En tanke som slog mig

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

En tanke som slog mig

Inläggav Åkes granne » 03 dec 2007 19:39

Många här skriver om vad det går ut på att "leva". Då menar jag att man gärna vill tro sig ha "räknat ut" leken. Men egentligen är det ju alltid våra unika uppväxtvillkor/vår personlighet som är det avgörande för vilka passager som verkligheten bygger på.

Alla försöker säga till oss hur man GÖR livet. Fattar ni vad jag syftar på?

Manualer för IKEA-bokhyllor, heliga skrifter etc. gör att vi så att säga har börjat "leva per teknik". Jag tror detta har fragmenterat människan. Vi ser alltså livet som ett "ingengörsjobb" -lönen vi får är den kommunikationen med själen som vi eftersträvar genom de fiffiga TEKNIKER vi lägger upp; sex, sport, dataspel etc. Vissa människor "tänder" på "mystiska spel" -eftersom de ser de sexuella subtiliteterna.

Det är en instruktionsbok. Det är pinsamt.

Ungefär som om vi inte visste hur man lever..

Vi blir inlärda att se bara de "arketypiska" manifestationerna, som leder till att vi tror att livet är en strukturmässig "illusion". Vi ser möjligheterna, villkoren som så "tydliga" att det innebär distans och personlig sorg. Detta har gjort att vi genom frånkopplingen blivit "perversa". (Vi använder oss av det som motsätter sig det som vi klassar som det naturliga/lagen. Vi ligger vill säga alltid ett steg före oss själva -och där uppstår lidandet, när vi försöker relatera till något.)

Ofta skapar vi ni vet, ett "eget liv" i ett rum på 12kvm, och intresserar oss bara för VÅR tillfredställelse, VÅR man -för att skapa det liv av "fulländad process" som vi känner til, och förnekar vår roll i mänskligheten och enheten/helheten.

Vi "manipuleras" av tidningar m.m. och blir som ständiga "budbärare" åt dagens "ojektiva sanning/verklighet", för att tjäna våra begär, som löses upp så fort vi når dem. Vi blir frystorkade inombords och tappar självvärde.

Allt skitsnack om att "äta enligt tallriksmodellen", och tvångsmässigt "rätta till" "obalanser" i vår miljö. Det som menas med "Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan" handlar om vår besatthet i att VÄRDERA och definera RÄTT och FEL, för att söka den balansen som vi förlorat när vi börjat fråga, och separerat oss från den inre perfekta alkemin. Människan är i grunden inte svag.

Minded

Inläggav Minded » 03 dec 2007 22:28

Jag är skitskraj för att släppa mina tekniker. Men jag hoppas (tror jag) att jag en dag vågar göra det. Som det är nu så intalar jag mig själv att jag genom teknik bygger upp mig. En dag ska de bli överflödiga. Men som det är nu så både längtar och längtar jag inte. Påminner om hatkärlek.

Logiskt (heh, tekniskt) så vill jag inbilla mig att resonemanget håller. Teknik är när jag försöker något. Dvs det går inte att försöka släppa, det blir bara teknik av det ändå. Det blir att man anstränger sig för att slappna av. Men resonemanget har en smak av stål...

Waggho

Inläggav Waggho » 11 dec 2007 18:09

Jag "förstår" inte vad du "menar" med ditt "inlägg". I mina "ögon" är det "meningslöst".

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 11 dec 2007 19:17

Åkes granne

Håller med dig. Vi är inte så fria som visa påstor. Vi människor formas av andra.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 dec 2007 23:43

Visst, det står var och en fritt att strunta i manualen och själv komma på hur bokhyllan skall spikas upp. Men varför inte använda manualen?

Hur man gör livet.... Livet gör mej betydligt mer än jag gör livet. Det är bara att hänga på. Och har någon några bra erfarenheter kan man gott använda dem. Eller? Det är spännande nog ändå utan att man skall krångla till det för mycket.

Och... jag tror att bibeln, das Kapital eller koranen kan vara det som står i översta stycket för många. Man krånglar inte till det. Man lever som det står i manualen. Någonstans är jag rasande avundsjuk på de som förmår leva så. Men IKEA's manualer klarar jag att använda....

Lite som en gaspedal. Man gasar på med manuallöshet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 dec 2007 01:36

Waggho skrev:Jag "förstår" inte vad du "menar" med ditt "inlägg". I mina "ögon" är det "meningslöst".
Försök se det ur ett estetiskt perspektiv. Jag upplever det mest handlar om att beskriva en känsla.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 dec 2007 20:46

En tanke slog mig med, filosofer i alla tider har varit utsatta för granskning av de med ledande positioner i samhället. Filosofer kan vara ett hot mot staters säkerhet, särskilt om de kommer med idéer som syftar till att väcka individers kritiska tankeförmåga. Filosofen som ett hot har förmodligen alla i maktställning tvingats att ta itu med, alltsedan de första konungarna till dagens stormakters ledare.

Kan det vara därför många erbjöds tjänst hos de styrande, för att kunna ha dem nära så att de kunde kontrolleras? För det har funnits tider då tänkare och skalder värderades näst högst i rang efter härskaren. Hur ser det ut i dag, vem håller koll på tänkarna, är det i Sverige säkerhetspolisens uppgift?

När blir en vardagsfilosof ett hot? Är denne överhuvudtaget ett hot i dagens samhälle? Vilka värderingar skall ses som ett hot, vilka åsikter är förbjudna att inneha?
I Sverige ses soffliggarna som det enskilt största säkerhetsproblemet,
kan det vara som så att de betraktas som en fara just därför att de inte röstar, att soffliggarna liksom har genomskådat systemet och dess falska grundvalar, och att de nu utgör ett hot om de börjar dela med sig av sina värderingar?

Sitter SÄPO just nu och ögnar igenom alla trådar för att bedöma eventuella risker och säkerhetshot mot den etablerade maffian som hellre vill kallas just för samhällseliten, våra kära myglande politiker och storföretagare som gör allt för att skydda sina egna ekonomiska intressen?

Tänker en tanke, deras största skräck, att vi bildade ett politiskt parti, utnämnde J R Auk till dess politiske ledare, Avantgardet till dess språkrör, Algotezza till spökskrivare och lät Explorer ta hand om utformningen av det politiska manifestet.
Fy fan vad skrämmande, värre än Jihad för de sittande vid dagens etablerade politiska roder. Nog är det bättre för de styrande att filosofer, därför bör hållas på mattan och avfärdas som spekulativa psykotiska bifigurer som enbart sysslar med filosofi i ett självterapeutiskt syfte.

anakoret

Inläggav anakoret » 18 dec 2007 21:47

Var det här ett mer sofistikerat sätt att vara "anti-media"? Typ öööh fan vad alla snackar om att vara nyttiga, jag orkar inte, jag lever mitt egna liv... som jag vill.... fuck GI :?:

Bara en tanke.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 18 dec 2007 22:17

Nej det gör du inte, anakoret, du har ingen äganderätt på livet. Den mänskliga tillvaron är en medvarandravaro, även ditt proklamerande av "mitt egna" är ett förhållande till detta.

Är detta för dig, Zokrates, ett sätt dölja din egen, framträdande roll? Djävligt starkt av dig att lyfta fram den här tanken. Och det är absolut rätt väg att gå.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Zokrates

Re Avantgardet

Inläggav Zokrates » 18 dec 2007 22:49

Nej, för fasen, jag vill inte bli inblandad i er politik, lämna mig utanför tack!

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 dec 2007 06:03

I ett paranoiskt samhälle gör man bäst i att inte sticka ut för långt, då blir man lätt själv anklagad för att vara paranoid, varpå sluten tvångsvård inte är längre bort än närmaste mentalsjukhus. De vid makten ser fiender överallt, och oavsett om fienden ur ett objektivt perspektiv representerar det goda, skall denne bekämpas med alla till buds stående medel.

I samhällets kamp ingår förutom rättsväsendet, även sjukvården att ta till som det ultimata vapnet om det kniper. Till sin hjälp använder staten massmedia, dels de ytterst ofria  statliga tv och radiokanalerna, men även de större dagstidningarna. Chefredaktörerna är de som aktivt medverkar till att se till att journalisterna rapporterar det de ska och med rätt vinkel.

Journalisterna är handplockade och har inte fått arbetet på grund av sina meriter i första hand, utan genom kontakter varigenom deras lojalitet svurits. Censuren är tuff i detta landet och vi skall tro att det råder fri massmedia, precis som i alla förtryckarstater.

Det var faktiskt riktigt lustigt när de rapporterade från Ryssland inför valet med fokus på Putins framtida roll, de negativa sakerna som togs upp var i stort sätt exakt det som gäller för oss.

Det är olagligt i Sverige att demonstrera utan tillstånd.
Det är olagligt att sända radio eller tv utan tillstånd.
Yttrandefriheten är starkt begränsad.
Kritik mot samhället kan leda till repressalier.
Demonstanter grips ofta med tvångsåtgärder, det har även förekommit obefogat övervåld från polisens sida mot demonstanter, samt beskjutningar.
Observera, detta är inte första eller sista gången.
Listan på likheter mellan det "de" kallar det icke demokratiska Putins Ryssland och det demokratiska Sverige skulle kunna göras mycket längre. :wink:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2007 06:16

Zokrates skrev:En tanke slog mig med, filosofer i alla tider har varit utsatta för granskning av de med ledande positioner i samhället. Filosofer kan vara ett hot mot staters säkerhet, särskilt om de kommer med idéer som syftar till att väcka individers kritiska tankeförmåga. Filosofen som ett hot har förmodligen alla i maktställning tvingats att ta itu med, alltsedan de första konungarna till dagens stormakters ledare.

Kan det vara därför många erbjöds tjänst hos de styrande, för att kunna ha dem nära så att de kunde kontrolleras? För det har funnits tider då tänkare och skalder värderades näst högst i rang efter härskaren. Hur ser det ut i dag, vem håller koll på tänkarna, är det i Sverige säkerhetspolisens uppgift?

När blir en vardagsfilosof ett hot? Är denne överhuvudtaget ett hot i dagens samhälle? Vilka värderingar skall ses som ett hot, vilka åsikter är förbjudna att inneha?
I Sverige ses soffliggarna som det enskilt största säkerhetsproblemet,
kan det vara som så att de betraktas som en fara just därför att de inte röstar, att soffliggarna liksom har genomskådat systemet och dess falska grundvalar, och att de nu utgör ett hot om de börjar dela med sig av sina värderingar?

Sitter SÄPO just nu och ögnar igenom alla trådar för att bedöma eventuella risker och säkerhetshot mot den etablerade maffian som hellre vill kallas just för samhällseliten, våra kära myglande politiker och storföretagare som gör allt för att skydda sina egna ekonomiska intressen?

Tänker en tanke, deras största skräck, att vi bildade ett politiskt parti, utnämnde J R Auk till dess politiske ledare, Avantgardet till dess språkrör, Algotezza till spökskrivare och lät Explorer ta hand om utformningen av det politiska manifestet.
Fy fan vad skrämmande, värre än Jihad för de sittande vid dagens etablerade politiska roder. Nog är det bättre för de styrande att filosofer, därför bör hållas på mattan och avfärdas som spekulativa psykotiska bifigurer som enbart sysslar med filosofi i ett självterapeutiskt syfte.
I rationalismens tecken blir vi förklarbara när vi gynnar oss själva, och detta krockar med idén om att man kan välja att inte företräda oss själva.

Vilken pärs, här stipulerar jag utan att veta att jag förekommer i sammanhanget. Men jag lovar er "im on a roll" och om det gynnar sig så gynnar det oss. Fast sen är jag en dårpanna också ;)

För övrigt trodde jag nästan att jag träffade dig här om dagen Zokrates, tänkte att det kunde varit du :) Men du levde inte upp till förväntingen så jag förkastade min antagna förvillelse.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 dec 2007 06:29

Bor du i sthlm så kan vi ha träffats, men vem vet. Jag däremot är säker på att jag träffade Jbig i samband med att ost-indiefararen Götheborgh anlände från Kina.
En jag däremot snubblade över då, var Oldsberg och hans dam i sällskap, vill minnas att hon även sitter i orkestern i programmet på spåret, men är osäker.

En sak är konstig med mig, alla kändisar som jag stöter på brukar hälsa på mig, som om de känner mig, alltifrån politiker till skådespelare. Har väl ett allmänt bekant utseende, men värst var det en gång i Amsterdam, då flera tonårstjejer trodde att jag var någon kändis och prompt ville fotas med mig.
( Fan, det hände ju i Helsinfors för ett par år sedan med, men då var det ett gäng unga japanskor! )

Men om jag är riktigt ärlig, så liknar jag ingen, förutom möjligtvis Jesus.
( Äh, jag är för trött för att vara seriös). :)

anakoret

Inläggav anakoret » 19 dec 2007 09:17

Jag tror att du missuppfattade mig avantgardet. Jag gör inga anspråk på att äga "mitt egna". Som du påstår. Lite konstigt av dig att påstå det kanske. Du kanske läste fel. Men men. Vad gör det om 100 år.

Vad jag egentligen ville säga är, att jag tycker att trådförfattaren har sagt något som redan är "påkommet" av alla. Fast i en annan form.

Jag vet inte. Men det är väl lite som: varför ska en blivande mamma köpa en "bli en bra mamma"-bok, när man i mååååånga år (har ingen aning om hur många) har klarat att uppfostra barn, kanske bättre, kanske sämre än idag UTAN dessa böcker.

Ja, vi vet redan. Vi överlever utan all litterattur och vägledning. Och utan hus. osv. Men om du inte vill så behöver du inte vara med.

God jul allesammans!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2007 10:18

Det är väl bra att jag får möjlighet att visa upp min förmåga att missförstå?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Tankar och känslor"