Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Idag är det julafton så det blir nog inte många som skriver här.
Min julafton blir inte förrän på måndag när barnen kommer hit.
En julhälsning från Dan Anderson:
"försonta och glada i stjärnans timma
vi glömma att Jorden blev bräddad av hat
vi resa oss upp under stjärnor som glimma
omkring oss de heligas natt vi förnimma
för dem och för Jorden för himlen och oss
våra stop vi höja kamrat."
God Jul.
God Jul.
xion skrev:Idag är det julafton så det blir nog inte många som skriver här.
God Jul.
Ligger och drar mig inför Julen, så länge som möjligt. Sen blir det att åka ner Till brorsan och farsan. Ska man försöka göra et julrim…
Julen kanske är nåt att fira
Med köttbullar, sill och bira.
Men all min glädje jag tappar
När det skall delas ut klappar
Kollektiv påbjuden glädje stor
Ej någonstans i mitt hjärta bor
Därför är det skön att fira
Med likatänkande far och bror
God Jul!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Är luften en del av rymden?
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Är luften en del av rymden?
Jag har alltid tänkt på rymden som det stjärnbeströdda mörker som finns utanför vår atmosfär.
Moderator
Anders skrev:Är luften en del av rymden?
Om nån frågade mig skulle jag svara:
Nej. Luften är Jordens atmosfär och påverkas av Jordens gravitation,
xion skrev:Anders skrev:Är luften en del av rymden?
Om nån frågade mig skulle jag svara:
Nej. Luften är Jordens atmosfär och påverkas av Jordens gravitation,
Det är inte den direkta tanken hos oss att vi är lika mycket i rymden som allt annat
Varför pratas det så mycket om Ebba Busch? Har varit så ände sen hon blev partiledare. Om hon vore särskilt slagfärdig, snygg eller ledare för ett stort parti kanske. Enda förklaringen är väl att hon liksom Sahlin inte är ett präktighetsideal och kvinna samtidigt. Tar ut svängarna lite både privat och politiskt. Den som ser den ena av de två som ett helgon och den andra som belsebub kan fethaja att den tillhör en sekt.
Faaast om man skulle göra en reklam för politiken som plankade den där då två hockeyproffs står och sktyter om sina skador, och Salming kommer in i hissen, så skulle väl Ebba och Mona stå i en hiss och googla fram en massa kontroversialiteter om sig själva och sen kommer Gudrun in i hissen… att hon tydligen är polare med Bildt gör bara saken bättre. Definitivt topp 5 på min favvolista över partiledare i min livstid.
Faaast om man skulle göra en reklam för politiken som plankade den där då två hockeyproffs står och sktyter om sina skador, och Salming kommer in i hissen, så skulle väl Ebba och Mona stå i en hiss och googla fram en massa kontroversialiteter om sig själva och sen kommer Gudrun in i hissen… att hon tydligen är polare med Bildt gör bara saken bättre. Definitivt topp 5 på min favvolista över partiledare i min livstid.
4 november 2017
4 november 2017
Anders skrev:Varför pratas det så mycket om Ebba Busch?
En del av älskvärdheterna om Ebba Busch har att göra med att hon tidigt gav uttryck för sin vilja att bilda regering med stöd av SD. Det kostar säkert på att bryta Socialdemokraternas monopol på att vara statsbärande parti. Aftonbladet låter som vi levde i den yttersta tiden, att fascismen håller på att klampa in i folkhemmet. Kanske skulle de lyfta blicken och se vart det tar vägen med partier som monopoliserar makten.
Moderator
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:Anders skrev:Är luften en del av rymden?
Jag har alltid tänkt på rymden som det stjärnbeströdda mörker som finns utanför vår atmosfär.
Jag upplever rymden som hotfull därför att den är okontrollerbar. Den levererar massa faktiska obegripligheter som utmanar mitt sunda förnuft.
Därför tar jag till flaskan för att lugna nerverna.
-
hakkapeliitta
Anders skrev:Varför pratas det så mycket om Ebba Busch? Har varit så ände sen hon blev partiledare. Om hon vore särskilt slagfärdig, snygg eller ledare för ett stort parti kanske. Enda förklaringen är väl att hon liksom Sahlin inte är ett präktighetsideal och kvinna samtidigt. Tar ut svängarna lite både privat och politiskt. Den som ser den ena av de två som ett helgon och den andra som belsebub kan fethaja att den tillhör en sekt.
Ebba Busch är inte speciellt snygg. Hon har samiskt påbrå den runda ansiktsformen vittnar om nordsamiskt ursprung.
Hur många olika släkter finns inom samer? Nog inte så många. De är en liten grupp. De namn som alltid dyker upp i Oddasat är Valkeapää och framförallt Aikio, dessa är överallt, som renägare, i sametinget, som reportrar i SVT. Finns ingen ände och jag tror samer är en liten grupp.
Samer är de värsta rasister mot andra, dessa ständiga bråk vem är röstberättigad i sametingsvalet.
Jag kanske låter brutal men kanske dags att sätta samerna på plats. Allt deras verksamhet från Sametinget och neråt finansieras med skattepengar. Såg en siffra på 50 skattemiljoner för Sametinget en, detta för länge sen.
-
hakkapeliitta
Anders skrev:Varför pratas det så mycket om Ebba Busch? Har varit så ände sen hon blev partiledare. Om hon vore särskilt slagfärdig, snygg eller ledare för ett stort parti kanske. Enda förklaringen är väl att hon liksom Sahlin inte är ett präktighetsideal och kvinna samtidigt. Tar ut svängarna lite både privat och politiskt. Den som ser den ena av de två som ett helgon och den andra som belsebub kan fethaja att den tillhör en sekt.
Anders, handen på hjärtat nu. Du är bergis sugen på Ebba. Jag har en rätt fantastisk förmåga att tolka folk detta med noll felmarginal.
Går ofta i samma tankar som du men sen griper det freudianska överjaget in, logisk analys, den tunga kristna moralen, även vardagliga problem, glömde byta kalsingar idag, när stänger Systembolaget? 19.00 såg nyss.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Jag har alltid tänkt på rymden som det stjärnbeströdda mörker som finns utanför vår atmosfär.
Jag upplever rymden som hotfull därför att den är okontrollerbar. Den levererar massa faktiska obegripligheter som utmanar mitt sunda förnuft.
Visst, vi bor på en planet som befinner sig mitt i den stora mörka rymden, det är lika långt åt varje håll vi tittar, som en slags boll med en nästan oändlig radie. På tal om det så är det National Science Fiction Day i dag. Det kan ju vara värt att fira.
Moderator
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Jag har alltid tänkt på rymden som det stjärnbeströdda mörker som finns utanför vår atmosfär.
Visst, vi bor på en planet som befinner sig mitt i den stora mörka rymden, det är lika långt åt varje håll vi tittar, som en slags boll med en nästan oändlig radie. På tal om det så är det National Science Fiction Day i dag. Det kan ju vara värt att fira.
Problemet med rymden, kosmos, är delvis odefinierade begrepp, Big Bang, oändlighet.
Big Bang som skapade universum ur ingenting.
Problemet är för oss vanliga dödliga är att acceptera tillstånd som går utöver det vardagliga. Frågan vad fanns före Big Bang, svaret är ingenting.
Vi måste tänka utanför boxen och acceptera tillstånd som är utanför VÅRAN DAGLIGA ERFARENHET.
Början - slut, orsak - verkan, dessa välbekanta ord styr våran uppfattning om omvärlden.
Det nu viktigt att vi rent intellektuellt frigör oss från vanföreställningen att våran simpla vardag är lika med universum.
hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Visst, vi bor på en planet som befinner sig mitt i den stora mörka rymden, det är lika långt åt varje håll vi tittar, som en slags boll med en nästan oändlig radie. På tal om det så är det National Science Fiction Day i dag.
Kausaliteten är bara ett sätt att försöka förklara en händelse. Förnuftet protesterar då vi inte kan förklara en händelse på ett vardagligt sätt.
hakkapeliitta skrev:Problemet är för oss vanliga dödliga är att acceptera tillstånd som går utöver det vardagliga. Frågan vad fanns före Big Bang, svaret är ingenting.
Ja, hjärnan hotar att ysta sig inför en fråga som inte förutsätter något som föregår en specifik händelse.
hakkapeliitta skrev:Vi måste tänka utanför boxen och acceptera tillstånd som är utanför VÅRAN DAGLIGA ERFARENHET.
Början - slut, orsak - verkan, dessa välbekanta ord styr våran uppfattning om omvärlden.
Det nu viktigt att vi rent intellektuellt frigör oss från vanföreställningen att våran simpla vardag är lika med universum.
Varför inte, jag tror jag har förlikat mig med en mer prosaisk syn på tillvaron. Den ser ut på ett visst sätt och det kan vara intressant att diskutera en stund. Men sedan kan det vara dags att fixa med litet ved, laga till en måltid och hälla upp ett glas vin.
Moderator
-
hakkapeliitta
Pilatus skrev:hakkapeliitta skrev:Pilatus skrev:Visst, vi bor på en planet som befinner sig mitt i den stora mörka rymden, det är lika långt åt varje håll vi tittar, som en slags boll med en nästan oändlig radie. På tal om det så är det National Science Fiction Day i dag.
Kausaliteten är bara ett sätt att försöka förklara en händelse. Förnuftet protesterar då vi inte kan förklara en händelse på ett vardagligt sätt.hakkapeliitta skrev:Problemet är för oss vanliga dödliga är att acceptera tillstånd som går utöver det vardagliga. Frågan vad fanns före Big Bang, svaret är ingenting.
Ja, hjärnan hotar att ysta sig inför en fråga som inte förutsätter något som föregår en specifik händelse.hakkapeliitta skrev:Vi måste tänka utanför boxen och acceptera tillstånd som är utanför VÅRAN DAGLIGA ERFARENHET.
Varför inte, jag tror jag har förlikat mig med en mer prosaisk syn på tillvaron. Den ser ut på ett visst sätt och det kan vara intressant att diskutera en stund. Men sedan kan det vara dags att fixa med litet ved, laga till en måltid och hälla upp ett glas vin.
Helt klart måste vardagssysslor avbryta alltför stora fantasier. Till skillnad från dej är jag ingen vinsnobb som pimplar årgångsviner utan här är det 5x25 cl Kosken.
Jäklar, fick ett sms från granntjejen, kom hit, vi hann inte prata färdigt i våran supersnabba hiss. Har två liter hembränt.
Återgå till "Tankar och känslor"