Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 25 nov 2024 11:51

Anders skrev:Mindre än en månad innan det vänder

dikt av Christina Rossetti

In the bleak mid-winter
Frosty wind made moan,
Earth stood hard as iron,
Water like a stone;
Snow had fallen, snow on snow,
Snow on snow,
In the bleak mid-winter
Long ago.

vintersolståndet.jpg
vintersolståndet.jpg (45.78 KiB) Visad 373 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 nov 2024 13:17

Pilatus skrev:
Anders skrev:Mindre än en månad innan det vänder

dikt av Christina Rossetti

In the bleak mid-winter
Frosty wind made moan,
Earth stood hard as iron,
Water like a stone;
Snow had fallen, snow on snow,
Snow on snow,
In the bleak mid-winter
Long ago.

vintersolståndet.jpg

Säger hon som hölls nere på 50:e breddgraden, spik i foten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Hubert

Inläggav Hubert » 25 nov 2024 20:11

En sån dag!
+10 med lite stänk och igenmulet men en skön promenad på 55 minuter med lagom mycket svett.
Snabb dusch medan kaffevattnet kokade.
November är helt okej!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 nov 2024 10:21

Hubert skrev:En sån dag!
+10 med lite stänk och igenmulet men en skön promenad på 55 minuter med lagom mycket svett.
Snabb dusch medan kaffevattnet kokade.
November är helt okej!

Härligt!

Jag tog en cykeltur igår. Handlade lite i City.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 26 nov 2024 13:57

Hubert skrev:November är helt okej!

Några timmar. Resten är Mordor.
4 november 2017

xion

Inläggav xion » 28 nov 2024 10:23

Läsförståelsen hos svenska elever fortsätter att sjunka enligt senaste rön.
Ibland undrar jag hur det är med den här på forumet. Jag försöker alltid skriva så enkelt och kortfattat som möjligt men trots det så verkar det ibland vara svårt att förstå. Läsförståelse och skrivförståelse hör samman. Om man har dålig läsförståelse förstår man kanske inte ens vad man själv skriver.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 nov 2024 11:40

xion skrev:Läsförståelsen hos svenska elever fortsätter att sjunka enligt senaste rön.
Ibland undrar jag hur det är med den här på forumet. Jag försöker alltid skriva så enkelt och kortfattat som möjligt men trots det så verkar det ibland vara svårt att förstå. Läsförståelse och skrivförståelse hör samman. Om man har dålig läsförståelse förstår man kanske inte ens vad man själv skriver.

Jag har drabbats av något slags insomnia när jag läser pappersböcker eller skriver för hand. Är en pappersbok ointressant somnar jag efter några meningar och om jag är oinspirerad när jag ska skriva för hand, så somnar jag. Det händer sällan framför mobil- och datorskärm, oavsett hur tråkigt det är och hur oinspirerad jag är.

Inlägg här bör bara ta upp en fråga åt gången för de flesta läser bara den första.

Oj, nu tog jag upp två frågor...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 nov 2024 16:36

xion skrev:Läsförståelsen hos svenska elever fortsätter att sjunka enligt senaste rön.

Finns det inte med i läroplanen att elever skall kunna förstå och läsa svensk text efter nio år i skolan?

Angående forumet så är det väl så att läsförståelse är bara en av färdigheterna som måste behärskas för att kunna delta i en diskussion om filosofi och vetenskap. Hur många har läst gymnasiets kursbok i filosofi? T ex Martin Levanders, Filosofi (2001), eller motsvarande? "En av filosofins uppgifter är att hjälpa oss att använda språket bättre, så att vi förstår varandra."
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 nov 2024 08:33

Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.

Lite provocerande - kan, i vårt västerland, kvinnornas större inblandning i samhället orsakat den sämre läsförståelsen? I Asien verkar det garanterat inte vara så.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 nov 2024 09:16

Anders skrev:Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.

Lite provocerande - kan, i vårt västerland, kvinnornas större inblandning i samhället orsakat den sämre läsförståelsen? I Asien verkar det garanterat inte vara så.

Kanske du kan förklara, eller...?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 nov 2024 19:44

Algotezza skrev:
Anders skrev:Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.

Väldigt spekulativt och bara baserat på egna upplevelser… nu sticker jag ut hakan, klipp till bara!

Men jag upplever att de kvinnor jag kommer i kontakt med - i min nya miljö - har stora krav på sig själva, ofta alldeles enorma krav, men att de kraven absolut inte finns på de egna barnen. Att man låter sina barn bära sig illa åt och inte med skarphet rättar till dåligt beteende. Att man har en väldigt romantisk syn på föräldraskapet och ger barnen utrymme för romantiska syner på världen. Jag har hört kvinnor använda uttryck som ”bolstra in”. Ofta får jag uppfattningen att de själva också växt upp i det. Att man inte vill se världen realistiskt. Ok, jag bor i en välsituerad kommunitet, med mycket starka röster i samhället. Men jag upplever det här mer från kvinnor än från män. Det är så oerhört mycket mer ”borde vara” än ”är som det är”.

Och att i den här miljön knuffa för den disciplin som krävs, som alla i det höghus jag växte upp i, i en inte så tjusig förort till Stockholm hade, det som faktiskt krävs för att man skall uppnå de mål som skolan, att visa den respekt för lärare som behövs, jag upplever att den undergrävs av att kvinnor i min röststarka närhethelt enkelt för ofta inte vill få hyfs på sina ungar. Och att de har en bild av att vissa ”små” skall slippa visa hyfs. Grupper i samhället som skall vara missgynnade. Skall man visa förståelse för att de bär sig åt.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 nov 2024 22:48

Anders skrev:
Algotezza skrev:

Väldigt spekulativt och bara baserat på egna upplevelser… nu sticker jag ut hakan, klipp till bara!

Men jag upplever att de kvinnor jag kommer i kontakt med - i min nya miljö - har stora krav på sig själva, ofta alldeles enorma krav, men att de kraven absolut inte finns på de egna barnen. Att man låter sina barn bära sig illa åt och inte med skarphet rättar till dåligt beteende. Att man har en väldigt romantisk syn på föräldraskapet och ger barnen utrymme för romantiska syner på världen. Jag har hört kvinnor använda uttryck som ”bolstra in”. Ofta får jag uppfattningen att de själva också växt upp i det. Att man inte vill se världen realistiskt. Ok, jag bor i en välsituerad kommunitet, med mycket starka röster i samhället. Men jag upplever det här mer från kvinnor än från män. Det är så oerhört mycket mer ”borde vara” än ”är som det är”.

Och att i den här miljön knuffa för den disciplin som krävs, som alla i det höghus jag växte upp i, i en inte så tjusig förort till Stockholm hade, det som faktiskt krävs för att man skall uppnå de mål som skolan, att visa den respekt för lärare som behövs, jag upplever att den undergrävs av att kvinnor i min röststarka närhethelt enkelt för ofta inte vill få hyfs på sina ungar. Och att de har en bild av att vissa ”små” skall slippa visa hyfs. Grupper i samhället som skall vara missgynnade. Skall man visa förståelse för att de bär sig åt.

Ja, dagens kravlösa curlingföräldrar är för dj-ga. Ungarna blir vidriga. Och alla skall ha A på gymnasiet och har föräldrar trycker på. Men dessa ställer inga krav på ungarna, bara på skola och lärare. I synnerhet framgångsrika akademiker med korkade ungar. Rektorer tar automatiskt parti för eleverna, de konflikträdda rektorerna alltså.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 nov 2024 09:01

Jag vet om att det inte är i någon mening sant, det jag säger. Och jag har väldigt lite på fötterna. Och frågan är också, om det skulle vara sannolikt, skall det ens uttalas? Men jag tänker ungefär så här, då jag vill också få bort all ”dumhet” hos kvinnorna , att man påstår sig vara klokare. Men vad jag som filosof alltid försöker göra är att ta steget bakåt, ge mig ut från sant och falskt och försöka betrakta skeenden utifrån.

Och vad ”logiken” i det hela skulle kunna vara är ungefär följande, lite insprängt med anektoteri:
Kvinnor arbetar hellre mellanmänskligt. Relationer tycks för mig vara mycket viktigare för åtminstone kvinnokollektivet, även om det naturligtvis vinns introverta kvinnor. Kvinnor söker sig bl.a. till vården hellre än tekniken. Statistiskt.
Min morsa, uppväxt i by som dotter till en slaktare som också hade en liten butik, hade noll av det jag pratar om. Hemmafru även om hon tog realen. Och vare sig hon, mormor eller nån annan kvinna där i dalarna ömmade för sina barn, ömmade för de svaga eller nåt. De såg snarare mer krasst på världen än deras män. Samma på farsans sida. Farmor är ändå den som fick gå flickskola, men det fanns ingen som helst romantik i hennes världssyn. Hon daddade för all del farsan en hel del, han var enda barnet. Och jag fick höra från henne hela tiden att jag borde lyda farsan mer. Han var lite på en piedestal.

Men kvinnor av idag, de som har starka röster och de högutbildade kvinnor jag umgås med är av andra skrot och korn tycks det den utifrån betraktande. Backar man lite, Suffragetterna var sällan arbetarklasskvinnor. Och tycker jag det är bra det de knuffade för? Ja och nej. Ja, eftersom alla individer skall ha en chans att få en stabil egen grund. Men vad det innebar i farfarsgenerationen skulle ha inneburit att farmor skulle ha jobbat på den mekaniska verkstan stenhårt och i arbetsförhållanden som ingen idag skulle gått med på. Vad suffragetterna, lika väl som kvinnor idag i ”akademin” tycks tänka sig är mer att få ”förverkliga sina drömmar”. Det är för mig den största klassskillnaden jag märkt med tre decennier oakademiskt och lika många akademisk. Och fortfarande finns den här kvinnors förkärlek för det mellanmänskliga före det materiella, om det nu är så. Och då drömmar och mellanmänskliga preferenser blandas, blir det inte problematiskt? Naturligtvis inte bara ”dåligt”. Barn och svaga får en stark röst. Men man har också - påstår jag - en alltför romantisk kollektiv bild av ”barn” och av ”svaga i samhället”. Något jag såz zero av hos kvinnorna i min barndom.

Angående det du skrev om att ungar skall ha A - Vare sig jag eller frugan pushade för att göra läxor eller nåt. Dottern har svår dyslexi, och sonen trivdes inte med stillasittandet i skolan. Men det fanns i väggarna både hemma och i området - att man lyckas med en akademisk examen innebär faktiskt oftast att du gjorde riktigt bra ifrån dig i skolan. Det var bara lika självklart som att du skall fixa ett jobb som anställd i min barndomsmiljö. Du skall ha bra betyg helt enkelt. För många, inklusive mina ungar var det helt självklart att plugga hårt och de fick helt enkelt bra betyg, och gick vidare till läkarstudier, juridik, teknisk högskola. För andra, där man mer hade bilden att leva la dolce vita så pass att man missköter skolan, femtio procent??? Blir det jobbigt för föräldrarna, de hör förväntningarna på de stora A:en finns ju där.

Det kanske mest signifikanta i sammanhanget är att de från bättre bakgrund har väldigt starka röster.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 30 nov 2024 11:30

Anders skrev:Jag vet om att det inte är i någon mening sant, det jag säger. Och jag har väldigt lite på fötterna. Och frågan är också, om det skulle vara sannolikt, skall det ens uttalas? Men jag tänker ungefär så här, då jag vill också få bort all ”dumhet” hos kvinnorna , att man påstår sig vara klokare. Men vad jag som filosof alltid försöker göra är att ta steget bakåt, ge mig ut från sant och falskt och försöka betrakta skeenden utifrån.

Du skall ha bra betyg helt enkelt.

Det kanske mest signifikanta i sammanhanget är att de från bättre bakgrund har väldigt starka röster.

Vi är manipulerade och indoktrinerade från födseln!
Varför tror du det är så viktigt att betygsätta och rangordna landets medborgare ?

För två år sedan skrev jag följande i en annan tråd,

"Världens ledare, präglade av hybris och makthunger, har redan hunnit visa att de prioriterar sina maktmonopol
före bekämpning av miljöhoten. De redan besuttna släpper ej heller de taget utan kommer i det längsta försvara
sina rikedomar och den makt och de fördelar som följer därav. Notera att de demokratiska värden vi värdesätter
högt utmanas av den maktförskjutning till demokratins nackdel, som följer av nuvarande samhällssystem ojämna
fördelningsprofil.
Samhällsstrukturen prioriterar därigenom prestation, tillväxt/miljöförstöring och ojämlikhet/orättvisa,
före alla individers rätt till jämlika levnadsbetingelser, varav följer klassklyftor o dyl.
"

"Frågan är om det i grund och botten är ett problem du beskriver ?
Det går även att se det som en ”naturlig” justering efter en evolutionär test, där evolutionen, via ett mer brutalt
tillvägagångssätt, ”testar” ett stort antal olika kombinationers överlevnadsmöjligheter.
Mänskligheten beter sig av den orsaken så som dess ärvda historiska förutsättningar ”stipulerar”" !

Nobelkommittén och evolutionen har m a o olika målsättningar.

Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Hubert

Inläggav Hubert » 02 dec 2024 23:25

En dag försent, kanske, har jag julstjärnan i vardagsrumsfönstret.
Står på fot och hänger inte.
Varför krångla till det!

Återgå till "Tankar och känslor"