Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 15:17

klorofyll skrev:I alla fall jag skulle störa mig på ifall någon hela tiden vill genomskåda mig... jag gillar inte när folk har ett sådant kontrollbehov, så att de nödvändigtvis måste veta allt...

Genomskåda? Det låter som om du har något du vill dölja.

Du menar förstås att vi har rätt till vår privata sfär, att få vara de vi är. Förr dillade man i barnen att Gud såg allt. En vedervärdig tanke som verkligen avslöjar auktoritetens behov av kontroll. Tyvärr har vi importerat människor med starkt behov av att kontrollera andra.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 26 maj 2018 15:28

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:I alla fall jag skulle störa mig på ifall någon hela tiden vill genomskåda mig... jag gillar inte när folk har ett sådant kontrollbehov, så att de nödvändigtvis måste veta allt...

Genomskåda? Det låter som om du har något du vill dölja.

Du menar förstås att vi har rätt till vår privata sfär, att få vara de vi är. Förr dillade man i barnen att Gud såg allt. En vedervärdig tanke som verkligen avslöjar auktoritetens behov av kontroll. Tyvärr har vi importerat människor med starkt behov av att kontrollera andra.

Tvärt om, eftersom jag inte har något att dölja, så slutar folk aldrig med att försöka genomskåda mig.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 28 maj 2018 11:52

---

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 28 maj 2018 22:36

Rycker loss inlägget från ursprungliga tråden då det blev OT
[quote=””]
Re: Rum/tiden
Citat Illusionen
Inlägg av Illusionen » 27 maj 2018 19:50
hakkapeliitta skrev:
Sceptisk skrev:Men den materialistiska vetenskapen kan inte tillfredsställa människans behov fullt ut. Den kan ge oss mat, teknik och mediciner, men den kan inte ge oss det andliga perspektivet som är nödvändigt för att vi ska kunna förstå och respektera varandra.

Vilket svammel.
Men du kanske med förståelse och respekt menar det som alla pedofiler i kyrkan visar sina offer?
Var och varannan präst verkar ju ha pedofila böjelser. Kärleken och respekten flödar i kyran


Föreslår att du, som alternativ till överdrifterna, testar med ett vänligare och mer uppskattande tilltal, hakkapeliitta.
[/quote]
På vilket sätt är mitt inlägg en överdrift?
Jag reagerade på Sceptiskt påstående att religionen är nödvändig för att vi ska kunna vara solidariska och medkännande.
Tyckte detta var hyckleri iom alla pedofiler och annat skruvat folk inom kyrkan som i praktiken är allt annat än medkännade.
Krävs ingen religion för solidaritet, räcker gott och väl med allmän humanism.
Jag tror de flesta frivilliga som gör insats i fattiga länder är icke-troende. Jag själv är sen flera år månadsgivare till Läkare Utan Gränser och får deras tidskrift varje månad, inget religiöst snack, inget politiskt snack, endast en vilja att hjälpa till utan bakomliggande agenda, till skillnad från många religiöst baserade hjälporganisationer som trycker bibeln i ansiktet på infödingar.

Inom parentes, finnar är alltid raka och ärliga och säger vad de menar. Till skillnad från svenska betahannen.


EDIT: what went wrong. Försökte kopiera från en annan tråd. Orkar inte rätta till med välvilja går det att läsa inlägget.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 29 maj 2018 06:08

---

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 maj 2018 07:30

Vackert, h! Ibland glänser du :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 maj 2018 07:44

Det finns en film som jag anser sevärd. Visas två dagar till. Det handlar om två pojkar som förväxlas på BB. Israel/Palestina.
https://www.svtplay.se/video/18084345/d ... start=auto

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 10:33

En tanke, jag påminner mig om vikten av att tänka på andra människor, tror att en sådan attityd skulle göra människor bra mycket lyckligare.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 11:25

Ett tips till er som har pengar över, köp böcker på https://www.bokborsen.se
Jag tror att priserna på kvalitets-böcker kommer stiga!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 13:17

Jag mår så jävla dåligt. Det känns som att jag är i ett separat universum. Det andra säger betyder ingenting.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizoid_ ... C3%B6rning

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 maj 2018 14:39

klorofyll skrev:Jag mår så jävla dåligt. Det känns som att jag är i ett separat universum. Det andra säger betyder ingenting.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizoid_ ... C3%B6rning


Den känslan har jag landat i många gånger. Bara att, när den släpper, försöka förstå varför man känner som man gör. Förståelse är vägen att bli fri.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 29 maj 2018 15:33

Fördelen är när man har isolerat sig en längre tid och sedan går ut... obeskrivligt. Man ser sånt som andra inte ser. Du vet det där om att man ser inte skogen för alla träden. Själv registrerade jag så mycket under den där bussresan häromdagen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 15:56

Att läsa böcker är som att beträda stigar. Tre personer kanske kopplar av i skuggan av ett träd och läser varsin bok, tankarna flyger iväg. Nu läser jag lite i: "Einstein - his life and universe" av Walter Isaacson.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 maj 2018 17:34

lynx skrev:Fördelen är när man har isolerat sig en längre tid och sedan går ut... obeskrivligt. Man ser sånt som andra inte ser. Du vet det där om att man ser inte skogen för alla träden. Själv registrerade jag så mycket under den där bussresan häromdagen.


Lätt bli vardagsblind.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 29 maj 2018 17:47

lynx skrev:Fördelen är när man har isolerat sig en längre tid och sedan går ut... obeskrivligt. Man ser sånt som andra inte ser. Du vet det där om att man ser inte skogen för alla träden. Själv registrerade jag så mycket under den där bussresan häromdagen.

Mm känner igen det där, kan man inte kalla det för katarsis? Livet är en kamp!


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster