hakkapeliitta skrev:Ukraina har kommit i kläm mellan Ryssland och imperialistiska EU/USA.
Orange revolutionen (2005) kan sägas vara startpunkten till dagens problematik. Presidentvalet då var mellan den ryssvänlige Viktor Janukovytj och orangeledaren Viktor Jusjtjenko.
Valet gick till en andra omgång där ryssvänlige Janukovytj vann men naturligtvis underkändes valet av EU/USA, haha….
Vem hade trott nåt annat?
I presidentvalet 2010 vann den ryssvänlige Viktor Janukovytj, ett rejält bakslag för EU/USA och alla CIA-operationer som ständigt försökt destabilisera landet.
Jag själv är rätt neutral i konflikten, jag förstår Putin som känner sej alltmer hotad av globalismen, sen förstår jag även EU och USA som i sann imperialistisk anda vill utvidga sina marknader och ser Ryssland som potentiell jungfrulig marknad med enorma naturtillgångar och med 170 miljoner konsumenter redo att exploateras. Hela Ukraina ska göras till en supermarket.
Imperialister som vill exploatera och utvidga sina marknader, vilka är det egentligen? Menar du till exempel oss forummedlemmar här? Vi bor ju alla i ett EU-land. Eller nån särskild politisk grupp, sossar, miljöpartister, moderater? På forumet här har vi exempelvis Pilatus som sagt att han stöttar moderaterna, tror du därmed att han vill exploatera de ryska naturtillgångarna? Själv är jag med i miljöpartiet, och kan inte komma ihåg att det diskuterats något om någon sådan exploatering på de politiska möten jag varit. Jag menar inte att det är frågor som jag nödvändigtvis vill ha besvarade, men jag kan tycka att det är viktigt att tala klarspråk. Kom gärna med konkreta och verifierbara exempel och inte bara svepande eller vaga termer. Och det blir ofta mer begripligt när nån uttalar sig om nåt som är mer nära, annars blir det lätt gissningar och förutfattade meningar som tar överhanden.
Gällande situationen i Ukraina tror jag att det som hände 2014 kan vara en nyckel till att förstå. Vissa anser att det begicks en illegitim statskupp då. Andra anser att det var en rättfärdig revolution. Jag vet inte vilken version som är den mest korrekta. Jag följde händelseförloppet då och hade svårt för att ta ställning, och kanske var jag inte heller tillräckligt insatt för att verkligen göra något välgrundat ställningstagande. Oavsett tycker jag iaf det är bedrövligt att krig ska utbryta nu..oavsett vilka som är mest skyldiga, så är det många som får utstå mycket lidande. Viktigt att inte glömma alla dessa som får utstå lidande menar jag.