Relationer med utlänningar

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Relationer med utlänningar

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 13:29

Jag har lagt märke till att rätt många svenskar blir ihop med folk från andra länder. De träffar sina partners på jobb eller resor utomlands. Med tanke på hur lite tid de spenderar utomlands jämfört med hur mycket tid de spenderar här hemma i Sverige är detta rätt anmärkningsvärt: andelen utländska partners känns helt klart högre än vad den skulle vara om fördelningen varit "slumpmässig", om ni förstår vad jag menar.

Detta tycks i synnerhet gälla komplicerade, intelligenta mänskor. Dessa verkar i särskilt stor utsträckning ha utländska partners.

Har ni nån förklaring till det här, eller bestrider ni kanske att det ligger till så här?

Zartax

Re: Relationer med utlänningar

Inläggav Zartax » 11 jul 2006 14:30

Stefan skrev:Detta tycks i synnerhet gälla komplicerade, intelligenta mänskor. Dessa verkar i särskilt stor utsträckning ha utländska partners.

Det är för att sverige har fler blondinger än t.ex. thailand. ;)

Nej, men seriöst nu då. Jag tror att den största andelen folk som träffar folk utomlands är de som jobbar utomlands och gör man där är man där under längre perioder i sträck, säg ett par år. Sen är man nog ute mer utomlands för man har inget riktigt hem, alla de vanliga fritidsintressena kanske inte finns tillgängliga och de ända kompisarna man har är jobbarkompisar, ibland sådana som inte är där lika länge eller under olika perioder som en själv. Då tror jag att det lätt blir att man går till krogen för en öl eller äter på restaurant vilket för att man träffar fler kvinnor.

Det skulle kunna vara bl.a. pga dessa orsaker som andelen är större än slumpen skulle ge.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 jul 2006 16:46

Kommer på flera anledningar.

1. Vi attraheras av sterotyper; och vi har kvar sterotypen den mystiske exotiske personen från det främmande landet (som de har gestaltas i filmer och litteratur).

2. Vi har inte samma referensbibliotek när det kommer till att avgöra skönhet på andra folkslag ("alla japaner ser likadana ut"), och kan således inte strukturera upp och se dessa människors skönhetsskavanker. Vi har därför ett större urval sterotypa ansikten att välja bland. T.ex så kan vi tycka en hundras ser vacker ut, men om vi blir uppfödare och börjar tävla med hundarna så kan vi inom samma ras bedömma vackra och mindre vackra hundar och ratar således ett större antal. I vissa länder behöver således bara den Svenska kvinnan se "svensk" ut för att vara attraktiv, och omvänt.

3. Genpoolen vidgas, och det kan finnas biologiska incitament till att vi attraheras av dessa gynsamma genetiska kombinationer i stället för att vi mer eller mindre bedriver inavel.

4. Motsatser attraheras; kulturella skillnader.

5. Vi har i Sverige en större etablerad jämställdhet än andra länder, och många vill fortfarande ha de gamla idealen med "manliga" män och "kvinnliga" kvinnor - när det gäller.

Finns nog mer om jag tänker efter. Jag är själv gift med en indisk kvinna.

Sedan existerar det nog mer utrymme och gynsamma omständigheter att bli kär när man befinner sig utomlands; hela tillställningen andas mer av den atmosfären. Framförallt så kanske man vågar pröva sina vingar.

/Johan

Stefan

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 16:51

Vill bara poängtera att jag inte främst tänkt på äktenskap med typ mänskor från Fjärran östern, utan mer med typ andra européer. Där stämmer iaf inte Johans nr 2, eftersom andra européer ser ungefär likadana ut som oss.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 11 jul 2006 17:04

Stefan:
Jag tycker iofs jag ser stor skillnad på ryssar/balter, tyskar och fransmän. Det är inte alltid dragen är framträdande, men ibland tycker jag det är välidigt tydligt. Jag pratar främst om ansiktet, men även faktorer som kläder, kroppsspråk/sätt att röra sig/etc. Det varierar naturligtvis från sammanhang till sammanhang, men tar du t.ex. "festivaler" som melodifestivalen, så brukar jag ha väldigt lätt för att se vilket land personen kommer ifrån gällande de "större och mer kända" länderna (gäller naturligtvis långt ifrån alla länder). Men ryssar och tyskar ser jag väldigt stor skillnad på. Men samtidigt så tror jag att andra människor kanske inte funderar på mycket på subtila detaljer hos olika människor, jag brukar iaf göra det.

BildBild

Stefan

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 17:14

Jo visst, jag håller med dig. Men Johans nr 2 var detta:

Vi har inte samma referensbibliotek när det kommer till att avgöra skönhet på andra folkslag ("alla japaner ser likadana ut"), och kan således inte strukturera upp och se dessa människors skönhetsskavanker. Vi har därför ett större urval sterotypa ansikten att välja bland.

Det gäller knappast balter, italienare, etc.: dessa är inte stereotyper för oss. Vi kan "strukturera upp och se dessa mänskors skönhetsskavanker". Eller?

Edit:

Den ene är Kafelnikov, åtminstone en gång vinnare av det s.k. "Citronpriset" (delas ut av do övriga spelarna till den suraste och osportsligaste spelaren på ATP-touren). Den andre vet jag inte vem det är.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 11 jul 2006 17:18

Okej, jag missförstod lite. Jag förstår bättre nu.

Alltså poängen är att jag kan ofta se skillnad på en ryss och en tysk, men jag kan inte avgöra vilken av två ryssar jag tycker ser mest "snygg" ut. Kanske den som ser mest svensk ut? Eller är det kanske vissa drag som är "universiellt" vackrare? Den som ser ut som min mamma? Den som liknar min första tjej? Den som inte liknar min första tjej? Hmm.

Stefan

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 17:29

Nja, Johan verkade ju mena att man inte kan se skillnad på två asiater - vi attraheras mer av "typasiatiskans" skönhet. (OK överdriver nu, men det var så jag förstod kontentan). Vi tkr inte att en asiatiska är vacker för de individuella dragen utan mer för att vi gillar en stereotyp.

Vet inte om jag håller med om det men det gäller i vilket fall inte ryssar, tyskar, etc. Vi känner deras ansikten för väl - även om det är sant som du säger att vi kan se vem som är ryss och vem som är italienare. Deras ansikten känner vi i stort sett lika bra som svenska ansikten, och vi bedämer dem utifrån samma idéer om skönhet.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 11 jul 2006 17:31

Så du menar att ju längre bort från "våra drag" vi kommer desto "mindre bedömningsunderlag" har vi?

Erkänner nog att jag är lite förvirrad i diskussionen just nu.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 jul 2006 18:28

#2, är inte så gällande när det kommer till anletesdrag som vi har studerat mycket, och här inkluderas närbesläktade folkslag mer än avlägsna. Inte att vi nödvändigtvis studerat dessa i större omfattning, utan att de liknar oss mer. Destå mindre negativ information vi lärt oss tyda i ett folkslags anlete - destå friare är vi att projicera våra stereotypa skönhetsideer på dessa människor. Om vi senare skulle börja leva i ett annat land så skulle vi lära oss att bli kräsnare då vi skulle anamma en mer utstuderad värdeskala som uteslöt individer i motsvarande utsträckning som inom våra nuvarande ramar. Samtidigt så skulle vi kanske anamma ideal som vi först fann motbjudande.

En annan variant - om vi glömmer ovanstående - är att vi har ett skönhetsideal som går att finna mer frekvent i andra länder. Då kan man fundera på varför det har blivit så. Några av mina andra punkter kanske svarar på det.

/Johan

Stefan

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 18:28

Alltså, det var ju Johan som började föra in det här, så du får väl fråga honom exakt vad han menade. Men jag tkr hans punkt 2 är rätt klar. Och den gäller som sagt knappast t ex ryssar eller italienare.

Stefan

Inläggav Stefan » 11 jul 2006 18:33

Nummer 3) av Johans förklaringar är från den "objektiva synvinkeln" snarare än från den "subjektiva", inifrån subjektet själv. Jag är snarare ute efter den senare typen av psykologiska förklaringar här. Dessa typer av förklaringar utesluter inte varandra men jag tkr som sagt att det är intressantare med psykologiska förklaringar i detta fall.

Nr 5) stämmer absolut i många fall men inte i just de fall som jag tänker på - där har det snarare handlat om rätt självständiga europeiska kvinnor.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 jul 2006 19:23

Johan förklarar väldigt bra. Tänk på en kattutställning. Du går där mellan burarna och ska avgöra vilken russian blue (en helgrå katt) som är snyggast. Du är inte medveten om rasstandarden. Vad går du på i din bedömning då om du trots allt ska avgöra vilken som är snyggast? Beteendet så klart. Det tycker jag är rätt självklart att ett förhållande som grundas på den aspekten har större chans att fortleva. När man lämnar sin hemmiljö kan man bli lite mer uppmärksam på vem man själv är dessutom. Träffar du en kvinna i ett annat land kan du (undermedvetet) vara ganska säker på att det inte är din okända halvsyster.

DELETED

Inläggav DELETED » 19 jul 2006 23:50

DELETED

Användarvisningsbild
Kapten Kidd

Inläggav Kapten Kidd » 11 aug 2006 22:09

Ytterligare en intressant tråd...

Visst är det ovanligt många svenskar som har utländska partners. Jag blir förvånad varje gång jag läser morgontidningarnas familjesidor och ser att en svensk/svenska har gift sig med en amerikan/amerikanska eller sydeuropé (vilket väl ändå är vanligast).

Personligen har jag rest en del (främst i Sydeuropa) och bl.a. bott i Italien och jag kan absolut skriva under på det där att man attraheras av stereotyper (i mitt fall sydeuropeiska tjejer). Framför allt är det kanske det där med motsatser - man attraheras av och blir nyfiken på tjejer som inte är som de svenska.

Återgå till "Tankar och känslor"