- Den stora tråden för DUMMA frågor -
Moderator: Moderatorgruppen
Re: - Den stora tråden för DUMMA frågor -
En anekdot från mitt liv
På kaffet efter min fars begravning frågade prästen, som för övrigt döpte vår yngste son, om någon kände för att berätta ett personligt minne av min far.
Jag berättade följande:
Jag var 9 år och mitt stora intresse var dinosaurier och jag var fascinerad av deras märkliga namn, tyrannosurus rex, brontosaurus och liknande, så jag frågade min fader, den allvetande folkskolläraren: "Det var ju så länge sedan dinosaurierna levde, hur kan man då veta vad de hette?" Far bara tittade på mig och log, sade ingenting. Jag fattade inte vad han menade med att le.
När jag berättar historien skrattade de vuxna medan barnen satt som frågetecken utan att fatta poängen.
På kaffet efter min fars begravning frågade prästen, som för övrigt döpte vår yngste son, om någon kände för att berätta ett personligt minne av min far.
Jag berättade följande:
Jag var 9 år och mitt stora intresse var dinosaurier och jag var fascinerad av deras märkliga namn, tyrannosurus rex, brontosaurus och liknande, så jag frågade min fader, den allvetande folkskolläraren: "Det var ju så länge sedan dinosaurierna levde, hur kan man då veta vad de hette?" Far bara tittade på mig och log, sade ingenting. Jag fattade inte vad han menade med att le.
När jag berättar historien skrattade de vuxna medan barnen satt som frågetecken utan att fatta poängen.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:En anekdot från mitt liv
Jag berättade följande:
Så jävla väl jag känner igen mig i den, från barndomen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Anders skrev:Algotezza skrev:En anekdot från mitt liv
Jag berättade följande:
Så jävla väl jag känner igen mig i den, från barndomen.
Haha, kul!
Algotezza aka Algotezza
Anne skrev:Vertumnus skrev:Tänker på Judas, kanske världshistoriens mest föraktade och namnkunniga förbrytare. Och vari bestod hans brott? Jo, i det att han talade sanning.
Inte bara sanningen utan även lögnen tycks ibland kunna försvara sin plats i de godas krets.
Jag har funderat på det; ger ett drastiskt påhittat scenario för att förtydliga. Låt säga att någon hotfull råbuse kommer hem till mig och vrålar "Var är X?!" Så skulle jag svara rakryggat "Det vill jag inte tala om." Det är fullkomligt sant. Visst, jag förstår riskerna med något sånt, men då lyckas man iallafall behålla sin värdighet. Fast jag skulle tveka att idka ett sånt beteende till allmän lag. Är lagens arm (polisen) inte tillräckligt lång så känner jag ju gubbar som ser till talionprincipen som det rätta. Det skulle jag ju också informera råbusen om. Och misshandlas jag, kanske dör, så sjunger jag med Whitney Houston Greatest Love of All. (Lyssna gärna på den texten!)
Exemplet var kanske inte klockrent, men avsikten var att problematisera. Är det alltid rätt att tala sanning även i de fall sanningen hotar liv och integritet?
Lögnen per se har till skillnad från det falska vittnesbördet traditionellt aldrig räknats till dödssynderna.
Visst finns det tillfällen där "tala är silver, men tiga är guld", som jag ser det. Hur ser du på det själv Vertumnus? Det är väl främst katoliker som pratar om dödssynderna? Inom dessa har vi girighet. Judas tog emot pengar för att förråda Jesus. Men du vet det här med hur Bibeln tolkas... Många varianter finns det.
Anne skrev:Visst finns det tillfällen där "tala är silver, men tiga är guld", som jag ser det. Hur ser du på det själv Vertumnus? Det är väl främst katoliker som pratar om dödssynderna? Inom dessa har vi girighet. Judas tog emot pengar för att förråda Jesus. Men du vet det här med hur Bibeln tolkas... Många varianter finns det.
Möjlig tolkning
Judas hjälpte till att förverkliga Guds plan med Jesus och frälsningen/förlåtelsen. Han var Guds verktyg.
Algotezza aka Algotezza
Om man måste svara ärligt på alla frågor så har vi en god grund till en sekt..
Sedan så fattar jag inte vad man ska vara ärlig om, i vilken fråga?
Varför äter man medicin och varför strävar vissa efter att inte äta medicin??
Vega skrev:Varför äter man medicin och varför strävar vissa efter att inte äta medicin??
Fråga dem!
Jag käkar ordinerade mediciner eftersom jag tror medicinen hjälper mig må bra.
Om man anlitar sjukvården utan att käka ordinerade mediciner kan man skippa sjukvården. Varför anlita den annars!
Algotezza aka Algotezza
Vega skrev:Om man måste svara ärligt på alla frågor så har vi en god grund till en sekt..
Hur tänker du nu?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Varför äter man medicin och varför strävar vissa efter att inte äta medicin??
Fråga dem!
Om man anlitar sjukvården utan att käka ordinerade mediciner kan man skippa sjukvården. Varför anlita den annars!
Men tror du att medicinen maskerar din sjukdom? Vad hade du blivit tvungen att göra utan medicinen?
Jag äter gladeligen mycket medicin..
Algotezza skrev:Anne skrev:Visst finns det tillfällen där "tala är silver, men tiga är guld", som jag ser det. Hur ser du på det själv Vertumnus? Det är väl främst katoliker som pratar om dödssynderna? Inom dessa har vi girighet. Judas tog emot pengar för att förråda Jesus. Men du vet det här med hur Bibeln tolkas... Många varianter finns det.
Möjlig tolkning
Judas hjälpte till att förverkliga Guds plan med Jesus och frälsningen/förlåtelsen. Han var Guds verktyg.
Absolut! Det är en tolkning som många tycks ha. Eftersom Vertumnus tog upp dödssynderna svarade jag som jag gjorde. Till detta finner jag det rimligt att nämna att Jesus ogillade starkt att Fariseerna sa sig följa Lagen, just att de sa sig göra det. Just detta känner jag starkt för. Jag lägger mig inte i om någon är ateist, agnostiker, troende, religiös - jag kan älska folk oavsett - men personligen ogillar jag när folk utger sig att vara något de inte är och det gäller alla områden, alltså även de konfessionsfria. Hur skulle det här forumet vara om man skulle behöva dubbelkolla allting som alla skrev här...?
Vega skrev:Om man måste svara ärligt på alla frågor så har vi en god grund till en sekt..
Hej igen
Vega skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Varför äter man medicin och varför strävar vissa efter att inte äta medicin??
Fråga dem!
Men tror du att medicinen maskerar din sjukdom? Vad hade du blivit tvungen att göra utan medicinen?
Medicin lindrar symptom men tar för det mesta inte bort orsakerna.
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"