Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Ja, vad tänker barn på? Meningsfullhet? Nej det tror jag inte. Barn ställer frågor om det existentiella, eller om sin ensamhet, varför vissa sanningar är hemliga, vad som händer då vi dör. Varför någon kommer till himlen och andra till helvetet. Om man är ensam om sina tankar. Är det meningsfullt att tänka så?
Det ska vara roligt enligt barnasinnet. Om det är meningsfullt spelar mindre om ens någon roll i barnets värld.
Jag tror inte det är ett sätt att bli vuxen. Läser man barnpsykologer så talar de om motstånd och misslyckanden, att lära sig ta en motgång. Kanske finns det lättare vägar för några få?
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Ja, vad tänker barn på? Meningsfullhet? Nej det tror jag inte. Barn ställer frågor om det existentiella, eller om sin ensamhet, varför vissa sanningar är hemliga, vad som händer då vi dör. Varför någon kommer till himlen och andra till helvetet. Om man är ensam om sina tankar. Är det meningsfullt att tänka så?
Det ska vara roligt enligt barnasinnet. Om det är meningsfullt spelar mindre om ens någon roll i barnets värld.
Jag tror inte det är ett sätt att bli vuxen. Läser man barnpsykologer så talar de om motstånd och misslyckanden, att lära sig ta en motgång. Kanske finns det lättare vägar för några få?
Jag tror att man blir vuxen om man kan ha tråkigt av egen fri vilja.
Vega skrev:Pilatus skrev:Algotezza skrev:Det ska vara roligt enligt barnasinnet. Om det är meningsfullt spelar mindre om ens någon roll i barnets värld.
Varför skulle man vilja det? Därför att det är nyttigt?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte det är ett sätt att bli vuxen. Läser man barnpsykologer så talar de om motstånd och misslyckanden, att lära sig ta en motgång. Kanske finns det lättare vägar för några få?
Jag tror Filosofififorum har upphört att handla om filosofi? Finns det verkligen något intresse längre?
Kanske är det likadant i det svenska samhället, en allmän liknöjdhet, folk rycker på axlarna åt pågående folkmord. Men om Vänsterpartiet har visat någon mikroskopisk sympati med Hamas, verkar man vakna till, terrorister. Och man orkar ånga upp sig litet grand om någon råkar bli förbannad på Anders Lindberg som skriver i Aftonbladet att "Jag verkar ha fått rätt om von Papen". (Som släppte fram Hitler till makten.) Jag tror inte att Anders Lindberg bara är ute efter att varna folk och politiker. Det är provokationen han är ute efter. Det gäller att att rösta rätt, politik är jobbig. Rätt obehaglig typ.
Moderator
Algotezza skrev:Vega skrev:Pilatus skrev:Jag tror inte det är ett sätt att bli vuxen. Läser man barnpsykologer så talar de om motstånd och misslyckanden, att lära sig ta en motgång. Kanske finns det lättare vägar för några få?
Jag menar mest att det inte är någon annan som förtrycker en och att det är varför man har tråkigt..
Pilatus skrev:Finns det verkligen något intresse längre?
Absolut! Mer än någonsin. Jag tror att dödläget beror på att vi ställer fel frågor.
Algotezza skrev:.Vega skrev:Antagligen så förtränger vi väldigt mycket saker som vårt ego inte kan acceptera..
Hur vet man det?
Det vet man inte, men samtidigt har jag erfarenhet av att förtränga, så jag inser att risken finns..
Vega skrev:Pilatus skrev:Finns det verkligen något intresse längre?
Absolut! Mer än någonsin. Jag tror att dödläget beror på att vi ställer fel frågor.
Finns det någon speciell inriktning på den filosofi som intresserar dig? Eller vilka frågor som debatterats här har varit av särskilt intresse?
Moderator
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror att man blir vuxen om man kan ha tråkigt av egen fri vilja.
Jag tror Filosofififorum har upphört att handla om filosofi? Finns det verkligen något intresse längre?
Kanske är det likadant i det svenska samhället, en allmän liknöjdhet, folk rycker på axlarna åt pågående folkmord. Men om Vänsterpartiet har visat någon mikroskopisk sympati med Hamas, verkar man vakna till, terrorister. Och man orkar ånga upp sig litet grand om någon råkar bli förbannad på Anders Lindberg som skriver i Aftonbladet att "Jag verkar ha fått rätt om von Papen". (Som släppte fram Hitler till makten.) Jag tror inte att Anders Lindberg bara är ute efter att varna folk och politiker. Det är provokationen han är ute efter. Det gäller att att rösta rätt, politik är jobbig. Rätt obehaglig typ.
Vi närmar oss valet.
Kanske tid för politisk filosofi.
Att återförstatliga både vård och skola låter inte helt fel.
Pilatus skrev:Anders skrev:Vega skrev:Om man hade ett meningsfullt liv som barn, då var det ju något man fick gratis. Jag tycker att jag gått en udda väg, mening är väl inte något som ramlar över en utan snarare något man får karva ut..
Beror på var man växer upp
Ja, vad tänker barn på? Meningsfullhet? Nej det tror jag inte. Barn ställer frågor om det existentiella, eller om sin ensamhet, varför vissa sanningar är hemliga, vad som händer då vi dör. Varför någon kommer till himlen och andra till helvetet. Om man är ensam om sina tankar. Är det meningsfullt att tänka så?
Barn lär sig av sin omgivning. Om du växer upp i omgivning som ser ner på ett vanligt kneg matas du med ”hitta mening”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Algotezza skrev:Pilatus skrev:Anders skrev:Beror på var man växer upp
Ja, vad tänker barn på? Meningsfullhet? Nej det tror jag inte. Barn ställer frågor om det existentiella, eller om sin ensamhet, varför vissa sanningar är hemliga, vad som händer då vi dör. Varför någon kommer till himlen och andra till helvetet. Om man är ensam om sina tankar. Är det meningsfullt att tänka så?
Att bli vuxen innebär då att man får finna sig i att göra en massa saker som inte är ett dugg roliga. Då gör man dessa ändå därför att de är "viktiga och meningsfulla". När olusten slår ut lusten som riktmärke för handlandet hamnar vi där många s.k. vuxna befinner sig idag.
Livskonst är att göra det lustfyllt att göra sin plikt.
Lev livet lekande!
Eller så accepterar man ett knegarliv. Duger åt mej. Då jag jobbar jobbar jag. Naturligtvis försöker jag inte göra det tråkigare än vad det är, men ett jobb är främst en ansträngning för att få medel för ett drägligt liv. Och man kan också se det som tid man lägger på kollektivet.
Juli 2026
Juli 2026
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vega skrev:Jag tror att man blir vuxen om man kan ha tråkigt av egen fri vilja.
Vad var mer filosofiskt förut?
Tror på samma sätt att folk inser att Palestisrael är först och främst svårt. Ett glest befolkat område 1820 har varit föremål för olika invandringsvågor, arabiska som judiska. I och med Herzls initiativ och samtidigt en ökande arabisk expansion blev det efter ett tag kontroverser. Det förvärrades med osmanska rikets fall och det Engelska protektoratet. Holocaust, en sprängladdad situation efter WW2. En Trum-president som sköt mer från höften än den nuvarande och det fruktansvärda- men begripliga- modus operandi för Resolution 181 och sen har det varit konstant bråk. Såg lovande ut senare delen av 80-talet, men sen den ryskjudiska invandringen efter murens fall samtidigt med att Arafat satsade på Saddam och alla palestinier vid golfen skickades hem. Och sen, kaos. Finns inga ”goda” i den konfliken, vad än israelvänner eller palestiniervänner här i landet säger.
Men visst, de som plockar med ett ställningstagande i palestisrael i den fålla man hoppar i, ”progressiv” eller ”nyliberal” är inte mycket att hänga i julgranen, och det har då verkligen ökat. Påminner lite om ”studenterna” runt 70. Tänka själv, varför det då man kan boa in sig i sin rörelse? Högergänget, och då menar jag inte SD utan mufftyperna är inte bättre än palestinasjalarna.
Svårt. Försiktigt.
Juli 2026
Juli 2026
För att kunna förändra sakernas tillstånd till något som är bättre måste man väl först acceptera hur det är. Sedan kan man gå vidare. Ibland lär man emellertid känna sakernas tillstånd när man försöker förändra dem.
Alla sätt är bra, även de dåliga, för dessa är inte sällan mycket lärorika.
Alla sätt är bra, även de dåliga, för dessa är inte sällan mycket lärorika.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Pilatus skrev:Ja, vad tänker barn på? Meningsfullhet? Nej det tror jag inte. Barn ställer frågor om det existentiella, eller om sin ensamhet, varför vissa sanningar är hemliga, vad som händer då vi dör. Varför någon kommer till himlen och andra till helvetet. Om man är ensam om sina tankar. Är det meningsfullt att tänka så?
Övning ger färdighet. Det man gör ofta blir en talang, och det gäller både destruktiva och konstruktiva förmågor. Det är sällan roligt hela vägen att öva en förmåga. Man måste vara envis och vara intresserad. Och som du skriver lära av misstag och motgångar. Men idag söker många efter genvägar. Finns sådana? Är det inte bara nya vägar som kräver eller leder till nya förmågor?
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"