Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 feb 2020 22:49

Severus Snape skrev:Det kan vara hälsosamt att inte äta alls.

Har du någon referens till det? Vad jag vet så behöver vi alla både vitaminer och mineraler för att hålla oss friska och sunda. Legender om personer som förmår leva utan vätska och föda är just bara berättelser om personer som betraktas som gudomliga. Berättelser för barn som skickades till söndagsskolan.
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 17 feb 2020 22:56

Denna man upptäckte att det mesta vi äter är hybridiserat -och han blev mördad:


Dr Sebi: Eat to live

Och detta är hans lista över vad som inte är hybridiserat -helt kort tyvärr:


naturalselfbyriasweetraw.wordpress.com/be-healthy/dr-sebi-alkaline-nutritional-guide-food-list/


Dr Sebi sa det

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2020 07:02

Pilatus skrev:
Severus Snape skrev:Det kan vara hälsosamt att inte äta alls.

Har du någon referens till det?

Tyvärr, han är död. :)

Läste lite i en bok av David Goggins... Han testade gränser.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 18 feb 2020 18:45

Pilatus skrev:
Jesus försökte imponera genom att vistas i öknen 40 dygn utan vare sig vatten eller föda. Om han verkligen skulle ha påstått något sådant så har han behagat skämta med de som trodde han var Messias. Om någon till äventyrs skulle försökt följa exemplet skulle de snabbt avlidit.

Men fasta har blivit något som många ägnar sig åt av olika skäl. Det är bara hälsosamt.


Som dru säkert känner till är många åldersangivelser i Bibeln främmande för oss. Dessa 40 dygn är kanske inte vad vi avser med 40 dygn? Vem vet.
https://genesis.nu/i/artiklar/de-hoga-a ... a-mosebok/

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 18 feb 2020 19:14

lynx skrev:
Pilatus skrev:
Jesus försökte imponera genom att vistas i öknen 40 dygn utan vare sig vatten eller föda. Om han verkligen skulle ha påstått något sådant så har han behagat skämta med de som trodde han var Messias. Om någon till äventyrs skulle försökt följa exemplet skulle de snabbt avlidit.

Men fasta har blivit något som många ägnar sig åt av olika skäl. Det är bara hälsosamt.


Som dru säkert känner till är många åldersangivelser i Bibeln främmande för oss. Dessa 40 dygn är kanske inte vad vi avser med 40 dygn? Vem vet.
https://genesis.nu/i/artiklar/de-hoga-a ... a-mosebok/


Skitsnack. De levde visst så länge.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 feb 2020 19:51

lynx skrev:
Pilatus skrev:Jesus försökte imponera genom att vistas i öknen 40 dygn utan vare sig vatten eller föda. Om han verkligen skulle ha påstått något sådant så har han behagat skämta med de som trodde han var Messias. Om någon till äventyrs skulle försökt följa exemplet skulle de snabbt avlidit.

Men fasta har blivit något som många ägnar sig åt av olika skäl. Det är bara hälsosamt.

Som du säkert känner till är många åldersangivelser i Bibeln främmande för oss. Dessa 40 dygn är kanske inte vad vi avser med 40 dygn?

Det är som du säger, det är omöjligt att veta vad som ligger bakom, ibland är det rena talmystiken. "De fria ta­lesätten kan in­te skil­jas skarpt från sif­fer­upp­gif­ter som är av­sed­da att tol­kas bok­stav­ligt." skriver man Uppslagsdelen, Bibeln.se

Vad vi skall förstå är att det inte är möjligt att vistas i öknen utan mat och dryck. Det tillkommer endast någon som befinner sig under Guds beskydd. Så med Bibelns logik och syfte är det sant. Siffran fyrtio betyder kanske inte så mycket mer än budskapet vi förväntas tro på. Jag har egentligen inte någon invändning mot det.

Kanske är det mer de vuxnas bedrägliga sätt att ljuga för barn om mirakel och helande som jag alltid känt mig störd över. Det kanske inte är så längre, men under ecklesiastikdepartementets era så var det helt ok att drilla barnen i Luthers katekes, psalmverser och Jesus-legender. Det skilde sig inte från 1800-talet. Varför säger vuxna (kloka människor) att de tror på vad som står i Bibeln då de inte ens läst den? Kanske är det som med modern politik? Man påstår något som man förväntar sig att alla skall tro. Det är knappast bättre. (Kul att du är tillbaks, lynx.)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 feb 2020 20:02

Severus Snape skrev:Skitsnack. De levde visst så länge.

Givetvis vet du sådant. :mrgreen:
Visste du att ta­let 666 utgör sum­man av hel­ta­len från 1 till 36?
1 + 2 + 3 + ... + 34 + 35 + 36 = 666. Vet du även vad talet symboliserar?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 feb 2020 21:13

Pilatus skrev:Kanske är det mer de vuxnas bedrägliga sätt att ljuga för barn om mirakel och helande som jag alltid känt mig störd över.

Det händer mig hela tiden att jag blir förvånad... Om någon säger att det går tre kvartar på en timme så har jag antagligen inget emot det, bristande logik? Det som slår mig är människans inkompetens. Man kan tro på precis vad som helst och blir bara glad av att inga bevis kan styrka tesen/valet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 18 feb 2020 22:52

klorofyll skrev:Man kan tro på precis vad som helst och blir bara glad av att inga bevis kan styrka tesen/valet.

Bevis finns det hur mycket som helst inom matematik och logik. I övrigt är det bra om vi kan hålla oss till sådant som vi har goda skäl att tro på. Man skall med andra ord vara glad då folk håller sig till berättelser som de med sitt goda omdöme och förnuft kan tro på. Det var det jag försökte säga.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 feb 2020 02:55

Pilatus skrev:(Kul att du är tillbaks, lynx.)

Tack. Hinner dock inte medverka så mycket nu. Annat kräver min uppmärksamhet och min sjukdom ger mig stresspåslag vid för mycket.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 feb 2020 18:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Man kan tro på precis vad som helst och blir bara glad av att inga bevis kan styrka tesen/valet.

Bevis finns det hur mycket som helst inom matematik och logik.

Tyvärr så kan man väl säga att problem inte brukar handla om matematik och logik. Kan man bevisa att SD är det bästa valet i politiska Sverige? Det jag syftar på är lättsinnigheten... Det är ingen som bryr sig.
Pilatus skrev:I övrigt är det bra om vi kan hålla oss till sådant som vi har goda skäl att tro på. Man skall med andra ord vara glad då folk håller sig till berättelser som de med sitt goda omdöme och förnuft kan tro på. Det var det jag försökte säga.

Absolut.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 feb 2020 19:48

klorofyll skrev:Kan man bevisa att SD är det bästa valet i politiska Sverige? Det jag syftar på är lättsinnigheten...

Man kan ju av opinionsundersökningar sluta sig till att en stor del av de tillfrågade anser att de skulle rösta på SD om det vore val i dag. Några helt objektiva test finns inte. Men det handlar mycket om kriminaliteten i landet som inte visar någon avmattning. Polis och åklagarmyndighet måste ha någonstans att låsa in folk som viftar med skjutvapen och rånar och misshandlar folk. Kanske är det dags att inte enbart vara förlåtande. Det är väl det budskap som politiker måste ta till sig. Polisen tror jag gör ett bra jobb, men de har kommit igång sent på grund av tidigare ledning.
Moderator

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Severus Snape » 19 feb 2020 21:18

jag vill ha tillbaka gamla layoutet på forumet MED 5-10 SENASTE INLÄGGEN. "Senaste inläggen" var extremt helpful. =P~ #-o [-o<

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 20 feb 2020 03:38

Pilatus skrev:Kanske är det dags att inte enbart vara förlåtande.

Sverige har många bra regler som fungerar i fredstid. Men jag minns att någon indianstam hade en ledning i fred och en helt annan i krig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 20 feb 2020 11:25

Blåsten har lagt sig. När kommer stormen Evita eller vad det blir? Varannan damernas...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster