Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Inläggav Algotezza » 11 apr 2026 09:41

Anders skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:De superintelligenta jag träffat och pga orsaker är det rätt många, är ganska blygsamma. Det är annat slags folk som får storhetsvansinne.

Hur märker du att de är intelligenta? Vad säger de som visar på intelligens?

De löser mycket svåra problem, är med i fysik och matematikolympiader, skriver avancerade akademiska avhandlingar i sådant som signalteori, överjävligt duktiga programmerare.

Vad hyperintelligenta personer i allmänhet gör och inte gör beror på vilka intresseområden de har. De behöver inte vara akademiker på det naturvetenskapliga området, ja, de behöver inte vara akademiker alls.

Intelligens innebär bl.a. att kunna tänka tvärvetenskapligt, kunna resonera logiskt inom de områden som intresserar en.

Detta kan mynna ut i akademiska avhandlingar men behöver det.

Jag har aldrig träffat någon varken digitalt eller fysiskt som verkat ha hög IQ utöver det vanliga.

Det är väl så att är man medioker ser man bara det mediokra hos andra. Det krävs kanske att själv ha hög IQ för att upptäcka det hos andra.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 11 apr 2026 14:25

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Vega skrev:Hur märker du att de är intelligenta? Vad säger de som visar på intelligens?

De löser mycket svåra problem, är med i fysik och matematikolympiader, skriver avancerade akademiska avhandlingar i sådant som signalteori, överjävligt duktiga programmerare.

Vad hyperintelligenta personer i allmänhet gör och inte gör beror på vilka intresseområden de har. De behöver inte vara akademiker på det naturvetenskapliga området, ja, de behöver inte vara akademiker alls.

Intelligens innebär bl.a. att kunna tänka tvärvetenskapligt, kunna resonera logiskt inom de områden som intresserar en.

Detta kan mynna ut i akademiska avhandlingar men behöver det.

Jag har aldrig träffat någon varken digitalt eller fysiskt som verkat ha hög IQ utöver det vanliga.

Det är väl så att är man medioker ser man bara det mediokra hos andra. Det krävs kanske att själv ha hög IQ för att upptäcka det hos andra.

Ofta tycker jag, att när någon talar om hur en intelligent person är, så blir det en självbiografi. Men jag tänker att det mesta har en orsak, även intelligens, det kan vara en tillfällighet som gör att man är en god skådespelare, om man jobbar framför kameran, det kan vara en sådan sak som att ens mamma har dött nyligen. Man kanske har ADHD och äter amfetamin, det kan påverka psyket. John F Kennedy verkade alltid så behaglig på bild. Antagligen så beror det på att han åt lugnande. Jan-Ove Waldner var en BRA pingisspelare, alla vet inte att han sprang en mil varje dag.

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 11 apr 2026 14:44

Alla tycker något om något och kliva ur den sfären och ut i det fria, äro inte bara stort, utan helt bedårande fantastiskt.

Önskar er alla en strålande dag.
Unna er livets gåva.

V

Vega

Inläggav Vega » 13 apr 2026 18:53

Algotezza skrev:Jag har aldrig träffat någon varken digitalt eller fysiskt som verkat ha hög IQ utöver det vanliga.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det men Bill Clinton verkar faktiskt ha ganska hög IQ… Typ 160 står det på nätet.

Vega

Inläggav Vega » 15 apr 2026 19:59

Jag tror inte på arv och miljö, jag tror på handlingskraft.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 apr 2026 20:47

Vega skrev:Jag tror inte på arv och miljö, jag tror på handlingskraft.

Du behöver inte tro på arv och miljö för de formar dig ändå.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"