Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 02 dec 2019 07:58

Som jag ser det så är det lite onödigt att folk tvingas att söka tusentals jobb... som de varken klarar av eller vill ha...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 dec 2019 09:06

I Malcolm X självbiografi kan man läsa hur han anser att "mannens roll är att ta hand om kvinnan", eller något liknande, vilket låter fundamentalistiskt. Kommer sig vårat personliga svar i frågan helt av vilka erfarenheter vi har...?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 dec 2019 09:10

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Ingen kan förklara vad "jaget" representerar.

Det är bara ett perspektiv. Det emanerar väl ur den mäsnkliga organismens sätt att uppleva tillvaron, till exempel via ögon och öron som ger en 3D-upplevelse av omvärlden och därmed bidrar till känslan av att uppleva något här och nu och ur en viss synvinkel.

Jaget är väl förklarat av Freud och andra psykoanalytiker. Det är inte endast det sensoriska att passivt uppleva. Det är dynamik, utveckling, vilja, självupplevelse, kreativitet, motivation och mycket annat som psykologin har tyckt sig finna i våra jag. Vi är handlande varelser som drivs av det som vi upplever som våra jag, att vi vill få mat på bordet och allt annat som Abraham Maslow räknade upp.

Vad sitter jaget någonstans i kroppen? Är det detsamma som hjärnan eller någon del av hjärnan? Var sitter idet? och superegot?

Drivs vi av våra jag eller av det vi upplever som våra jag? Är det skillnad på det som är vårt jag (hur vi nu ska definera och förstå det) och det vi upplever som vårt jag?

Passivt upplevande - finns det? Att uppleva är en aktiv process av avkodning, tolkning och att skapa en bild av omvärlden - visserligen är denna process mer eller mindre automatsierad - men det innebär väl inte att den är passiv för det...?

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 03 dec 2019 10:24

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jaget är väl förklarat av Freud och andra psykoanalytiker. Det är inte endast det sensoriska att passivt uppleva. Det är dynamik, utveckling, vilja, självupplevelse, kreativitet, motivation och mycket annat som psykologin har tyckt sig finna i våra jag. Vi är handlande varelser som drivs av det som vi upplever som våra jag, att vi vill få mat på bordet och allt annat som Abraham Maslow räknade upp.

Vad sitter jaget någonstans i kroppen? Är det detsamma som hjärnan eller någon del av hjärnan? Var sitter idet? och superegot?

Drivs vi av våra jag eller av det vi upplever som våra jag? Är det skillnad på det som är vårt jag (hur vi nu ska definera och förstå det) och det vi upplever som vårt jag?

Passivt upplevande - finns det? Att uppleva är en aktiv process av avkodning, tolkning och att skapa en bild av omvärlden - visserligen är denna process mer eller mindre automatsierad - men det innebär väl inte att den är passiv för det...?

Jaget står för logik och förnuft, en lots mellan drift och plikt. Efter hand som vi lär oss växer vi som personer.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 00:57

Så länge det finns liv så finns det hopp. Även för filosofiforum. Och för just ditt liv i allmänhet.

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 04 dec 2019 01:18

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Det är bara ett perspektiv. Det emanerar väl ur den mäsnkliga organismens sätt att uppleva tillvaron, till exempel via ögon och öron som ger en 3D-upplevelse av omvärlden och därmed bidrar till känslan av att uppleva något här och nu och ur en viss synvinkel.

Jaget är väl förklarat av Freud och andra psykoanalytiker. Det är inte endast det sensoriska att passivt uppleva. Det är dynamik, utveckling, vilja, självupplevelse, kreativitet, motivation och mycket annat som psykologin har tyckt sig finna i våra jag. Vi är handlande varelser som drivs av det som vi upplever som våra jag, att vi vill få mat på bordet och allt annat som Abraham Maslow räknade upp.

Jaget kan väl hittas i sprinten av din mentala kropp, säger jag till mig själv.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 01:40

Severus Snape skrev:Jaget kan väl hittas i sprinten av din mentala kropp, säger jag till mig själv.

I sprinten, säger du. Kan det verkligen stämma?

Du måste göra något åt de där utslagen du fått i ansiktet. Pröva K Ceutic.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 08:59

Jaget är mediet all info passerar. Kanske så är det jaget som gör att vi ser mönster. Förmodligen så har inte jaget någon kvalitet. Man kan dvs inte påstå att man har ett bättre jag än någon annan. Ifall man skulle få för sig det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2019 09:31

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jaget är väl förklarat av Freud och andra psykoanalytiker. Det är inte endast det sensoriska att passivt uppleva. Det är dynamik, utveckling, vilja, självupplevelse, kreativitet, motivation och mycket annat som psykologin har tyckt sig finna i våra jag. Vi är handlande varelser som drivs av det som vi upplever som våra jag, att vi vill få mat på bordet och allt annat som Abraham Maslow räknade upp.

Jaget står för logik och förnuft, en lots mellan drift och plikt. Efter hand som vi lär oss växer vi som personer.

Är inte det överjaget?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 10:41

Anders skrev:
Pilatus skrev:Jaget står för logik och förnuft, en lots mellan drift och plikt. Efter hand som vi lär oss växer vi som personer.

Är inte det överjaget?

Jaget representerar individens sätt att anpassa sig till den omgivande miljön och finna en balans mellan lustprincipen och den etiska principen.

Överjaget är föräldrar, kyrkan och andra moralens väktare som satt sina etiska spår i oss. Det är den etiska principen som står i förbindelse med individens tankar kring rätt och fel. Överjaget kan till exempel framkalla skuldkänslor efter handlingar som bryter mot auktoritetens inre röst. Överjaget är på så sätt inte vi själva.

Kanske hade denna uppdelning större aktualitet i det gamla samhället där kyrkan var den verkliga auktoriteten i moralfrågor. Det var neurosskapande och psykoanalytikerna hade mycket patienter med kravfyllda överjag som kvävde deras egna naturliga jag. Inte underligt att Freud såg den sexuella driften komma i konflikt med överjagets bud.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 18:44

Musik är ett språk, uppbygt av toner istället för ord.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 18:53

klorofyll skrev:Musik är ett språk, uppbygt av toner istället för ord.

Nej. det är det verkligen inte. Du kanske tycker att det är ett språk. Ange källa!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 19:42

Pilatus skrev:

Nej. det är det verkligen inte. Du kanske tycker att det är ett språk. Ange källa!

Jag föreslår att du först beskriver vad ett språk är...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 dec 2019 19:47

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:

Jag föreslår att du först beskriver vad ett språk är...

Ett språk kan tolkas..?

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 dec 2019 20:37

klorofyll skrev:Ett språk kan tolkas..?

Ja, men det säger inte mycket om vad som utgör ett språk.
Ett språk byggs upp av en grammatik, vi kombinerar morfem (ljudelement) till ord, till fraser, till satser, till meningar och till yttranden. Det finns ingen gräns för mängden yttranden som kan göras. Musik är inte något språk, ett antal toner kan tolkas, vi lär oss t ex vad tapto är. Vi kan identifiera musikstycken och sjunga de texter som tonsatts. Notskriften kan tolkas och omsättas till ljud, men du förstår inte i någon språklig mening de ljud som en harpa kan frambringa.

Återgå till "Tankar och känslor"