Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 09 aug 2024 07:43

Illusionen skrev:
hakkapeliitta skrev:Beskriv inte andra som "marinerade" när du just är ett praktexempel på en marinerad med endast mainstream-åsikter.
Du låter obildad, inte bara i denna tråd utan överhuvudtaget.

Kom att tänka på följande citat, hämtat från tråden, Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?,
12 maj 2024 16:22

”Tyvärr överensstämmer inte alltid dessa egenskaper med det som är önskvärt i vårt moderna samhälle.
Det är denna diskrepans/missanpassning som gör att världen utan överdrift börjar bete sig som galen.
Lite tillspetsat är vi fortfarande en aggressiv dominant apa, som försetts med lite polityr, som fortsätter
försvara sitt revir i sin nya miljö, ofta helt utan hänsyn till allehanda skadliga effekter för omgivningen.”

”Intelligens är en tillgång för såväl samhällets utveckling som för den ”aggressiva apans” kamp om makten.
Vi får därför tidigt lära oss i skolan att betygsätta och värdera varandra, vilket leder till konkurrens, orättvisor
och ojämlikhet, och i förlängningen människor som känner sig misslyckade och mår dåligt. Varken samhället
eller den ”aggressiva apan” förefaller bry sig om dessa människor som får sina liv mer eller mindre beskurna.

Våra egenskaper och talanger har sin historiska bakgrund i det genetiska arvet från våra förfäders liv,
inom ramen för, och format av, denna från tidernas begynnelse pågående anpassningsprocess.
Det är rimligt att anta att anpassningsprocessen förutsätter att den genetiska variationen inom den mänskliga
reproduktionen är anpassad/optimerad relativt universums dynamiska förändringsprocess, för att
förutsättningar skall finnas för en existentiell framtid för våra gener. Både för liten respektive för stor
genetisk variation över tid får troligen till konsekvens att den genetiska kedjan, havererar, vilket bör vara i
linje med evolutionsteorin.
Det är här vår intelligens kommer in i bilden, som en av de variabler som ingår i anpassningsprocessen.
Vad som är optimal intelligens ur ett klimat- och evolutions-perspektiv, är då ej nödvändigtvis detsamma
som hög intelligens. Det bekräftas av det vi nu kan bevittna.

Med detta ”överordnade” synsätt är begreppet och variabeln intelligens ett arv och gåva, med grund i ett
svindlande historiskt perspektiv, som ingen kan göra anspråk på att själv ha förvärvat.”

/ Illusionen

Intressanta tankar. Intelligensen är ju en aning komplex också, vi har ju dels våra personliga förmågor, men också ”kollektiv intelligens” i form av ideologi och olika kulturella sedvänjor. Och de liberalas ”osynliga hand”.

Du Illusionen är väl några år äldre än jag, och bör än mer än jag upplevt det som man såg som hotet på typ 60-70-talet, och som jag fortfarande ser som ser som ett större hot än global uppvärmning. - atomvapen. Den kanske mest fruktansvärda hotet mot mänskligheten intelligensen skapat. Många undrade om år 2000 skulle upplevas. Men man har varit - hittills - klok nog för att inte använda de vapnen i krig. Man får väl hoppas att ”vi” kan iaktta samma försiktighet inför andra hot. Utsläppen, t.ex. i Sverige HAR minskat, och man arbetar för alternativa metoder i tex industrin. Och jag tror de flest ändå källsorterar, är mer restriktiva med resande, konsumtion av kost med hög miljöpåverkan. Man kan ändå vara hoppfull.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

unik

Re:

Inläggav unik » 10 aug 2024 16:15

Zokrates skrev:
dokido skrev:Jag tänker på nya kreativa lösningar för att slippa jobba. Vilket ger mitt skuldtyngda ego näring. Och jag undrar varför?

Jag har inte haft ett riktigt jobb på 6 år, vilket krävt all min uppfinningsrikedom men snart kan jag tvingas börja jobba, hur skall jag slippa?:roll:
Ja, jag är en samhällsparasit men detta samhället har parasiterat på mig mest och det bygger inte på mina ideal...

det är inte alltid det man tror sig man vill göra är det man ska göra
för nå frihet med mindre begräsningar

vet man inte hur man skapar pengar av egen kraft får man skaffa sig en inkomst
men på dina villkor

det är inte vad arbetsförmedlingen eller vilka meriter du har som ska avgöra
du har fri vilja och bör se möjligheterna

om du vill vara ledig hela dagarna och jobba några timmar på kvällarna samt med en halv månad ledig
och ändå full månadslön

då söker du det och skaffar dig ett sådant jobb
även om det krävs omskolning men möjligheterna finns utan vidare utbildning

vad ska du då göra med tiden och den nya friheten
som du av egen förmåga och kraft skapat utan att bry dig om statusyrken eller vad andra ska tänka och tycka om ditt val
det handlar om att omfördela dina resurser och frigöra tid till ett rikare och blomstrande liv
och inte som en sömngångare löpa linan ut till pensionen mellan 8 till 5 med hela veckor

valet är ditt
finns inga begräsningar och dessa udda möjligheter finns inom blandande områden

ett axplock
är ditt personlighetsdrag socialt och människor kan du jobba inom vården som erbjuder mitt resonemang

är du bygg eller mer fysisk
finns installations jobb av apparatur med skyddsutrustning med riskfyllda miljöer med tre dagars veckor och full lön

eller hemifrån men kan tänka sig åtta timmars dagar
support för specifik företagsprodukt med enstaka kontors och uppföljningsmöten
jobba hemifrån med dator och telefon
intern utbildning om du blir antagen där kravet är att behärska svenska språket

dessa möjligheter blir dock mer sällsynta idag när vi lever i ett tuffare och hårdare klimat
på 80 talet kunde brevbärare efter sortering och utdelning vid 2 tiden gå hem och ha betalt till 5
det attrahera många musiker o poeter o konstnärer o övriga kreativa människor att söka sig dit

unik

Inläggav unik » 10 aug 2024 16:53

Anders skrev:
Illusionen skrev:
hakkapeliitta skrev:Beskriv inte andra som "marinerade" när du just är ett praktexempel på en marinerad med endast mainstream-åsikter.
Du låter obildad, inte bara i denna tråd utan överhuvudtaget.

Kom att tänka på följande citat, hämtat från tråden, Har mänskligheten redan försuttit sin chans ?,
12 maj 2024 16:22

”Tyvärr överensstämmer inte alltid dessa egenskaper med det som är önskvärt i vårt moderna samhälle.
Det är denna diskrepans/missanpassning som gör att världen utan överdrift börjar bete sig som galen.
Lite tillspetsat är vi fortfarande en aggressiv dominant apa, som försetts med lite polityr, som fortsätter
försvara sitt revir i sin nya miljö, ofta helt utan hänsyn till allehanda skadliga effekter för omgivningen.”

”Intelligens är en tillgång för såväl samhällets utveckling som för den ”aggressiva apans” kamp om makten.
Vi får därför tidigt lära oss i skolan att betygsätta och värdera varandra, vilket leder till konkurrens, orättvisor
och ojämlikhet, och i förlängningen människor som känner sig misslyckade och mår dåligt. Varken samhället
eller den ”aggressiva apan” förefaller bry sig om dessa människor som får sina liv mer eller mindre beskurna.

Våra egenskaper och talanger har sin historiska bakgrund i det genetiska arvet från våra förfäders liv,
inom ramen för, och format av, denna från tidernas begynnelse pågående anpassningsprocess.
Det är rimligt att anta att anpassningsprocessen förutsätter att den genetiska variationen inom den mänskliga
reproduktionen är anpassad/optimerad relativt universums dynamiska förändringsprocess, för att
förutsättningar skall finnas för en existentiell framtid för våra gener. Både för liten respektive för stor
genetisk variation över tid får troligen till konsekvens att den genetiska kedjan, havererar, vilket bör vara i
linje med evolutionsteorin.
Det är här vår intelligens kommer in i bilden, som en av de variabler som ingår i anpassningsprocessen.
Vad som är optimal intelligens ur ett klimat- och evolutions-perspektiv, är då ej nödvändigtvis detsamma
som hög intelligens. Det bekräftas av det vi nu kan bevittna.

Med detta ”överordnade” synsätt är begreppet och variabeln intelligens ett arv och gåva, med grund i ett
svindlande historiskt perspektiv, som ingen kan göra anspråk på att själv ha förvärvat.”

/ Illusionen

Intressanta tankar. Intelligensen är ju en aning komplex också, vi har ju dels våra personliga förmågor, men också ”kollektiv intelligens” i form av ideologi och olika kulturella sedvänjor. Och de liberalas ”osynliga hand”.

Du Illusionen är väl några år äldre än jag, och bör än mer än jag upplevt det som man såg som hotet på typ 60-70-talet, och som jag fortfarande ser som ser som ett större hot än global uppvärmning. - atomvapen. Den kanske mest fruktansvärda hotet mot mänskligheten intelligensen skapat. Många undrade om år 2000 skulle upplevas. Men man har varit - hittills - klok nog för att inte använda de vapnen i krig. Man får väl hoppas att ”vi” kan iaktta samma försiktighet inför andra hot. Utsläppen, t.ex. i Sverige HAR minskat, och man arbetar för alternativa metoder i tex industrin. Och jag tror de flest ändå källsorterar, är mer restriktiva med resande, konsumtion av kost med hög miljöpåverkan. Man kan ändå vara hoppfull.

hej såg din länk nedan till din blogg
intressant ska ta en titt nu

ha en fin kväll

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 aug 2024 19:57

Jag tänker på att jag är förvånad över att så pass få vill prata filosofi online.

Lyssnade under bilfärd hem från besök hos min far på filosofiska rummet om rättvisa, det näst sista avsnittet. Tycker det borde vara nåt som de flesta ser som viktigt, något man skulle vilja lyssna på och diskutera. Men väldigt få verkar bry sig. Lite i samma andetag förvånas jag över hur få som vill prata politik”över gränserna”, kanske framför allt lyssna på ”andra sidans” argument.

Har folk slutat tänka?

Unik : min blogg är hopplöst ouppdaterad, har länge haft tankar om att försöka förbättra mitt (konstanta) filosofiska läsande och presentera något som verkligen kan inspirera andra till läsning. Men kul att du vill läsa!
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 aug 2024 12:27

Anders skrev:Jag tänker på att jag är förvånad över att så pass få vill prata filosofi online.

Men vad är det att prata filosofi? Om någon t ex vill diskutera Hegels logik så kanske man snabbt inser att man inte behärskar ämnet i sådan utsträckning att ett samtal skulle kännas meningsfullt.

Det kan vara svårt nog att skriva något även då man har en mening. Jag brukade lyssna på Bengt Brülde för ett antal år sedan. ”Moraltestet” i radioprogrammet Christer, som sändes i P3 fram till 2013

En klok man. I dag undervisar Bengt Brülde i global rättvisa, har slutat äta kött och publicerat en bok om klimatetik och en om hur vi bör konsumera. Han har inga förhoppningar om att filosofin ensam ska rädda världen, men hoppas att hans forskning och undervisning ska ha något slags betydelse, till exempel genom att någon av alla studenter en dag får inflytande.
– Filosofin kan också hjälpa oss att bli mer klara över våra argument. Jag är i en position där jag kan prata om varför ingen av oss bör äta kött. Det är viktigt att ta politiskt ansvar som filosof och ge ett litet bidrag till en bättre värld. Men det finns inga garantier att det har någon effekt, särskilt i klimatfrågan ser det mörkt ut.
universitetslararen den 23 april, 2018
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 aug 2024 12:58

Tänker typiskt sådant som diskuteras i filosofiska rummet. Akademisk filosofi får pratas av filosofer i facket.
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 11 aug 2024 13:17

Anders skrev:Tänker typiskt sådant som diskuteras i filosofiska rummet. Akademisk filosofi får pratas av filosofer i facket.

Bästa filosofin är väl djupt mänsklig…något som berör alla. Ett femårigt barn eller en 99-årig gamling.
Sen kan ”skalet” ibland vara hårt och göra det oåtkomligt för den ena eller andra
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 aug 2024 14:40

Anders skrev:Tänker typiskt sådant som diskuteras i filosofiska rummet. Akademisk filosofi får pratas av filosofer i facket.

Visst, Senast Martha Nussbaum och Sigmund Freud. Eller X och frågan om Strandhälls 35-timmarsvecka. Är det en frihetsfråga eller en fråga om ekonomi? Eller manliga idrottare inom damidrotten? Internationella Olympiska Kommittén kan inte längre klargöra skillnaden mellan en man och en kvinna. Eller nyttan/skadan om gruvbrytning i Serbien eller Sverige efter litium?

Jag tror jag måste läsa på litet. Hegel känns litet död, eller?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 aug 2024 20:38

Pilatus skrev:

Visst, Senast Martha Nussbaum och Sigmund Freud. Eller X och frågan om Strandhälls 35-timmarsvecka. Är det en frihetsfråga eller en fråga om ekonomi? Eller manliga idrottare inom damidrotten? Internationella Olympiska Kommittén kan inte längre klargöra skillnaden mellan en man och en kvinna. Eller nyttan/skadan om gruvbrytning i Serbien eller Sverige efter litium?

Hegel stötte jag senast på då jag tog mig tid att läsa Fukuyamas End of History? Som Fukuyama presenterade honom hade han en del intressanta tankar om ideologi vs den materiella världen. Många aktuella ämnen kan spåras tillbaba till Hegel. Det här med ”världens utveckling”, som det senaste de enniet har varit rätt dyster.

I det sammanhanget undrar jag lite varför socialliberalismen, som SD mycket riktigt har påpekat på sin hemsida, för så pass tynande tillvaro. Jag beklagar djupt att inget parti höger tar högerflanken på socialliberalismen och att S rör sig så pass långt från den. Mycket av bederliga, meritokratiska tankar verkar vara på dekis.
4 november 2017

unik

Inläggav unik » 12 aug 2024 06:21

Pilatus skrev:
Anders skrev:Jag tänker på att jag är förvånad över att så pass få vill prata filosofi online.

Men vad är det att prata filosofi? Om någon t ex vill diskutera Hegels logik så kanske man snabbt inser att man inte behärskar ämnet i sådan utsträckning att ett samtal skulle kännas meningsfullt.

Det kan vara svårt nog att skriva något även då man har en mening. Jag brukade lyssna på Bengt Brülde för ett antal år sedan. ”Moraltestet” i radioprogrammet Christer, som sändes i P3 fram till 2013

En klok man. I dag undervisar Bengt Brülde i global rättvisa, har slutat äta kött och publicerat en bok om klimatetik och en om hur vi bör konsumera. Han har inga förhoppningar om att filosofin ensam ska rädda världen, men hoppas att hans forskning och undervisning ska ha något slags betydelse, till exempel genom att någon av alla studenter en dag får inflytande.
– Filosofin kan också hjälpa oss att bli mer klara över våra argument. Jag är i en position där jag kan prata om varför ingen av oss bör äta kött. Det är viktigt att ta politiskt ansvar som filosof och ge ett litet bidrag till en bättre värld. Men det finns inga garantier att det har någon effekt, särskilt i klimatfrågan ser det mörkt ut.
universitetslararen den 23 april, 2018

Filosofin kan också hjälpa oss att bli mer klara över våra argument.

Tack
Med dom orden bär jag med mig idag för att bättre kunna utvecklas och växa som människa

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 12 aug 2024 14:57

Anders skrev:
Pilatus skrev:Visst, Senast Martha Nussbaum och Sigmund Freud. Eller X och frågan om Strandhälls 35-timmarsvecka. Är det en frihetsfråga eller en fråga om ekonomi? Eller manliga idrottare inom damidrotten? Internationella Olympiska Kommittén kan inte längre klargöra skillnaden mellan en man och en kvinna. Eller nyttan/skadan om gruvbrytning i Serbien eller Sverige efter litium?

Hegel stötte jag senast på då jag tog mig tid att läsa Fukuyamas End of History? Som Fukuyama presenterade honom hade han en del intressanta tankar om ideologi vs den materiella världen. Många aktuella ämnen kan spåras tillbaka till Hegel. Det här med ”världens utveckling”, som det senaste decenniet har varit rätt dyster.

I det sammanhanget undrar jag lite varför socialliberalismen, som SD mycket riktigt har påpekat på sin hemsida, för så pass tynande tillvaro. Jag beklagar djupt att inget parti höger tar högerflanken på socialliberalismen och att S rör sig så pass långt från den. Mycket av hederliga, meritokratiska tankar verkar vara på dekis.

Jag förstod aldrig vad vänstern skulle med Hegel och dialektiken till. Jag tror det slags tänkande har förgiftat den politiska delen av marxismen. Lenin och var tvungna att improvisera (NEP), vilket ledde till en serie experiment och misstag, särskilt inom ekonomin och jordbrukspolitiken. Förebild saknades.

Jag röstade faktiskt på Liberalerna i Europavalet senast, av ett enda skäl, Euron. Intresset för ekonomi är inte så stort inom socialliberalismen, föreställer jag mig, speciellt inte bland damerna. Man vill vara snäll och hygglig, hjälpa alla "som flyr för sina liv", se till att vi är goda föredömen i klimatpolitiken, frihet från repression mm. Det finns sådant jag tyckt om, men jag tror det krävs en smula realism i svensk politik. Och då blir man förstås anklagad som höger. Kronans värde rutschar utför och om S lyckas i nästa val och kortar arbetstiden är det risk att just den andan smittar av sig. Varför skall vi arbeta?
Moderator

xion

Inläggav xion » 12 aug 2024 23:27

Jag läste några sidor "Seneca" när jag var vaken en stund.
Vetenskap har inte något med filosofi att göra.
Det vore detsamma som att säga, att vara lat är detsamma som att vara flitig.
Programmet "Snillen spekulerar" är sålunda helt meningslöst.

Hubert

Inläggav Hubert » 13 aug 2024 19:54

Jag är i bryderi.
Ska det bli surströmming från höga kusten med lökdoppa på fredag eller kräftor från Turkiet med hattar?
Det är redan tisdag!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 aug 2024 06:41

xion skrev:Jag läste några sidor "Seneca" när jag var vaken en stund.
Vetenskap har inte något med filosofi att göra.
Det vore detsamma som att säga, att vara lat är detsamma som att vara flitig.
Programmet "Snillen spekulerar" är sålunda helt meningslöst.

Vad visste Seneca om vetenskap?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 aug 2024 06:42

Hubert skrev:Jag är i bryderi.
Ska det bli surströmming från höga kusten med lökdoppa på fredag eller kräftor från Turkiet med hattar?
Det är redan tisdag!

Beror på sällskapet. Saknar båda lika mycket.
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"