Om du vore en rollspellskaraktär, vilket "yrke" sk

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Om du vore en rollspellskaraktär, vilket "yrke" skulle då ha?

Krigare
2
11%
Riddare
0
Inga röster
Tjuv/spejare
2
11%
Jägare/Ranger/Rogue
1
6%
Wizard/Sorcerer
4
22%
Druid/Animist
2
11%
Helare
1
6%
Bard
1
6%
Annat - välj själv
5
28%

Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 29 maj 2006 17:19

hovnarr skrev:Var står det? Det ställer ju i så fall slutet i den senaste boken i en intressant dager.

När de får lära sig om dessa förbannelser av Moody i den fjärde boken, har jag för mig. Dock kanske jag misstog mig. Det verkar i alla fall som att Crucio kräver att man hatar offret, enligt Wikipedia. Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Avada_Kedavra

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 29 maj 2006 17:56

Stefan skrev:Tror att "lärda" brukar vara barder eller magiker. Vill minnas att barder ansågs vara väldigt lärda i mitt gamla Role Master (bla bra på språk).

Ok. I så fall är jag helt klart en bard. En lärd kan ju ändå inte så mycket nyttigt utan är oftast en pajas som i bästa fall kan underhålla andra genom att berätta goda historier.

Blir en riktigt härlig blandning det här. Kanske inte det sällskapet med störst chans att dräpa en drake, dock.

Få sällskap har någon vidare chans att dräpa en drake, annat än genom att vara så löjliga att den skrattar ihjäl sig. Men varför dräpa den? Vi kanske kan lösa vår uppgift på andra sätt, genom att vinna över draken i en gåtgissartävling eller att stjäla skatten när den är ute exempelvis. Eller så inser vi att draken är en för svår match och gör något annat istället. Rollspel går ju ut på att spela sin rollperson i enlighet med hennes personlighet och att lösa problem utifrån hennes speciella förutsättningar.

Varney

Inläggav Varney » 31 maj 2006 11:41

jag skulle helst vilja vara besvärjerska, magiker el nåt..men som stefan var inne på, att han tex inte är musikalisk, och därför kanske bara skulle vara magiker om det var nåt man endast läste sig till..
öhm, vem skulle i så fall kunna få magiker? =) är det många som har medfödd magisk förmåga vad vi vet? hoppas kan man ju alltid, men ens rationella sida kommer ju hela tiden och förstör.

Stefan

Inläggav Stefan » 31 maj 2006 11:52

Bra poäng. Författaren Thomas Mann kallades för "trollkarlen" av sina barn. Jag tänker mig att detta inte är helt taget ur luften - en konstnär har den här "intuitiva känslan" jag talade om som en magiker också bör ha.

Varney

Inläggav Varney » 31 maj 2006 11:55

ah, ok, då får jag nog bli träl eller nåt :] tjuv utan skills kanske
:]

Stefan

Inläggav Stefan » 31 maj 2006 12:07

Tjuv låter bra, såna har man alltid nytta av. Skulle kunna vara det själv också. Träl, nja... :?

Varney

Inläggav Varney » 31 maj 2006 15:58

jag syftade på att jag inte har några vidare skickligheter =)
jag är liksom en sån där bortskämd, lat människa som aldrig behövt anstränga mig,och jag "har allt",så jag har inte behövt välja nåt heller..jag är musikalisk,jag är snabbtänkt, jag har läshuvud, jag har utseendet osv, men jag har ju inte _behövt_ odla något av det, så ju äldre jag blir desto mer kommer alla som anstränger sig ikapp och ju mer medelmåtta blir jag XD
så, jag tror inte jag kan säga mig ha några skills alls, riktigt värdelös att ha i gänget med andra ord =)
..jag är nog inte precis det rätta stycket att bli tjuv, eftersom jag har extremt låg tröskel för dåligt samvete. inga erfarenheter. dålig motivation.

men den dagen vi väl hamnar i medeltidsaktig hård tillvaro,så kommer förmodligen min motivation att öka drastiskt (om jag inte har turen att vara förmögen) och DÅ kanske jag kan bli en "bra" människa :]
med calvinska mått eller likvärdig arbetsmoral osv.
tills dess drömmer jag om övernaturliga krafter istället...då riskerar man inte att behöva jobba för att få det man önskar.

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 31 maj 2006 21:20

jag valder "Annat - välj själv "det som stog nämst var nogn annas,
Wizard/Sorcerer men inte rikit det som jag känner mig, för,
någon typ av "helig man" typ en munk som föröker att finna men ing med livet,

det men herry potter,
inget har med hur kaful "magi" någon har, i ordets mening,

alla katfull "maigi" är inte magi, det är känslo som blir till en kaft,
som gå att styra,,

jag säger inte att det stämer men jag tro det,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 01 jun 2006 13:55

Mycket av det som kallas vetenskap idag skulle nog ses som magi under medeltiden. Några förslag:

fysiker = elementarmagiker
kemist = alkemist
biolog = animist
psykolog = mentalist
veterinär = druid
programmerare = symbolist
filmregissör = illusionist
spiritist = spiritist

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 01 jun 2006 14:32

Möljit att endel kan kallas för magi som vi i dag kalla för vetenskap,
men inte allt,
om något till allas, om man se på alla kostiga sake som kan händra
i denna värd
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

cake

Inläggav cake » 01 jun 2006 23:17

Jag signade upp mig på "krigare" vilket kändes som det absolut naturligaste valet. Att vara en i mängden av en här som vandrar till takten av en trumma med mål att riva mordor är det jag lever för.
Im just a soul whos intentions are good.

Stefan

Inläggav Stefan » 01 jun 2006 23:21

Varney skrev:jag är liksom en sån där bortskämd, lat människa som aldrig behövt anstränga mig,och jag "har allt",så jag har inte behövt välja nåt heller..jag är musikalisk,jag är snabbtänkt, jag har läshuvud, jag har utseendet osv, men jag har ju inte _behövt_ odla något av det, så ju äldre jag blir desto mer kommer alla som anstränger sig ikapp och ju mer medelmåtta blir jag XD

Jag tror att man formar sina förväntningar om livet rätt mycket efter hur man ser på sig själv som liten. Om man som barn är musikalisk, snbbtänkt, etc., formar man vissa förväntningar. Man kommer inte att nöja sig med ett enkelt Villa-Volvo-liv utan förväntar sig nåt mer. Har man färre talanger önskar man tvärtom att bli en i mängden, och ser det som nåt att sträva efter.

För den som inte tycker att ett Villa-Volvo-liv är nåt att ha gäller det att hitta sin "grej", tror jag, och odla den. För min egen del hoppas jag att ha funnit min grej i filosofin, ochh hoppas kunna odla den. Jag är också rätt lat i allmänhet men vad gäller filosofi är jag iaf acceptabelt arbetsam, eftersom jag tycker det är så kul.

Stefan

Inläggav Stefan » 01 jun 2006 23:21

cake skrev:Jag signade upp mig på "krigare" vilket kändes som det absolut naturligaste valet. Att vara en i mängden av en här som vandrar till takten av en trumma med mål att riva mordor är det jag lever för.

Härligt! :)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 jun 2006 23:39

Stefan skrev:
Varney skrev:jag är liksom en sån där bortskämd, lat människa som aldrig behövt anstränga mig,och jag "har allt",så jag har inte behövt välja nåt heller..jag är musikalisk,jag är snabbtänkt, jag har läshuvud, jag har utseendet osv, men jag har ju inte _behövt_ odla något av det, så ju äldre jag blir desto mer kommer alla som anstränger sig ikapp och ju mer medelmåtta blir jag XD

Jag tror att man formar sina förväntningar om livet rätt mycket efter hur man ser på sig själv som liten. Om man som barn är musikalisk, snbbtänkt, etc., formar man vissa förväntningar. Man kommer inte att nöja sig med ett enkelt Villa-Volvo-liv utan förväntar sig nåt mer. Har man färre talanger önskar man tvärtom att bli en i mängden, och ser det som nåt att sträva efter.

För den som inte tycker att ett Villa-Volvo-liv är nåt att ha gäller det att hitta sin "grej", tror jag, och odla den. För min egen del hoppas jag att ha funnit min grej i filosofin, ochh hoppas kunna odla den. Jag är också rätt lat i allmänhet men vad gäller filosofi är jag iaf acceptabelt arbetsam, eftersom jag tycker det är så kul.

Har själv villa och volvo... kombi till och med. Är gift och har barn, två katter och en kanin som heter Skutt... Så till dig säger jag; lycka till! :) Men jag var en cool cat när jag var yngre. Hur kunde det bli så här? Forumet är nog en del av min trettioårskris.

Johan

Stefan

Inläggav Stefan » 01 jun 2006 23:43

Johan Ågren skrev:
Stefan skrev:

Har själv villa och volvo... kombi till och med. Är gift och har barn, två katter och en kanin som heter Skutt... Så till dig säger jag; lycka till! :) Men jag var en cool cat när jag var yngre. Hur kunde det bli så här? Forumet är nog en del av min trettioårskris.

Johan

Shit, alltid ska man trampa nån på tårna... :shock:

Återgå till "Tankar och känslor"