Savants paradox, jag köper den inte!
Moderator: Moderatorgruppen
-
MrTambourineMan
- Inlägg: 545
- Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
- Ort: Göteborg
Nämen ååååå... det visste jag ju egentligen. Inga fler P.S. 2 för min del (den förkortningen står ju i modern tid för något betydligt mer lustbetonat är svensk rättskrivning, för övrigt).
Tore: Den där födelsedagsparadoxen låter sig inte lösas så lätt med de statistikkunskaper jag har - kan man lösa det som en hypergeometrisk fördelning?
Tore: Den där födelsedagsparadoxen låter sig inte lösas så lätt med de statistikkunskaper jag har - kan man lösa det som en hypergeometrisk fördelning?
Pedagogik
Vill förklara så här:
Du har alternativ A B C
Väljer Du A så har Du egentligen valt B eller C.
Sanorlikheten för A = 1/3
Sannorlikheten för B eller C är 2/ 3
Eftersom Du kommer att få veta vilket av alternativen B eller C som är rätt, så har Du dubbelt så stor chans om Du byter.
Som påpekats gäller att tävlingsledaren Vet var bilen är,så att han öppnar en lucka som är garanterat vinstfri.
Du har alternativ A B C
Väljer Du A så har Du egentligen valt B eller C.
Sanorlikheten för A = 1/3
Sannorlikheten för B eller C är 2/ 3
Eftersom Du kommer att få veta vilket av alternativen B eller C som är rätt, så har Du dubbelt så stor chans om Du byter.
Som påpekats gäller att tävlingsledaren Vet var bilen är,så att han öppnar en lucka som är garanterat vinstfri.
Titta på konsekvenserna ,inte på reglerna.
Jag behöver inte inledas i frestelse-jag kan gå själv.
Vi lever i en tid när det är enklare att klyva en atom än att ta bort en fördom.
(Einstein)
Jag behöver inte inledas i frestelse-jag kan gå själv.
Vi lever i en tid när det är enklare att klyva en atom än att ta bort en fördom.
(Einstein)
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster
