Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Dagens ord – vad vibrerar i dig idag?
havana-syndromet
Livets almanackor
Hormuzsundet, fredliga länders fartyg får passera, 100 har passerat. Borde det inte heta Fredens sund? 
Moderator
Östhems bokhandel och konsthall på Österlen
Algotezza aka Algotezza
Trött
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
I skuggors kamp om hegemoni och makt
står hjärtat splittrat i en dikotomi.
Vad är förnuft, vad är begärens trakt,
när världen brister utan koherens i?
står hjärtat splittrat i en dikotomi.
Vad är förnuft, vad är begärens trakt,
när världen brister utan koherens i?
Moderator
Soluppgång = deterministisk (går att räkna exakt)
Väder = kaotiskt system (beskrivs inom kaosteori)
Väder = kaotiskt system (beskrivs inom kaosteori)
Vårtrött
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017
Vostok 1 - Jurij Gagarin tog ett varv runt jorden för 60 år sedan.
Moderator
själen, en hypostatisk abstraktion. Ordet själ betecknar inte något existerande i sinnevärlden. Själen, en otillständig fixering av vissa intermittenta livsförlopp, skrev Lagerborg 1929 i boken Vad vi kunna veta om själen.
Charles Sanders Peirce: Den amerikanske filosofen använde termen för att beskriva hur vi skapar nya tankeobjekt genom att substantivera predikat.
Charles Sanders Peirce: Den amerikanske filosofen använde termen för att beskriva hur vi skapar nya tankeobjekt genom att substantivera predikat.
Moderator
Processer och relationer mellan dessa är vad vår verklighet består av. Substantiv är i grunden verb i pågående form.
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Processee och relationer mellan dessa är vad vår verklighet består av. Substantiv är i grunden verb i pågående form.
Jag tror de flesta håller med om att detta sätt att tänka kan vara förrädiskt och utmana vår verklighetsuppfattning. Peirce kunde yttra att substantiv ofta är "stelnade" processer. Men de är inte substanser i någon mening. Söndagsskolan gjorde i alla fall på min tid ingen skillnad på legend och historisk sanning. Evigt liv, Gud, ande tillhör det som många vuxna minns som verkliga ting. Så jag tror vi skall vårda sanningen och skilja mellan konkreta och hypostatiska objekt. De tidiga kyrkofäderna lärde sig säkert av nyplatonismen och Plotinos. Wittgenstein är klok och säger att "själ" är språklig bild som vi måste genomskåda för att inte bli intellektuellt förvirrade.
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Processee och relationer mellan dessa är vad vår verklighet består av. Substantiv är i grunden verb i pågående form.
Jag tror de flesta håller med om att detta sätt att tänka kan vara förrädiskt och utmana vår verklighetsuppfattning. Peirce kunde yttra att substantiv ofta är "stelnade" processer. Men de är inte substanser i någon mening. Söndagsskolan gjorde i alla fall på min tid ingen skillnad på legend och historisk sanning. Evigt liv, Gud, ande tillhör det som många vuxna minns som verkliga ting. Så jag tror vi skall vårda sanningen och skilja mellan konkreta och hypostatiska objekt. De tidiga kyrkofäderna lärde sig säkert av nyplatonismen och Plotinos. Wittgenstein är klok och säger att "själ" är språklig bild som vi måste genomskåda för att inte bli intellektuellt förvirrade.
Hur vet man när ett objekt är hypostatiskt?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Processee och relationer mellan dessa är vad vår verklighet består av. Substantiv är i grunden verb i pågående form.
Hur vet man när ett objekt är hypostatiskt?
Platon, Plotinos och Origenes såg inte själen som en frusen process i tid, utan en självständig, evig hypostas med egen substans. Ett stort antal filosofer har skrivit om förtingligandet och hur det påverkar tänkandet. Jag tror du är väl medveten om hur ord som själ beter sig som ting (reifikation) i språket.
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"