Ska man göra det man vill?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Ska man göra det man vill?

Inläggav Vega » 26 jun 2026 17:59

Men tror ni att individer med utvecklat smaksinne har samma smak eller att de har en bättre förståelse för andra individer med utvecklat smaksinne som om det byggde på någon logik?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 jun 2026 18:57

Vega skrev:Men tror ni att individer med utvecklat smaksinne har samma smak eller att de har en bättre förståelse för andra individer med utvecklat smaksinne som om det byggde på någon logik?

Nä.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jun 2026 19:15

Vega skrev:Men tror ni att individer med utvecklat smaksinne har samma smak eller att de har en bättre förståelse för andra individer med utvecklat smaksinne som om det byggde på någon logik?

Ja visst, det är hela poängen med att dela finkultur. Gärna en Patek Philippe Gondolo, god konst hemma, inte dyr men god kvalitet, en matta av Märta Måås-Fjetterström. Grannlåt undviks, liksom stort och vräkigt. Inget Gatsby-liv, man kan bo i en äldre välskött villa. Inga ytliga fasader, man kan bara vara sig själv.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 jun 2026 19:47

Det vi finner skönt respektive rätt och gott härrör dels från medfödda grundläggande mänskliga egenskaper och hur vi generellt sett fungerar men innehåller också en inlärd dimension. Dessa båda genomsyrar varandra och det finns ingen tydlig skiljelinje mellan dem.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 26 jun 2026 20:18

Jag ställde två frågor och jag tror att de har olika svar. Svaret på första frågan är nej, svaret på andra frågan är ja. Men jag är inte helt säker.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 26 jun 2026 22:54

Utvecklat smaksinne är ett svårt begrepp, smaksinnen kan ju vara utvecklade på olika sätt. Men det är nog utan tvivel så att smak kan ge en gemensam grund och föra människor samman - vi känner alla till det här fenomenet med ungdomskulturer.

På något vis kan smak ha med logik att göra: musik och harmonier kan uttryckas som matematiska samband, man talar om skönheten i matematiska bevis och vi har också det gyllene snittet inom konsten.

Men vore det så att smak, omdömen och värderingar kunde härledas och försvaras på samma tvingande sätt som matematiska bevis så vore alla vidare diskussioner överflödiga, utrymmet för politik och pluralism borta. Vad vi skulle ha kvar vore ett fullständigt atomiserat samhälle.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jun 2026 23:20

Constantin Brâncuși, Den nyfödde
Jag minns då Moderna museet köpte denna skulptur för 300 tusen. Det blev debatt. Hur kunde den vara värd så mycket pengar?
Brâncușis skulptur säger något om skillnaden mellan nyskapande konst och Harry Haerendels omtyckta Der alte Seebär (den massproducerade (hötorgs)konsten).

Constantin Brâncuși.jpg
Constantin Brâncuși.jpg (22.5 KiB) Visad 531 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 27 jun 2026 07:52

Pilatus skrev:Constantin Brâncuși, Den nyfödde
Jag minns då Moderna museet köpte denna skulptur för 300 tusen. Det blev debatt. Hur kunde den vara värd så mycket pengar?
Brâncușis skulptur säger något om skillnaden mellan nyskapande konst och Harry Haerendels omtyckta Der alte Seebär (den massproducerade (hötorgs)konsten).

Constantin Brâncuși.jpg

Vackert

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 jun 2026 07:54

Constantin Brâncuși.jpg

Snyggare än bidén i alla fall
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Vega

Inläggav Vega » 27 jun 2026 19:08

Vertumnus skrev:

Utvecklat smaksinne är ett svårt begrepp, smaksinnen kan ju vara utvecklade på olika sätt. Men det är nog utan tvivel så att smak kan ge en gemensam grund och föra människor samman - vi känner alla till det här fenomenet med ungdomskulturer.

På något vis kan smak ha med logik att göra: musik och harmonier kan uttryckas som matematiska samband, man talar om skönheten i matematiska bevis och vi har också det gyllene snittet inom konsten.

Men vore det så att smak, omdömen och värderingar kunde härledas och försvaras på samma tvingande sätt som matematiska bevis så vore alla vidare diskussioner överflödiga, utrymmet för politik och pluralism borta. Vad vi skulle ha kvar vore ett fullständigt atomiserat samhälle.

Om man tänker: stjärna, stjärnkikare och observatör. Då är stjärnkikaren smaksinnet, en förvärvad kunskap. Men hur avancerad stjärnkikare man än har så är det observatören som bestämmer, och observatören står för moralen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 jun 2026 19:13

Anders skrev:

Constantin Brâncuși.jpg

Var det inte en pissoar?
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 27 jun 2026 19:23

Constantin Brâncuși.jpg

Det räcker att en person är villig att betala ett högt pris för att man ska kunna ta ett bra pris…

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 jun 2026 19:27

Algotezza skrev:
Anders skrev:

Var det inte en pissoar?

Det var Marcel Duchamps hånfulla sabotage mot konstbegreppet, endast konstnären kan avgöra vad som är konst. Ready made art förändrade onekligen synen på vad som är konst, alltså inte en liten elit av museemän, gallerister, kritiker. Konsten följer historien, tidsandan, vilka som betalar bäst och givetvis bildningsnivån.

Fountain.jpg
Fountain.jpg (17.34 KiB) Visad 496 gånger
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 30 jun 2026 18:59

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Snyggare än bidén i alla fall

Var det inte en pissoar?

Det var Marcel Duchamps hånfulla sabotage mot konstbegreppet, endast konstnären kan avgöra vad som är konst. Ready made art förändrade onekligen synen på vad som är konst, alltså inte en liten elit av museemän, gallerister, kritiker. Konsten följer historien, tidsandan, vilka som betalar bäst och givetvis bildningsnivån.

Fountain.jpg

Jag tror att Oscar Wilde menade att den högsta konsten gav en skönhetsupplevelse, oavsett vad det kan tänkas handla om.. Han menade att man exempelvis kan skriva om massor av otrevliga saker och ändå se något skönt.. och vad menas med det? Jag menar att det måste finnas något positivt i misären. Konst används ofta i låga ”låga” syften, typ som i reklam och propaganda.

Återgå till "Tankar och känslor"