Savants paradox, jag köper den inte!

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 27 aug 2004 19:49

Det heter faktiskt P.P.S, för det är ett post-postskriptum.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 30 aug 2004 11:04

Nämen ååååå... det visste jag ju egentligen. Inga fler P.S. 2 för min del (den förkortningen står ju i modern tid för något betydligt mer lustbetonat är svensk rättskrivning, för övrigt).

Tore: Den där födelsedagsparadoxen låter sig inte lösas så lätt med de statistikkunskaper jag har - kan man lösa det som en hypergeometrisk fördelning?

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 30 aug 2004 12:12

Om du börjar med att beräkna sannolikheten för att alla har olika födelsedagar så blir det mycket enklare. Jag är säker på att du kan lösa uppgiften. Någon hypergeometrisk fördelning behövs inte.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 30 aug 2004 12:37

:lol:

Jag tror jag förstår.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 02 nov 2004 04:11

Ni har ju halkat in på lite matte här, men jag vill bara säga, Schrödinger och katten... :lol:
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

libero
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 nov 2004 07:48
Kontakt:

Pedagogik

Inläggav libero » 14 nov 2004 18:01

Vill förklara så här:

Du har alternativ A B C

Väljer Du A så har Du egentligen valt B eller C.

Sanorlikheten för A = 1/3

Sannorlikheten för B eller C är 2/ 3

Eftersom Du kommer att få veta vilket av alternativen B eller C som är rätt, så har Du dubbelt så stor chans om Du byter.

Som påpekats gäller att tävlingsledaren Vet var bilen är,så att han öppnar en lucka som är garanterat vinstfri.
Titta på konsekvenserna ,inte på reglerna.

Jag behöver inte inledas i frestelse-jag kan gå själv.

Vi lever i en tid när det är enklare att klyva en atom än att ta bort en fördom.
(Einstein)


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster