Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 11 dec 2018 00:06

Anders skrev:Han medicinpristagaren som är polare med the edge gillade jag av det man såg.

James P. Allison och Tasuku Honjo
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 dec 2018 09:34

Jag stressar alltid. Jag måste sluta med det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 11 dec 2018 13:44

klorofyll skrev:Jag stressar alltid. Jag måste sluta med det.

Du är inte ensam med den betraktelsen. Sen kan det vara jobbigt att förhålla sig ostressad då omgivningen skakar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 dec 2018 17:30

Anders skrev:
klorofyll skrev:Jag stressar alltid. Jag måste sluta med det.

Du är inte ensam med den betraktelsen. Sen kan det vara jobbigt att förhålla sig ostressad då omgivningen skakar.

Jag tror det bästa är att bara koppla av, man vänjer sig...
Tänkte på vad jag gjort det senaste decenniet, det bara försvann, men jag har gjort lite saker iaf, jag är nöjd, nu börjar nästa decennium...

Det är skönt att åldras lite!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 11 dec 2018 19:49

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Jag stressar alltid. Jag måste sluta med det.

Du är inte ensam med den betraktelsen. Sen kan det vara jobbigt att förhålla sig ostressad då omgivningen skakar.

Jag tror det bästa är att bara koppla av, man vänjer sig...
Tänkte på vad jag gjort det senaste decenniet, det bara försvann, men jag har gjort lite saker iaf, jag är nöjd, nu börjar nästa decennium...

Det är skönt att åldras lite!

Men om det är något som stressar dig som är av karaktären att du måste ta tag i det, ta tag i det. Det springer inte och gömmer sig. Och då man väl tar tag i det går det oftast enklare än man tror.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 11 dec 2018 20:07

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Du är inte ensam med den betraktelsen. Sen kan det vara jobbigt att förhålla sig ostressad då omgivningen skakar.

Jag tror det bästa är att bara koppla av, man vänjer sig...
Tänkte på vad jag gjort det senaste decenniet, det bara försvann, men jag har gjort lite saker iaf, jag är nöjd, nu börjar nästa decennium...

Det är skönt att åldras lite!

Men om det är något som stressar dig som är av karaktären att du måste ta tag i det, ta tag i det. Det springer inte och gömmer sig. Och då man väl tar tag i det går det oftast enklare än man tror.

Absolut! Den som slutar kämpa förlorar... "Ge upp - är inget alternativ".

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 13 dec 2018 10:11

---

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 dec 2018 19:57

SKRÄMMANDE TANKE

I framtiden kommer inte barnen tro på tomten...

...de kommer tro att roboten är levande.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 dec 2018 20:02

Hörrudu, jag börjar misstänka något, jag tror att våran lärare är en robot?!

Jasså, det har jag vetat länge.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 dec 2018 23:41

xion skrev:En guldstjärna till årets Luciafirande i SVT. =D>
Jag brukar inte titta på hela, men i år gjorde jag det.
Nästan bara kända sånger och det är så det ska vara.

Kollade i efterhand, rättså bra. Man kunde ju spola förbi all solosång och instrumentspelande. Annars helt ok. Men i morse innan jobbet hittade jag en äldre från SVT play från nån bruksmiljö. Lite mer riggad, men där kom mina luciatårar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 13 dec 2018 23:45

Vilken bruksmiljö? Pappa jobbade ett tag inom papper. Har du någon anknytning till fabrik i historien vad du vet?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 dec 2018 05:27

Papper blev lite av mitt tillverkade lekmaterial. Jag skrev, ritade, höll på med enklare origami.

Nu i juletid skär det lite i mitt hjärta när jag läser om mindre bemedlade familjer. Jag vet inte vad de söker på, men jag provar lite: Billiga julklappar. Jag har inte råd med julklappar. Julklappstips barn.

Jag vill att det ska glittra i barnens ögon, så passa på innan de fastnar i kapitalismens nät och vill ha den senaste telefonen eller något. En gång var jag jättefattig inför barnets födelsedag. Det var direkt smärtsamt. Jag kapitulerade ändå inte. Som jag sa är papper en del av min barndom. Jag lånade en bok på biblioteket (gratis) om hur man viker pappersflygplan. Jag hade redan kopieringspapper. Införskaffade några stickers. Vek, målade och dekorerade pappersflyglanen. Tejpa gärna "nosen" lite. Du kanske inte kan ana hur wow sådana här pappersflygplan kan flyga som är proffsigt vikta och Du kan vika dem! Det går inte att jämföra med den enkla varianten många av oss lärde oss i skolan. Det blev en succé! Sedan vek och dekorerade jag med kalasgänget och de blev så stolta över att de hade gjort dessa flygplan alldeles *host* ;) själva. Det kan vara en rolig lek för hela familjen!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 dec 2018 10:21

lynx skrev:Papper blev lite av mitt tillverkade lekmaterial. Jag skrev, ritade, höll på med enklare origami.

Nu i juletid skär det lite i mitt hjärta när jag läser om mindre bemedlade familjer. Jag vet inte vad de söker på, men jag provar lite: Billiga julklappar. Jag har inte råd med julklappar. Julklappstips barn.

Jag vill att det ska glittra i barnens ögon, så passa på innan de fastnar i kapitalismens nät och vill ha den senaste telefonen eller något. En gång var jag jättefattig inför barnets födelsedag. Det var direkt smärtsamt. Jag kapitulerade ändå inte. Som jag sa är papper en del av min barndom. Jag lånade en bok på biblioteket (gratis) om hur man viker pappersflygplan. Jag hade redan kopieringspapper. Införskaffade några stickers. Vek, målade och dekorerade pappersflyglanen. Tejpa gärna "nosen" lite. Du kanske inte kan ana hur wow sådana här pappersflygplan kan flyga som är proffsigt vikta och Du kan vika dem! Det går inte att jämföra med den enkla varianten många av oss lärde oss i skolan. Det blev en succé! Sedan vek och dekorerade jag med kalasgänget och de blev så stolta över att de hade gjort dessa flygplan alldeles *host* ;) själva. Det kan vara en rolig lek för hela familjen!

Så där var det då jag var liten, tills farsan fick bättre jobb. Men det var restriktivt även sen. Det var Farfar och Farmor som vräkte julklappar på oss, han växte upp i att det inga pengar fanns och de kände sig väl stormrika trots att de hade varit lågavlönade hela livet men gjorde folkhemslyftet, ATP och hela köret. Farfar har en historia om då farfarsfar var inne i en leksaksaffär, runt 1910, och själv hade han som smeden bara råd med ett enkelt litet kulspel för någon krona. Samtidigt var en herre i fina kläder inne och köpte en stor leksaksbil, och farfarsfar kände sig som världens dåligaste människa.

Julklappar är förenade med en otrolig ångest för mig, vi har råd, men jag skulle önska att alla bara gav varandra något litet och kärleksfullt. Det du beskriver låter som rena himmelriket jämfört med det här paketuppslitandet och oh-andet och ah-andet. Försöker stå emot, men det finns så många som vill ge, det var riktigt jävligt då barnen var små. Men det är just de som har haft det kärvt som gillar att ge då de får råd.
Då jag skall framkalla största möjliga återkommande ångest då jag läser Hayes(bra KBT) så är det julklappsutdelningen jag tänker på. Men egentligen är det väl den påbjudna glädjen jag har svårt för.

Men det här med julklappar är väl inte avspänt för någon vare sig rik eller fattig. Det var egentligen bara en presentgrej som har blivit så där riktigt bra. Vi fick vänta 4-5 år på det och farsans löneförhöjning, men sen fick jag och brorsan ett Stiga Ishockeyspel. Jävlar vad glada vi blev efter att få väntat många år, och sen spelade vi oavbrutet i veckor(lite jobbigt för föräldrarna, det var grym prestige, brorsan sparkade sönder väggen då han förorade "orättvist" och det skrek och gormades.) Men sådär skall det vara. Man får vänta på något fint länge, och då man får det blir man glad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 dec 2018 12:44

lynx skrev:Papper blev lite av mitt tillverkade lekmaterial. Jag skrev, ritade, höll på med enklare origami.

Nu i juletid skär det lite i mitt hjärta när jag läser om mindre bemedlade familjer. Jag vet inte vad de söker på, men jag provar lite: Billiga julklappar. Jag har inte råd med julklappar. Julklappstips barn.

Jag vill att det ska glittra i barnens ögon, så passa på innan de fastnar i kapitalismens nät och vill ha den senaste telefonen eller något. En gång var jag jättefattig inför barnets födelsedag. Det var direkt smärtsamt. Jag kapitulerade ändå inte. Som jag sa är papper en del av min barndom. Jag lånade en bok på biblioteket (gratis) om hur man viker pappersflygplan. Jag hade redan kopieringspapper. Införskaffade några stickers. Vek, målade och dekorerade pappersflyglanen. Tejpa gärna "nosen" lite. Du kanske inte kan ana hur wow sådana här pappersflygplan kan flyga som är proffsigt vikta och Du kan vika dem! Det går inte att jämföra med den enkla varianten många av oss lärde oss i skolan. Det blev en succé! Sedan vek och dekorerade jag med kalasgänget och de blev så stolta över att de hade gjort dessa flygplan alldeles *host* ;) själva. Det kan vara en rolig lek för hela familjen!

Roligt att höra! Det finns fördelar i alla situationer, om man ser möjligheterna... Jag minns att de där planen kunde flyga mycket effektfullare än vad man kan tro.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 dec 2018 12:50

Om ni hade skrivit en bok...

Lek med tanken, skulle den göra succé? Skulle folk vilja läsa den? Om en gangster skulle skriva en bok så skulle folk bli intresserade, en annorlunda erfarenhet. Men vad är det som säger att din erfarenhet inte skulle vara intressant?

Det är här människor skiljer sig, vad de tänker om sig själva... Men det säger ingenting om vem som skriver bra.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster