Anders skrev:Mindre än en månad innan det vänder
dikt av Christina Rossetti
In the bleak mid-winter
Frosty wind made moan,
Earth stood hard as iron,
Water like a stone;
Snow had fallen, snow on snow,
Snow on snow,
In the bleak mid-winter
Long ago.
Moderator: Moderatorgruppen
Anders skrev:Mindre än en månad innan det vänder
Pilatus skrev:Anders skrev:Mindre än en månad innan det vänder
dikt av Christina Rossetti
In the bleak mid-winter
Frosty wind made moan,
Earth stood hard as iron,
Water like a stone;
Snow had fallen, snow on snow,
Snow on snow,
In the bleak mid-winter
Long ago.
Hubert skrev:En sån dag!
+10 med lite stänk och igenmulet men en skön promenad på 55 minuter med lagom mycket svett.
Snabb dusch medan kaffevattnet kokade.
November är helt okej!
Hubert skrev:November är helt okej!
xion skrev:Läsförståelsen hos svenska elever fortsätter att sjunka enligt senaste rön.
Ibland undrar jag hur det är med den här på forumet. Jag försöker alltid skriva så enkelt och kortfattat som möjligt men trots det så verkar det ibland vara svårt att förstå. Läsförståelse och skrivförståelse hör samman. Om man har dålig läsförståelse förstår man kanske inte ens vad man själv skriver.
xion skrev:Läsförståelsen hos svenska elever fortsätter att sjunka enligt senaste rön.
Ibland undrar jag hur det är med den här på forumet. Jag försöker alltid skriva så enkelt och kortfattat som möjligt men trots det så verkar det ibland vara svårt att förstå. Läsförståelse och skrivförståelse hör samman. Om man har dålig läsförståelse förstår man kanske inte ens vad man själv skriver.
Anders skrev:Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.
Lite provocerande - kan, i vårt västerland, kvinnornas större inblandning i samhället orsakat den sämre läsförståelsen? I Asien verkar det garanterat inte vara så.
Algotezza skrev:Anders skrev:Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.
Lite provocerande - kan, i vårt västerland, kvinnornas större inblandning i samhället orsakat den sämre läsförståelsen? I Asien verkar det garanterat inte vara så.
Kanske du kan förklara, eller...?
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:Skriv och läsförståelse skall naturligvis ha uppnåtts långt före årskurs 7. Sedan finns det ju barn som dottern som har dyslexi och kommuniteter som skapats av diverse misslyckade elitprojekt, men det är inte vad som skall vara normen.
Kanske du kan förklara, eller...?
Väldigt spekulativt och bara baserat på egna upplevelser… nu sticker jag ut hakan, klipp till bara!
Men jag upplever att de kvinnor jag kommer i kontakt med - i min nya miljö - har stora krav på sig själva, ofta alldeles enorma krav, men att de kraven absolut inte finns på de egna barnen. Att man låter sina barn bära sig illa åt och inte med skarphet rättar till dåligt beteende. Att man har en väldigt romantisk syn på föräldraskapet och ger barnen utrymme för romantiska syner på världen. Jag har hört kvinnor använda uttryck som ”bolstra in”. Ofta får jag uppfattningen att de själva också växt upp i det. Att man inte vill se världen realistiskt. Ok, jag bor i en välsituerad kommunitet, med mycket starka röster i samhället. Men jag upplever det här mer från kvinnor än från män. Det är så oerhört mycket mer ”borde vara” än ”är som det är”.
Och att i den här miljön knuffa för den disciplin som krävs, som alla i det höghus jag växte upp i, i en inte så tjusig förort till Stockholm hade, det som faktiskt krävs för att man skall uppnå de mål som skolan, att visa den respekt för lärare som behövs, jag upplever att den undergrävs av att kvinnor i min röststarka närhethelt enkelt för ofta inte vill få hyfs på sina ungar. Och att de har en bild av att vissa ”små” skall slippa visa hyfs. Grupper i samhället som skall vara missgynnade. Skall man visa förståelse för att de bär sig åt.
Anders skrev:Jag vet om att det inte är i någon mening sant, det jag säger. Och jag har väldigt lite på fötterna. Och frågan är också, om det skulle vara sannolikt, skall det ens uttalas? Men jag tänker ungefär så här, då jag vill också få bort all ”dumhet” hos kvinnorna , att man påstår sig vara klokare. Men vad jag som filosof alltid försöker göra är att ta steget bakåt, ge mig ut från sant och falskt och försöka betrakta skeenden utifrån.
Du skall ha bra betyg helt enkelt.
Det kanske mest signifikanta i sammanhanget är att de från bättre bakgrund har väldigt starka röster.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster