Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 apr 2024 21:02

Hubert skrev:Varför är det så att pensionsmyndigheten fortfarande har två, säger två dagar för utbetalning av pension?
Då på analoga tiden fanns det (kanske) skäl. Men idag?!
Allt är digitalt, online. Förr frågade farfar Tar ni kort? Idag frågar han Tar ni kontanter?
Maj månad 2024 får de födda första halvåret pensionen fredag 17, de födda andra halvan på måndagen 20 efter helgen.

Varför har digitala Sverige 2024 inte en gemensam dag för pensionsutbetalning?


Jag får pension från olika anställningar. Fick en dos den 18 maj, en annan den 22 och ytterligare en, som kommer en gång i kvartalet, I morgon.

Jag är född första halvan av månaden.

Förr kom pensionen till alla den 15.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 25 apr 2024 06:34

Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
När sådant här händer bör man fråga sig; Vem tjänar på det här? Vad kan det ha för syfte?

David H
Moderator
Inlägg: 5233
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 26 apr 2024 09:38

xion skrev:Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
När sådant här händer bör man fråga sig; Vem tjänar på det här? Vad kan det ha för syfte?


På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma. Kanske finns det något liknande syfte? Att man inte vill visa öppet vem man är, för att man tänker att det ska leda till negativa konsekvenser för en själv?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 26 apr 2024 10:36

David H skrev:
xion skrev:Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
När sådant här händer bör man fråga sig; Vem tjänar på det här? Vad kan det ha för syfte?


På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma. Kanske finns det något liknande syfte? Att man inte vill visa öppet vem man är, för att man tänker att det ska leda till negativa konsekvenser för en själv?


Den som begår brott vill helst vara anonym.


På ett diskussionsforum finns många skäl att vilja vara anonym.
Integritet är en viktig aspekt av människans värdighet. Det handlar om rätten för varje individ att ha sin egenart och inre sfär respekterad, samt att inte utsättas för störande ingrepp. Kränkningar av den personliga integriteten kan ske både fysiskt (genom våld eller tvång) och psykiskt (genom förnedring, utlämnande av privat information, diskriminering och indoktrinering) 1.

I Sverige är den personliga integriteten skyddad genom lag

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 26 apr 2024 10:42

David H skrev:
xion skrev:Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
När sådant här händer bör man fråga sig; Vem tjänar på det här? Vad kan det ha för syfte?

På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma. Kanske finns det något liknande syfte? Att man inte vill visa öppet vem man är, för att man tänker att det ska leda till negativa konsekvenser för en själv?

Men det är ju knappast för att bedriva huliganism som forumdeltagarna döljer sina personuppgifter. Huliganerna verkar inte respektera grundlagsskyddade rättigheter som mötesfrihet, så det är mycket illa. Och att hamna i polisens register kan få allvarliga konsekvenser vid anställning inom säkerhetsklassade anställningar.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1335
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 26 apr 2024 10:48

David H skrev:
xion skrev:Läser att maskerade huliganer angripit ett politiskt möte.
När sådant här händer bör man fråga sig; Vem tjänar på det här? Vad kan det ha för syfte?


På det här forumet väljer de flesta också att vara maskerade/anonyma. Kanske finns det något liknande syfte? Att man inte vill visa öppet vem man är, för att man tänker att det ska leda till negativa konsekvenser för en själv?

Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 26 apr 2024 11:33

Illusionen skrev:Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage. Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör. Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.

Jag har redan meddelat att jag inte har sett någon som dolt sina personuppgifter i sådana syften som Illusionen gör gällande. Det handlar inte alls om bristande ansvarskänsla. Det kan lika gärna var dess motsats. Att flertalet inte lämnar ut sina personuppgifter har oftast mycket legitima skäl. Och det har varit så sedan start, 2004.
Moderator

Hubert
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Hubert » 27 apr 2024 17:16

Filosofiforum är anonymitet i den mening att ingen talar till någon annan irl.
Att Illusionen talar om vem hen är har inget med raka ryggar att göra.
Hur vet jag vid min skärm vem Illusionen är?
Jag bryr mig inte! Argumenten är allt!

Illusionen skrev:Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7816
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 27 apr 2024 19:32

Är med i ett forum för ett annat intresse jag har. Delar av det gänget träffas och utövar aktivitet relativt ofta. Vi är också facebookvänner många av oss. Men inte håller det igen för att vi skall säga det vi verkligen tycker. På facebook skall man däremot vara menlös. Kontaktformen Forum är och förblir en kanal för tankar som inte bara stryker medhårs.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 27 apr 2024 20:40

Anders skrev:Är med i ett forum för ett annat intresse jag har. Delar av det gänget träffas och utövar aktivitet relativt ofta. Vi är också facebookvänner många av oss. Men inte håller det igen för att vi skall säga det vi verkligen tycker. På facebook skall man däremot vara menlös. Kontaktformen Forum är och förblir en kanal för tankar som inte bara stryker medhårs.


Det finns fora på Facebook där man kan sticka ut hakan... tills algoritmerna slår bakut.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1335
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Illusionen » 28 apr 2024 18:38

I tråden kommenterar jag Davids inlägg ang anonymitet med,

* Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
* Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
* Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.


Av kommentarerna att döma missförstås budskapet.

För mig är det ointressant vad enskild skribent anger för skäl och undanflykter för att vara anonym.
Orsaken till att jag engagerar mig är att Filosofiforum under senare tid befinner sig i en alltmer
tynande tillvaro, vars orsak söker förklaring. Anonymitet är en sådan trolig destruktiv orsak.
Frågan ang ”anonymitet” är avhängig forumets målsättning. Är det tänkt att Filosofiforum skall vara,
ett ytligt forum för anonyma ”tyckare” och ”Wikipedia-citerare”, eller något mer seriöst ?

Är målsättningen av det mer seriösa slaget bör man undvika att anonymiteten skapar en bakgård där
anonyma ”besserwissers” och ”Wikipedia-citerare” samlas för att tillfredsställa sitt självhävdelsebehov,
genom att gentemot andra, vara allmänt otrevliga, kritisera, betygsätta, förolämpa och tillrättavisa.
Detta samtidigt som man konsekvent vägrar att redovisa sin egen bakgrund.
Ett sådant negativt och destruktivt uppträdande leder oundvikligt till att några väljer att lämna skutan,
och att Filosofiforum utarmas, samt att inläggen blir alltmer torftiga och filosofiskt substanslösa.
Filosofiforum befinner sig där i dag, och är skälet till att jag bett om att få bli permanent avstängd !

Skriver man under sitt rätta namn har det en sanerande och återhållande effekt, som sannolikt skulle
höja nivån på inläggens innehåll, och vara positivt för Filosofiforum:s anseende. På sikt kan då förväntas
ett mer aktivt forum där fler lockas att skriva, och därigenom förbättra antalet aktiva seriösa skribenter.

Är man anonym och rädd för eventuella negativa konsekvenser bör man avstå från att skriva.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0

Anm. Lägger in detta inlägg i trådarna, Vad tänker du på ? och Feedback.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 28 apr 2024 21:43

Illusionen skrev:I tråden kommenterar jag Davids inlägg ang anonymitet med,
* Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
* Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
* Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.

Sedan när avgör du vilka som står för kurage och ansvar på detta forum? Det stora flertalet som skrivit här genom åren är hyggliga människor med gott omdöme. Att det förekommit argumentum ad hominem är förstås fel och som du själv just nu gör dig skyldig till. Att i första hand intressera sig för en persons karaktär, framför ämnet i en tråd, är ad hominem-argument.
PS David, som du hänvisar till, har varit medlem på detta forum sedan 2005, under större delen som anonym.
Moderator

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 29 apr 2024 05:59

Illusionen skrev:I tråden kommenterar jag Davids inlägg ang anonymitet med,

* Anonymitet handlar om feghet och brist på kurage.
* Man törs offentligt inte rakryggat stå för det man hävdar eller gör.
* Man försöker påverka utan att ta personligt ansvar.


Av kommentarerna att döma missförstås budskapet.

För mig är det ointressant vad enskild skribent anger för skäl och undanflykter för att vara anonym.
Orsaken till att jag engagerar mig är att Filosofiforum under senare tid befinner sig i en alltmer
tynande tillvaro, vars orsak söker förklaring. Anonymitet är en sådan trolig destruktiv orsak.
Frågan ang ”anonymitet” är avhängig forumets målsättning. Är det tänkt att Filosofiforum skall vara,
ett ytligt forum för anonyma ”tyckare” och ”Wikipedia-citerare”, eller något mer seriöst ?

Är målsättningen av det mer seriösa slaget bör man undvika att anonymiteten skapar en bakgård där
anonyma ”besserwissers” och ”Wikipedia-citerare” samlas för att tillfredsställa sitt självhävdelsebehov,
genom att gentemot andra, vara allmänt otrevliga, kritisera, betygsätta, förolämpa och tillrättavisa.
Detta samtidigt som man konsekvent vägrar att redovisa sin egen bakgrund.
Ett sådant negativt och destruktivt uppträdande leder oundvikligt till att några väljer att lämna skutan,
och att Filosofiforum utarmas, samt att inläggen blir alltmer torftiga och filosofiskt substanslösa.
Filosofiforum befinner sig där i dag, och är skälet till att jag bett om att få bli permanent avstängd !

Skriver man under sitt rätta namn har det en sanerande och återhållande effekt, som sannolikt skulle
höja nivån på inläggens innehåll, och vara positivt för Filosofiforum:s anseende. På sikt kan då förväntas
ett mer aktivt forum där fler lockas att skriva, och därigenom förbättra antalet aktiva seriösa skribenter.

Är man anonym och rädd för eventuella negativa konsekvenser bör man avstå från att skriva.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=0bjB-IWEYI0

Anm. Lägger in detta inlägg i trådarna, Vad tänker du på ? och Feedback.


Eftersom du mest bara gnäller och kopierar in flak från ditt obegripliga koncept så håller jag med om att det vore en bra ide att stänga av dig för gott.
Du kan ju alltid gå in som ny "anonym" medlem om om du vill fortsätta gnälla.

Vertumnus
Inlägg: 1494
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Vertumnus » 29 apr 2024 10:27

Så var det dags igen, den gamla trötta litanian tas åter till heders och David och Illusionen öser galla över de forumdeltagare som skriver under pseudonym. Att de flesta medlemmar helt enligt forumets regelverk faktiskt använder sig av pseudonym och därmed faller under Davids och Illusionens dom gör inte saken mindre anmärkningsvärd. Hur kommer det sig att man år efter år fortsätter att utbyta tankar med dessa ryggradslösa och tillika  presumtivt nazi-influerade skribenter, för att inte tala om vad mer  som kan tänkas döljas under dessa föraktliga pseudonymer?
 
 Varför inte bara öppna ett nytt forum där ingen tillåts uttala sig om någonting överhuvudtaget utan att samtidigt redovisa fullständigt namn, adress och  cv?
Låter inte det som en bra idè?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18566
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 29 apr 2024 12:47

Livet är för kort för att tas på allvar och för långt för att skämta bort.

I morgon är det spontanfest i Lund och Stadsparken skall skräpas ner.

Första Maj är det Lundastudentsång från Universitetsplatsen och femtioåsjubileum för Röda kapellet på Mejeriet. Jag avstår dock från denna fest. Har annat för mig denna dag. Men det var kul att vara med och tuta lur i orkestern på mitt proggiga 70-tal.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster