- Den stora tråden för DUMMA frågor -

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Re: - Den stora tråden för DUMMA frågor -

Inläggav Anne » 06 apr 2026 17:40

unik skrev:Anne

Vi har faktiskt fått till att göra framtida resor tillsammans.
Vi ska avhandla 22 ljudböcker som samtidigt läses i bokform.
Vi kommer skriva en kortare PQE uppsats av varje bok som avhandlas under varje resa.
Vi har nåt samförstånd och förväntningar, så ansvaret ligger på mig att dela detta mentala arv.
Vi avser påbörja detta inför hösten då vissa lågsäsonger och veckodagar är mer lönsamma att resa på.

Ett hav av ljus ska väckas till liv hos min dotter.
Hennes kapacitet kommer bli en beundransvärd måttstock för andra.

Vaelira

Så härligt att höra! För övrigt ser jag sk "dumma" frågor som bra. Jag är inte alls förtjust i härskartekniker som de som de som ställer sk "dumma" frågor ibland får som svar.

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 17:29

Okej, jag har en fråga. Jesus talade sanning. Eller hur var de med det? Ljög Jesus en enda gång? Och endel människor håller sanningen väldigt högt. De har antagligen stark självkontroll. Själv så har jag inget emot att ljuga. Är det någon här som försvarar sanningen mer än något annat? Eller vad ska man säga? Argument?

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 17:42

Om det är så att man ska tala sanning hela tiden, vad är då sanning? Är det något jag har missat?

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 17:45

Jag vet en och annan som har denna åsikt.. Om att tala sanning. En är väldigt respekterad och trevlig och vis.

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 21:16

Vega skrev:Okej, jag har en fråga. Jesus talade sanning. Eller hur var de med det? Ljög Jesus en enda gång? Och endel människor håller sanningen väldigt högt. De har antagligen stark självkontroll. Själv så har jag inget emot att ljuga. Är det någon här som försvarar sanningen mer än något annat? Eller vad ska man säga? Argument?

Jag finner det märkligt att du har kallat dig religiös. Du kan ljuga hur mycket du vill, den som svärtas ner är du. Jag försvarar sanningen - hur obekväm den än må vara. Jag åker inte på en räkmacka själv, det här är inte så. Jättekonstigt om någon filosof skulle hylla lögnen framför sanningen

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 22:04

Anne skrev:
Vega skrev:Okej, jag har en fråga. Jesus talade sanning. Eller hur var de med det? Ljög Jesus en enda gång? Och endel människor håller sanningen väldigt högt. De har antagligen stark självkontroll. Själv så har jag inget emot att ljuga. Är det någon här som försvarar sanningen mer än något annat? Eller vad ska man säga? Argument?

Jag finner det märkligt att du har kallat dig religiös. Du kan ljuga hur mycket du vill, den som svärtas ner är du. Jag försvarar sanningen - hur obekväm den än må vara. Jag åker inte på en räkmacka själv, det här är inte så. Jättekonstigt om någon filosof skulle hylla lögnen framför sanningen

Får man inte ställa dumma frågor eller?

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 22:39

Jodå, man får absolut ställa sk "dumma frågor" där man inte är insatt under ärlighet. Om moderatorer godtar lögner säger jag adjöss - jag tänker inte befatta mig med sådant. Det här forumet har många ärliga medlemmar - vill du förstöra det med lögner? Varför då?

Vega

Inläggav Vega » 07 apr 2026 22:49

Anne skrev:Jodå, man får absolut ställa sk "dumma frågor" där man inte är insatt under ärlighet. Om moderatorer godtar lögner säger jag adjöss - jag tänker inte befatta mig med sådant. Det här forumet har många ärliga medlemmar - vill du förstöra det med lögner? Varför då?

Jag slutar skriva här då..

Anne

Inläggav Anne » 07 apr 2026 22:52

Om du står för vad du sagt nu gällande lögner och moderetorerna ser ser genom fingrarna för det, Vega... Ja, då betackar jag mig för fortsatt medverkan här.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 apr 2026 07:06

Efter att, efter att David fört in mig på det spåret, nu de senaste åren snöat in på Sociologi är jag misstänksam mot mina och andras ”sanningar”. Begreppet Disposition, de föreställningar man fått i ryggmärgen i sin uppväxt framstår gärna som sanningar.

Men den mer medvetna lögnen, försöker hålla mig borta från den. Att tala sanning, mer än vad som känns bekvämt, är da shit. Visst, varenda gång en halvnära kollega frågar hur läget är säger man bra oavsett, men det är ju ingen som tror på i alla fall. Men sanningen är en superpower.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 08 apr 2026 07:41

Om man inte är rädd för döden, så händer något märkligt.
Ibland värnar du om den för att finnas till för nära o kära.
Och ibland för egen del, samt inte alls.

Vi föreställer oss historiska stridsfält.
Är idag ämnad avsikten, må dess vilja ske.

Det betyder inte att man omfamnar och möter blicken hos en tonåring som utmanar, onödigt.
Men dras en kniv eller pistol kan man ställa frågan.
- Ska vi dö idag, så hälsa min dotter att hon är mitt allt.

Lite så, med bära sann vittnesmål mot sig själv och andra.
En del ögonblick äro din ägo att förvalta och andra inte.
Det ögonblicket som faller dig ur händerna.

V

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 00:59

Vega skrev:
Anne skrev:Jodå, man får absolut ställa sk "dumma frågor" där man inte är insatt under ärlighet. Om moderatorer godtar lögner säger jag adjöss - jag tänker inte befatta mig med sådant. Det här forumet har många ärliga medlemmar - vill du förstöra det med lögner? Varför då?

Jag slutar skriva här då..

Jag rekommenderar att du stannar kvar, Vega! Och att du är ärlig mot dig själv och oss andra forumdeltagare!

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 09 apr 2026 18:11

Tänker på Judas, kanske världshistoriens mest föraktade och namnkunniga förbrytare. Och vari bestod hans brott? Jo, i det att han talade sanning.

Inte bara sanningen utan även lögnen tycks ibland kunna försvara sin plats i de godas krets.

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 19:19

Vertumnus skrev:Tänker på Judas, kanske världshistoriens mest föraktade och namnkunniga förbrytare. Och vari bestod hans brott? Jo, i det att han talade sanning.

Inte bara sanningen utan även lögnen tycks ibland kunna försvara sin plats i de godas krets.

Jag har funderat på det; ger ett drastiskt påhittat scenario för att förtydliga. Låt säga att någon hotfull råbuse kommer hem till mig och vrålar "Var är X?!" Så skulle jag svara rakryggat "Det vill jag inte tala om." Det är fullkomligt sant. Visst, jag förstår riskerna med något sånt, men då lyckas man iallafall behålla sin värdighet. Fast jag skulle tveka att idka ett sånt beteende till allmän lag. Är lagens arm (polisen) inte tillräckligt lång så känner jag ju gubbar som ser till talionprincipen som det rätta. Det skulle jag ju också informera råbusen om. Och misshandlas jag, kanske dör, så sjunger jag med Whitney Houston Greatest Love of All. (Lyssna gärna på den texten!)

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 19:35

Vad som jag betraktar som dumma frågor... Det här är ju hiskeligt länge sedan. När det här med datorer var relativt nytt frågade en kvinna under lektionen som innefattade att dra musen bakåt "Vad gör jag när bordet tar slut?" Ler åt det än idag, men absolut inte med ett hånflin! Jag finner det vara en fullt berättigad fråga.

Återgå till "Tankar och känslor"