan en liten förändring ge ett avgörande resultat.


Liten tuva kan mätta en stor häst.


Tuva Novotny? Ja, hon är rätt kort.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 07 mar 2018 21:50

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Ordning är mycket viktigt. Jag undrar om man inte måste vara lite galen för att ha bra ordning. Allt måste ligga på rätt plats... Inredning är grundläggande.


På mitt jobb måste det ofta vara ordning...och då kan jag tycka det är skönt ibland för hjärnan att komma hem till total oordning.


Det är lite fram och tillbaka det där med om man vill hålla ordning tycker jag. Fast då jag skall iväg på morgonen måste jag ha örn-ordning. Annars glömmer jag alltid nåt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 mar 2018 23:14

Jag är i ett väldigt bra tillstånd nu. Idag har jag insett att allt är som jag inte trodde att det var för att jag vill det. För att jag vill det! :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 08 mar 2018 09:43

Anders skrev:
rekoj skrev:
klorofyll skrev:Ordning är mycket viktigt. Jag undrar om man inte måste vara lite galen för att ha bra ordning. Allt måste ligga på rätt plats... Inredning är grundläggande.


På mitt jobb måste det ofta vara ordning...och då kan jag tycka det är skönt ibland för hjärnan att komma hem till total oordning.


Det är lite fram och tillbaka det där med om man vill hålla ordning tycker jag. Fast då jag skall iväg på morgonen måste jag ha örn-ordning. Annars glömmer jag alltid nåt.

Ordning handlar ofta om att undvika stimulans, man kan inte ha tusen saker som ligger framme och stör ens tankar, då lägger man hellre in sakerna ett skåp...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 08 mar 2018 13:21

Absolut. Och att planera sin dag handlar om att fokusera på något - inte på allt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 08 mar 2018 15:41

Anders skrev:Det är lite fram och tillbaka det där med om man vill hålla ordning tycker jag.

Jag tror hemligheten är att omge sig med saker man gillar, då faller det sig naturligt att hålla ordning.

David H
Moderator
Inlägg: 5191
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 11 mar 2018 22:45

jag kan tänka en del, men orkar inte alltid
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 23:46

Framgång är för dem som måste bevisa något...

David H
Moderator
Inlägg: 5191
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 13 mar 2018 00:00

osteoblaster och osteoklaster
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 mar 2018 11:27

rekoj skrev:jag kan tänka en del, men orkar inte alltid



Non-cogito, ergo non-sum...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 15:41

En sak som jag tänker på är att normen bestämmer vad vi talar om.
Det ligger i sakens natur att inte tala om sådant som är ex.v. övernaturligt, det kan vara enda skälet.
Varför säger man det inte då? Det är lite som att bränna sig på spisen. Sedan, om man är väldigt övertygad så saknas också behovet av att dela...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 15:56

Jag menar att skälet är att folk inte tror de har nytta av informationen...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 19:26

Källkritikens dag, vilken bild av Sverige är sann?

Sverige är ett skarpt men litet land, sade USA:s president Donald Trump för några dagar sedan. Men för drygt ett år sedan lät det annorlunda – då var Sverige ett land som tagit in alldeles för många invandrare och som hade problem som inte gick att föreställa sig.

Den motsägelsefulla bilden av Sverige är unik, enligt Paul Rapacioli som grundat tidningen The Local, som rapporterar om svenska nyheter på engelska.

– Det finns ett narrativ av att Sverige är ett land som kollapsar. Med upplopp, gängvåld och våldtäkter. Medans den etablerade bilden handlar om ett land med progressiva värden, framgångsrika företag och stark jämställdhet, säger han.

Ref. Metro
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 13 mar 2018 21:19

Pilatus skrev:Källkritikens dag, vilken bild av Sverige är sann?

Sverige är ett skarpt men litet land, sade USA:s president Donald Trump för några dagar sedan. Men för drygt ett år sedan lät det annorlunda – då var Sverige ett land som tagit in alldeles för många invandrare och som hade problem som inte gick att föreställa sig.

Den motsägelsefulla bilden av Sverige är unik, enligt Paul Rapacioli som grundat tidningen The Local, som rapporterar om svenska nyheter på engelska.

– Det finns ett narrativ av att Sverige är ett land som kollapsar. Med upplopp, gängvåld och våldtäkter. Medans den etablerade bilden handlar om ett land med progressiva värden, framgångsrika företag och stark jämställdhet, säger han.

Ref. Metro



Ingen
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 15 mar 2018 03:55

Pilatus skrev:Källkritikens dag, vilken bild av Sverige är sann?

Sverige är ett skarpt men litet land, sade USA:s president Donald Trump för några dagar sedan. Men för drygt ett år sedan lät det annorlunda – då var Sverige ett land som tagit in alldeles för många invandrare och som hade problem som inte gick att föreställa sig.

Den motsägelsefulla bilden av Sverige är unik, enligt Paul Rapacioli som grundat tidningen The Local, som rapporterar om svenska nyheter på engelska.

– Det finns ett narrativ av att Sverige är ett land som kollapsar. Med upplopp, gängvåld och våldtäkter. Medans den etablerade bilden handlar om ett land med progressiva värden, framgångsrika företag och stark jämställdhet, säger han.

Ref. Metro

Jag tycker att båda stämmer. Men invandringen är inte problemet utan möjligtvis ett resultat av problemet - i alla händelser ser jag invandring som positivt, tills det tar stopp (en ytterlighet), men jag är inte rätt person att avgöra när.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster