unik skrev:Anders skrev:unik skrev:
Får jag testa din metafysiska förmåga?
Ja det får du
Eftersom min känsla säger mig en sak
Och min tanke en annan
Där jag läst av dig på det sätt du valt att bemöta
Och uttrycka dig
I andra inlägg har jag medvetet inväntat på ingivelsen
Den kom nu och har något laddat
Känsligt och utdömande
Men det skiljer sig åt i olika kulturer länder och samhällen
Vad är rätt och fel
Om jag utgår från en sexarbetares situation
Ett tillåtande reglerad eller förbud
Min tanke är ringa
Men gjort en ny bekantskap
Hon har jobbat med terapi med sexarbetare
Vi har haft hundpromenader tillsamman
Men inte ännu samtalet runt detta
För ett kollektiv har en annan värdegrund
Och värderingsskala
En tillåter en förbjuder
Hur skiljer man på vad som är rätt och fel
Vad bottnar det i
Förbud blir oönskade följder
Tillåtande reglerar med mindre oönskade följder
Eller att inte ge vika för en djupare etisk värdering
Eller i vad är det som är ändamålet
Största och bästa för alla parter är det som är eftersträvansvärt
Och på vilket sätt för man då ett resonemang
Är det lidandet …
Mvh
Missade att du svarade
Egentlien är "metafysik" fel, utan mer renodlat se den större bilden i kontroversiella spörsmål. Metafysik är ju egentligen en rent filosofisk term. Även om metafysiken också handlar om att ta ett steg tillbaka och fundera på hur saker egentligen är beskaffade.
Men din frågeställning var egentligen om man gör en som ungdomarna kallar det TL;DR det riktiga och felaktiga i sexköp?
"Jag köpte min kärlek för pengar, för mej fanns ej annan att få"
Man kan se det både från "köparens och säljarens" perspektiv.
Men vad det i slutändan handlar om skulle jag vilja säga är måendet hos sexarbetaren(säger man så? jag kan bara H-ordet egentligen)
Både psykiskt och fysiskt.
Sen kan man ha en massa moraliska synpunkter på vad sex "skall" vara för nåt men som folkhemssvenne ger jag det lägre betydelse. Även om det i vissa kulturer kan vara skamligt. Jag är stolt över att vi inte använt "horunge" utan använder det mer individualistiska "idiot" då vi vill nedvärdera nån. Nysvenska ungdomar har plockat upp det, och jag ser det som en indikation på varför generös invandringspolitik är problematisk. Men där säger jag som Rosling, vi har rätt och dom har fel. Att gömma sig bakom klan eller familj är sämre. Vad än den sympatiske Navid Modiri säger. Det viktigaste i samhället är att ALLA ska ta personligt ansvar för sig själva.
Och är då sexförsäljning ok? Ens då det är en villatjej som vill dryga ut veckopengen för att köpa det senaste modet?
Svaret för mig är att jag inte vet vad sexförsäljning gör med en tjej. Vad torsken beträffar, har lite svårt att säga nåt där eftersom jag aldrig känt mig frestad och hade turen att anses attraktiv så fort acnen försvann och mobbingen slutade.
Det kanske är bra med såna Tinder och vad de nu heter. För att folk skall få sitt sexbehov tillfredsställt. Kan inget om det. Vet att mina ungdomar är förtrogna med sånt men har inte velat fråga.
Jag mynnar ofta ut i att ha kartlagt en fråga och inte sagt rätt eller fel.
Så för mig - ja, lidandet.
(Invandring och global uppvärmning. Andra områden där jag snarare kartlägger än hittar rätt och fel. Och vad det gäller krigen i Ukraina och sydöstra medelhavsstranden så kan jag bara kartlägga, och lägger lika lite "skulden" på Putin som jag ondgör mig över Trump i USA. Båda finns i en kontext. Och det är härligt att den är komplex.
Konflikten i Israel beror ytterst, skulle jag säga, på att man inte vågat se på vad den Judiska befolkningen i Europa egentligen innebar. Om det bara var "germanernas fel" att de historiskt blivit utsatta. Att den judiska befolkningen i Sverige klarat sig så pass bra jämförelsevis skulle jag säga beror på att de troligen är den invandrargrupp i Sverige som tagit integration mest på allvar. De är liksom araberna ett medelhavsfolk - med klantänk - som befinner sig norr om alperna. Och här skall ingen kalla nån horunge utan stenhårt ta personligt ansvar. Alla skall individuellt vara ansvarstagande och kräva det av alla andra. Våra importerade adelsmän har haft svårt för detta historiskt också. Här har vi rätt och dom fel. Man kan lägga andra vinklar på det, att de framgångsrika judiska familjerna helt enkelt var framgångsrika, och att de var lättare att klanka på än framgångsrika "europeiska" familjer. Men grunden tror jag är grupp vs individsyn norr/söder alperna. Även om avundsjukan är en ytterst stark kraft.)