Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 02 dec 2022 11:20

Anders skrev:Var det inte ett tag sen Pilatus postade?

Senast jag skrev något var den 1 dec på Vad är tid?
Inlägget avslutades med Man måste ha någon insikt i vad slags mätutrustning ett timglas är och vad den rinnande sanden representerar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 dec 2022 11:27

Pilatus skrev:
Anders skrev:Var det inte ett tag sen Pilatus postade?

Senast jag skrev något var den 1 dec på Vad är tid?
Inlägget avslutades med Man måste ha någon insikt i vad slags mätutrustning ett timglas är och vad den rinnande sanden representerar.

Nåt jag fick för mig bara, måste missat dina senaste.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator

Inläggav David H » 02 dec 2022 11:32

störningsmoment skrev:Jag tänker på döden och att våga ta steget till att avsluta sitt liv. Varför är det så svårt?

För det första är det väl ett beslut som behöver fattas, och för det andra en metod som kan accepteras. Och nog kan det väl finnas många skäl till att inte fatta beslutet, och sedan är det knappast lätt att hitta någon trevlig metod. Sen att det skulle handla om att "våga" förstår jag inte riktigt..i af inte när det gäller om att fatta beslutet. Är det inte minst lika modigt att fatta beslutet om att vilja leva?
Vilket beslut som är rätt eller fel, beror på situation tänker jag. Natthiko valde giftbägaren, och det kan jag ha viss förståelse för. Situationen han befann sig i lovade inte särskilt gott.
David Holmberg, moderator på filosofiforum (tidigare känd under användarnamn "rekoj")
Skrivhemsida (på svenska): http://davidholmberg.se/skrivarkiv/
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 dec 2022 11:35

Anders skrev:
Pilatus skrev:Senast jag skrev något var den 1 dec på Vad är tid?

Nåt jag fick för mig bara, måste missat dina senaste.

Njea, jag har undvikit att svara på allt. Min gamla dator är nu dessutom bytt mot en litet nyare med en del obehagliga resultat. Windows 11 är inte nådigt mot äldre prylar. Kompatibiliteten finns inte kvar. Och min trogna printer från Dell saknar drivrutin - tydligen finns inte Dell längre?
Moderator

David H
Moderator

Inläggav David H » 02 dec 2022 11:35

Algotezza skrev:
David H skrev:Jag ser det framför allt som viktigt att hålla igång en levande kommunikation. Att läsa, lyssna, reagera och interagera. Att föra dialog. Kanske kan det då bli kontraproduktivt med långa inlägg? Att det blir mer monolog än dialog? Kanske, kanske, men jag tänker inte att det behöver bli det. Även längre inlägg kan utgöra grund för dialog, och spela roll i en dialog, tänker jag. Pierre Bourdieu argumenterade för att viss kunskapsproduktion kräver tid och längre utläggningar. Han vägrade ställa upp på något evenemang om han inte fick minst 30 minuter till sitt förfogande att tala oavbrutet, fick jag berättat för mig. Kanske behövde han 30 minuter för att få någon att förstå varför han behövde dessa 30 minuter...

Det låter härligt cirkulärt. Skriva långa inlägg för att förklara varför de måste vara långa.

Om det vore syftet håller jag med om att det låter cirkulärt. Men nu var det aldrig syftet i Bourdieus fall, menar jag, utan något som kan betraktas som en slags biprodukt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum (tidigare känd under användarnamn "rekoj")

David H
Moderator

Inläggav David H » 02 dec 2022 11:47

Anders skrev:
David H skrev:Jag ser det framför allt som viktigt att hålla igång en levande kommunikation. Att läsa, lyssna, reagera och interagera. Att föra dialog. Kanske kan det då bli kontraproduktivt med långa inlägg? Att det blir mer monolog än dialog? Kanske, kanske, men jag tänker inte att det behöver bli det. Även längre inlägg kan utgöra grund för dialog, och spela roll i en dialog, tänker jag. Pierre Bourdieu argumenterade för att viss kunskapsproduktion kräver tid och längre utläggningar. Han vägrade ställa upp på något evenemang om han inte fick minst 30 minuter till sitt förfogande att tala oavbrutet, fick jag berättat för mig. Kanske behövde han 30 minuter för att få någon att förstå varför han behövde dessa 30 minuter...

Han var ju ändå fransman… då man hör dokumentärer och intervjuer med honom, inte så lite fransman heller.

Lite intressant att du säger det, och det må så vara. Själv har jag svårt för det mesta franska som brukar kallas typiskt franskt. Och ångrar att jag pluggade franska istället för tyska. Men just Bourdieu betraktar jag som top notch. Även om han skulle vara typiskt fransk, har jag svårt att komma på något franskt i honom som jag stör mig på.
Eller...kanske skulle det vara att han gjorde sig svåråtkomlig ibland. Han hade sekreterare och andra som skyddade honom, i en slags hierarkisk maktstruktur. Bourdieu var måhända inte en man av folket riktigt på det sättet som det kanske framställdes i vissa dokumentärer. Men om jag bara utgår från det han skrivit, är jag benägen att säga att mycket av det är riktigt riktigt bra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2022 11:56

David H skrev:
Algotezza skrev:

Det låter härligt cirkulärt. Skriva långa inlägg för att förklara varför de måste vara långa.

Om det vore syftet håller jag med om att det låter cirkulärt. Men nu var det aldrig syftet i Bourdieus fall, menar jag, utan något som kan betraktas som en slags biprodukt.

Bonushonung?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 dec 2022 12:18

David H skrev:Är det inte minst lika modigt att fatta beslutet om att vilja leva?

Jag tror att den som känner hopplöshet och uppdämd vrede kan bli benägen att avsluta livet, att livet ignorerar oss, att känna sig oälskad, ett permanent självförakt, en känsla av skam, att det inte tjänar någonting till längre, det finns ändå ingen lösning på det uppkomna dilemmat. Vid rouletten, Dostojevskij. Eller Wall Street, 1929.

Eller så tycker vi att något motiverar oss, vi tar oss upp ur isvaken och börjar känna en viss livsglöd.

På tal om något helt annat - det skall bli intressant att se vilken inriktning Centerpartiet får efter Annie Lööf. Valberedningen tycks ha tappat kontakten med de politiska vindarna i landet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2022 12:56

Lyysnar på en uppträd-bättre-bok som är rätt bra, men en sak irriterade mig lite. Författaren, som också är uppläsare, säger som en del av ett samtal att om ”du känner dej osäker, uppträd ändå säkert, tänk att du är säker på att du är osäker”. Detta med utgångspunkt från tankar om spegelneuroner, din osäkerhet skall smitta av sig på andra, typ.

Det kan ofta, kanske oftast, vara bra.
Men ibland, borde inte en hårdare och bättre inställning vara att säga - det här är svårt, visa stressen och bjuda in den andre till taggtrådsätande? Inställningen ”vi var båda bäst i klassen, det här ÄR svårt och vi hanterar som de hårda, bra människor, som borde vara mer priviligierade, den svåra uppgift det faktiskt är”? Och att liksom Sokrates veta vi att vi ingenting vet. Vi är inga typ idiotiska idealister, utan vi drar in hela promblemställningen i maggropen, låter stressen verka för att vi ordentligt skall uppleva kriget, och sen går vi in och verkligen vinner det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator

Inläggav David H » 04 dec 2022 13:51

Anders skrev:Lyysnar på en uppträd-bättre-bok som är rätt bra, men en sak irriterade mig lite. Författaren, som också är uppläsare, säger som en del av ett samtal att om ”du känner dej osäker, uppträd ändå säkert, tänk att du är säker på att du är osäker”. Detta med utgångspunkt från tankar om spegelneuroner, din osäkerhet skall smitta av sig på andra, typ.

Det kan ofta, kanske oftast, vara bra.
Men ibland, borde inte en hårdare och bättre inställning vara att säga - det här är svårt, visa stressen och bjuda in den andre till taggtrådsätande? Inställningen ”vi var båda bäst i klassen, det här ÄR svårt och vi hanterar som de hårda, bra människor, som borde vara mer priviligierade, den svåra uppgift det faktiskt är”? Och att liksom Sokrates veta vi att vi ingenting vet. Vi är inga typ idiotiska idealister, utan vi drar in hela promblemställningen i maggropen, låter stressen verka för att vi ordentligt skall uppleva kriget, och sen går vi in och verkligen vinner det.

Beror helt på vad frågan gäller, tänker jag. Gällande osäkerhet är det nog ofta en fördel att kunna vara uppriktig om sin osäkerhet. Svårigheten man har att ta sig an är inte alltid den typ av svårighet som man tror det gäller.
Om vi tänker sagan om Kejsarens nya kläder exempelvis. Alla människor trodde att de behövde vara väldigt smarta för att se kejsarens kläder, och deras intellektuella fokus gjorde att de inte förmådde notera det enkla svaret, nämligen att kejsaren var naken. Bara personen med den naiva blicken förmådde lägga märke till kejsarens nakenhet. Citatet av Wittgenstein "What has to be overcome is not difficulty of the intellect but of the will", tycker jag sammanfattar detta väl.

Pollen

Inläggav Pollen » 07 dec 2022 16:34

Anders skrev:
Pollen skrev:Grinig!
Jag älskarP2! Min kärlek utsätts för svåra prov! En hel månad med julmusik! I olika format och tonarter men likt förbannat julmusik - eller julmusak, hissmusik - som ska locka oss in i köpaköpaköpa.
All julmusik i P2 har dessutom kristen religiös bias, som om julen för oss hedningar inte betyder nånting.
P2:s julkitsch vill gapa i örat på oss stackare som bara vill vara ifred!

Måste jag uthärda en hel månad med kitsch för att få lugn och ro resten av året?

Men den är väl rätt mysig ändå? Lyssna inte på texten så mycket. Staffan var en stalledräng känns inte så mycket halleluja.
Jamen all julmusik är kitsch! (nästan all)
Går det att spela på hur många gånger stalledrängen kommer vattna sina fålar fram till jul, bara i P2? Han kommer garanterat också göra det i P1, P3, P4, TV1 och 2 och 4.
Staffan kommer drabba oss som tinnitus hela vägen fram till jul!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 dec 2022 08:27

Pollen skrev:
Anders skrev:
Pollen skrev:Grinig!
Jag älskarP2! Min kärlek utsätts för svåra prov! En hel månad med julmusik! I olika format och tonarter men likt förbannat julmusik - eller julmusak, hissmusik - som ska locka oss in i köpaköpaköpa.
All julmusik i P2 har dessutom kristen religiös bias, som om julen för oss hedningar inte betyder nånting.
P2:s julkitsch vill gapa i örat på oss stackare som bara vill vara ifred!

Måste jag uthärda en hel månad med kitsch för att få lugn och ro resten av året?

Men den är väl rätt mysig ändå? Lyssna inte på texten så mycket. Staffan var en stalledräng känns inte så mycket halleluja.
Går det att spela på hur många gånger stalledrängen kommer vattna sina fålar fram till jul, bara i P2? Han kommer garanterat också göra det i P1, P3, P4, TV1 och 2 och 4.

Till och med parodilåtarna har blivit kitsch.

Pollen

Inläggav Pollen » 09 dec 2022 18:42

Algotezza skrev:
Pollen skrev:
Anders skrev:Men den är väl rätt mysig ändå? Lyssna inte på texten så mycket. Staffan var en stalledräng känns inte så mycket halleluja.

Parodilåtarna? Finns det såna?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 dec 2022 16:48

Pollen skrev:
Algotezza skrev:
Pollen skrev:Jamen all julmusik är kitsch! (nästan all)

Fast denna har kanske ännu inte kitschat till sig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 dec 2022 16:50

Pollen skrev:
Algotezza skrev:
Pollen skrev:Jamen all julmusik är kitsch! (nästan all)

Denna?

Återgå till "Tankar och känslor"