Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 04 aug 2018 15:59

klorofyll skrev:Jag tänker på godhet. Finns det egenskaper som korrelerar med godhet? Anledningen till att jag tar upp detta är att jag fick en lite annorlunda idé... Okej. Jag tänker att: för att bli en god person så måste man ha tänkt på sig själv (egocentrisk). Det låter motstridigt. Men betänk att man då naturligt blir medveten om sig själv och hur man är mot andra! Men det är många som inte tänker på sig själva, jag exempelvis, för att lösa problematiken så tänker jag att fasen av självbetraktelse kan infalla i olika skeden i livet. Men jag avslutar ändå med detta talesätt: Sent skall syndaren vakna! :)

Låter som en bra plan!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 06 aug 2018 08:12

Rätt dött där då Esther är avstängd.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 10 aug 2018 00:15

Anders skrev:Rätt dött där då Esther är avstängd.


Jovisst, när Esther varit här har det livats upp mer. Men antal inläggs som skrivs tycker jag inte är ett bra sätt att bedöma hur bra det går för forumet. Om det är lugnare under en period tycker jag inte det behöver vara nåt fel med det.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 10 aug 2018 08:23

rekoj skrev:
Anders skrev:Rätt dött där då Esther är avstängd.


Jovisst, när Esther varit här har det livats upp mer. Men antal inläggs som skrivs tycker jag inte är ett bra sätt att bedöma hur bra det går för forumet. Om det är lugnare under en period tycker jag inte det behöver vara nåt fel med det.

Säg så här, jag hoppas verkligen Esther kommer tillbaka och att hon tagit till sig av det du har påpekat. Det KAN bli lite för mycket av det goda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 16:08

Jag tror att jag ska anpassa mig mer.
Om man har stora förväntningar så blir man besviken vart man än går.
Att gå till ett ställe där man har tråkigt kan ge en något ändå.
Dessutom kan det ju vara andra som uppskattar ens sällskap.
För en gångs skull så försöker jag mata andra mindre.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 17:02

rekoj skrev:
Anders skrev:Rätt dött där då Esther är avstängd.


Jovisst, när Esther varit här har det livats upp mer. Men antal inläggs som skrivs tycker jag inte är ett bra sätt att bedöma hur bra det går för forumet. Om det är lugnare under en period tycker jag inte det behöver vara nåt fel med det.

Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther. Själv så skulle jag bara undvika att kommentera inlägg som inte har relevans.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 17:25

Förresten, jag kom på en sak idag. Jag tror att folk har bilden av att jag tar ansvar... Jag har alltid stört mig på det, men jag har inte fattat...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2018 18:32

klorofyll skrev:Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther.

Forumet har några enkla regler om hur vi bör uppträda och att vi respekterar trådarnas ämnesval. Hur resonerar du kring dessa enkla regler, klorofyll?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 19:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther.

Forumet har några enkla regler om hur vi bör uppträda och att vi respekterar trådarnas ämnesval. Hur resonerar du kring dessa enkla regler, klorofyll?

Det har jag inget emot, men faktiskt så ser jag möjligheten till paralleller som berikande. Esther har ju kommunicerat med alla här, om någon upplever Esther som störande så är det väl bara att sluta bemöta henne... Det har ju förhållit sig tvärt om.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2018 19:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Forumet har några enkla regler om hur vi bör uppträda och att vi respekterar trådarnas ämnesval. Hur resonerar du kring dessa enkla regler, klorofyll?

Det har jag inget emot, men faktiskt så ser jag möjligheten till paralleller som berikande. Esther har ju kommunicerat med alla här, om någon upplever Esther som störande så är det väl bara att sluta bemöta henne... Det har ju förhållit sig tvärt om.

Det kan ju förhålla sig så att bl a trådskaparen blir störd av sidospår som inte har med trådens ämne att göra. Vad säger du till denne? Om det blir mer regel än undantag att trådarna kommer att handla om annat än vad rubriken anger, så tar ju oredan över helt. Du kanske blir stimulerad av en sådan ordning. Men andra blir störda. Kanske är det bäst att det finns regler som deltagarna bryr sig om.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 20:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Forumet har några enkla regler om hur vi bör uppträda och att vi respekterar trådarnas ämnesval. Hur resonerar du kring dessa enkla regler, klorofyll?

Det har jag inget emot, men faktiskt så ser jag möjligheten till paralleller som berikande. Esther har ju kommunicerat med alla här, om någon upplever Esther som störande så är det väl bara att sluta bemöta henne... Det har ju förhållit sig tvärt om.

Det kan ju förhålla sig så att bl a trådskaparen blir störd av sidospår som inte har med trådens ämne att göra. Vad säger du till denne? Om det blir mer regel än undantag att trådarna kommer att handla om annat än vad rubriken anger, så tar ju oredan över helt. Du kanske blir stimulerad av en sådan ordning. Men andra blir störda. Kanske är det bäst att det finns regler som deltagarna bryr sig om.

Absolut. Jag tror att de flesta här är lite oseriösa. Jag ska tänka över mitt agerande. Det blir ju inte sämre av att man är seriös. Men jag tycker att det borde skapas fler trådar med nya frågor. I brist på trådar kan det också bli oseriöst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2018 21:03

klorofyll skrev:Men jag tycker att det borde skapas fler trådar med nya frågor. I brist på trådar kan det också bli oseriöst.

Det finns 10120 st trådar att välja på. Jag antar att du skall kunna finna en lämplig tråd som motsvarar vad som kan vara av intresse för dig.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 aug 2018 21:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men jag tycker att det borde skapas fler trådar med nya frågor. I brist på trådar kan det också bli oseriöst.

Det finns 10120 st trådar att välja på. Jag antar att du skall kunna finna en lämplig tråd som motsvarar vad som kan vara av intresse för dig.

10120 inaktiva trådar. Vi borde gå till botten med 1 tråd (skapa konsensus)...

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 11 aug 2018 21:56

klorofyll skrev:Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther. Själv så skulle jag bara undvika att kommentera inlägg som inte har relevans.


Jag uppskattar era synpunkter. Tycker det är bra att det finns användare som tycker till om modereringen.

Att ge Esther avstängningar har inte varit något självklart beslut. Men som i detta sista fall så ansåg jag det var något som situationen krävde om jag skulle fortsätta hålla samma linje. Ställer man krav eller ger en varning, är det rimligt att följa upp det sen tycker jag, annars blir det som tomma ord. Alternativet vore väl då att vika ner sig...

Sen är jag ganska övertygad om att denna situation inte behövt uppstå om andra forumanvändare hade betett sig på annat sätt, men det ser jag inte som någon ursäkt. Regelbrott är regelbrott även om de blivit framprovocerade av någon annan.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2018 22:31

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det finns 10120 st trådar att välja på. Jag antar att du skall kunna finna en lämplig tråd som motsvarar vad som kan vara av intresse för dig.

10120 inaktiva trådar. Vi borde gå till botten med 1 tråd (skapa konsensus)...

klorofyll, med allt vad du säger här vore det ju att föregå med gott exempel, att du skakar liv i någon av de trådar som förefaller döda. Som jag ser dem är de vilande och kan lätt väckas med ett friskt inlägg från någon som uppskattar liv och rörelse på forumet.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster