Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 10 okt 2019 08:19

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
Både egna och delade...

"En person" menar att jag har för lite känslor... (känslokall).

En sak är att verka känslokall utåt, an annan sak vad som finns inom en som man kanske inte ger uttryck åt alla gånger. Sedan kan man ha svårt att hantera och erkänna vissa känslor. Hm, om det nu inte i realiteten är känslorna som "handskas" med oss...

Endel människor har för gott självförtroende, de tror (vet) att saker är så som de upplever dem...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 okt 2019 09:23

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:"En person" menar att jag har för lite känslor... (känslokall).

En sak är att verka känslokall utåt, an annan sak vad som finns inom en som man kanske inte ger uttryck åt alla gånger. Sedan kan man ha svårt att hantera och erkänna vissa känslor. Hm, om det nu inte i realiteten är känslorna som "handskas" med oss...

Endel människor har för gott självförtroende, de tror (vet) att saker är så som de upplever dem...

Bara för att man är tvärsäker om något innebär inte detta att ens övertygelse är helt korrekt. Starka känslor kan göra omdömet omtöcknat. Man tror man ser klart men gör det inte. Ilska kan också ge en känsla av klarsyn som inte alls behöver stämma.

lynx

Inläggav lynx » 10 okt 2019 17:24

...

rekoj

Inläggav rekoj » 10 okt 2019 21:43

Jag umgicks med en person ett tag som fäste mycket vikt vid att "förstå". Det kunde hända att jag skrev eller berättade nåt för henne, och det enda jag fick till svar var "jag förstod inte". När jag fick ett sånt svar kunde det kännas som att jag hade skrivit en lång datakod, klickat på "enter", och den enda responsen det gav var "Error: Syntax" (kanske en dataprogrammerare kan fatta vad jag menar) - att jag var tvungen att omformulera mig om jag hade nån önskan om att hon skulle fästa nån vikt vid vad jag sagt. På liknande sätt kunde hon också reagera om annat. Jag visade henne ett stycke text som jag tyckte var tänkvärt, och hon tittade på det med viss skepsis, frågade mig sen "förstår du det här?". Återigen kunde jag då känna frustration. Intresset för en text kan väl handla om så mycket mer än att bara förstå, försökte jag förmedla.
Men så vissa stunder var det som jag verkligen kunde förstå vad hon menade med att förstå. Det var som något som varit avlägset från mitt medvetande under lång tid plötsligt blev närvarande. Kalla det en form av klarsynthet, men som också kändes ganska obehaglig. För mig var det nog inte naturligt att befinna mig i det mentala tillståndet.
rekojs filosofiblogg: http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Skriver om C.G Jung, Wittgenstein, Bourdieu, med mer...
rekojs texter på svenska: http://davidholmberg.se/skrivarkiv/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 okt 2019 22:10

Har Lynx avslutat?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 11 okt 2019 22:18

Anders skrev:Har Lynx avslutat?

Nej, det tror jag inte. Hon skrev i går den 10:e.
Läs tråden Re: Form av agnosticism (glömt bort namnet) så ser du orsaken till att hon raderar sina postningar.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 okt 2019 23:03

Jag hoppas att så inte är fallet. Men vad som helst tycks kunna hända "i denna den bästa av världar".

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 okt 2019 23:13

Det jag skriver nu skulle kunna vara en tråd. Vi omges och genomsyras av propaganda... Vi kanske tänker att vi vet bättre än vad man gjorde förr! Frågan som jag tänkte ställa lyder: Inom vilket område/vilka områden är vi utsatta för den största propagandan? Var, på vilken punkt, är vi som mest känsliga? Exempel: Många barn tror på tomten (min fråga gäller vuxna människor) och många trodde att atomen är odelbar..

klorofyll

Inläggav klorofyll » 11 okt 2019 23:17

Jag förstår inte ens relativitetsteorin...

rekoj

Inläggav rekoj » 11 okt 2019 23:30

Jag vet inte, men jag tror lynx kommer åter. Flera på det här forumet kan reagera starkt i vissa situationer, och nu tror jag som att det råkade inträffa flera sådana situationer för lynx mer eller mindre samtidigt, och kanske på lite olyckligt sätt. Hoppas på att hon kan sansa sig och inse att det nog var nåt tillfälligt.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 13 okt 2019 14:03

klorofyll skrev:Jag förstår inte ens relativitetsteorin...

Överföring av information från en punkt till en annan, har en maximal hastighet som vi betecknar c = 2,998⋅108m/s. Einsten räknade på vad detta har för konsekvenser (för tiden = klockor) för koordinationssystem som rör sig i förhållande till varann (den speciella relativitetsteorin).

klorofyll

Inläggav klorofyll » 13 okt 2019 17:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte ens relativitetsteorin...

Överföring av information från en punkt till en annan, har en maximal hastighet som vi betecknar c = 2,998⋅108m/s. Einsten räknade på vad detta har för konsekvenser (för tiden = klockor) för koordinationssystem som rör sig i förhållande till varann (den speciella relativitetsteorin).

Bra tanke, det säger faktiskt någonting...
Matte/fysik är trevligt att tänka på.
Jag har en personlig idé (det är alltså så jag tror att det fungerar, utan att förstå någonting). Allt ljus, färger och så vidare, kommer från två håll, och när dessa "osynliga vågor" möts så uppstår ljus/färg just där. Men om man tänker en bil med strålkastare som kommer upp i ljushastighet så lämnar inte ljuset strålkastarna... Kan man då tänka att anledningen till att vi ser stjärnorna (ljuskällorna) på ett visst avstånd (ljusår), är att vi närmar oss stjärnorna mer än vad de närmar oss???

rekoj

Inläggav rekoj » 14 okt 2019 11:36

tänker på anomali

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 14 okt 2019 14:31

Algotezza skrev:
rekoj skrev:tänker på anomali

Är det biologiska livet en sådan, tänker du?

Det biologiska livet förefaller, trots alla slags anomalier, vara outrotligt. Sedan livet började spira för ca 4 miljarder år sedan har livsmiljöerna på jorden skiftat mycket starkt. Stora meteoriter, vulkanisk aktivitet som lagt jordens yta i år av mörker och sträng kyla. Vid ett tillfälle var jorden täckt av snö och is. Vi var en gigantisk snöboll. Processen hade tagit omkring tusen år, växthusgaserna antogs ha sjunkit och var mycket låga. Men livet på jorden fortsatte. Kanske var det bara en klimatisk anomali, som nu med en ovanligt tidig start på höst och vinter.

Om denna kylslagna anomali kan man läsa i http://www.abc.net.au/science/news/stories/s63479.htm

Återgå till "Tankar och känslor"