Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 20 aug 2025 15:28

Jag är inte mycket för IQ. Anledningen till att vissa är helt klara i skallen är ju att de inte har något att tänka på…

Min personlighet visar sig kanske inte så ofta, men jag måste säga att jag är oerhört tjatig.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 21 aug 2025 21:05

Robin Williams och Christopher Reeve. De träffades när det studerade till skådespelare. De blev väldigt framgångsrika.
Men Robin hängde sig och Christopher blev förlamad i en ridolycka. Är det en slump? Att Superman helt plötsligt inte kan röra sig och att motivations-coachen tar sitt liv.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 13:50

Vega skrev:Robin Williams och Christopher Reeve. De träffades när det studerade till skådespelare. De blev väldigt framgångsrika.
Men Robin hängde sig och Christopher blev förlamad i en ridolycka. Är det en slump? Att Superman helt plötsligt inte kan röra sig och att motivations-coachen tar sitt liv.


Ödets ironi - eller kanske snarare sarkasm...
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 22 aug 2025 15:47

Algotezza skrev:
Vega skrev:Robin Williams och Christopher Reeve. De träffades när det studerade till skådespelare. De blev väldigt framgångsrika.
Men Robin hängde sig och Christopher blev förlamad i en ridolycka. Är det en slump? Att Superman helt plötsligt inte kan röra sig och att motivations-coachen tar sitt liv.


Ödets ironi - eller kanske snarare sarkasm...

Det var ingen slump. Livet är så. Om Reeve inte hade gjort Superman, och blivit känd över hela världen så hade han aldrig blivit förlamad.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 22 aug 2025 15:50

Lois Lane eller Margot Kidder, fick bipolär. ”Kidder avled 2018 i sitt hem av självförvållad överdosering av alkohol och narkotika, vilket kom att betraktas som självmord.”

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 22 aug 2025 20:30

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Robin Williams och Christopher Reeve. De träffades när det studerade till skådespelare. De blev väldigt framgångsrika.
Men Robin hängde sig och Christopher blev förlamad i en ridolycka. Är det en slump? Att Superman helt plötsligt inte kan röra sig och att motivations-coachen tar sitt liv.


Ödets ironi - eller kanske snarare sarkasm...

Det var ingen slump. Livet är så. Om Reeve inte hade gjort Superman, och blivit känd över hela världen så hade han aldrig blivit förlamad.

Om man är riktigt bra på något i livet så får man ta konsekvensen, därför att man är den ende som kan det. Praktiskt taget. Jag är ganska bra på att förstå, vad kan det ha för konsekvens?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 22 aug 2025 22:33

Vega skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:
Ödets ironi - eller kanske snarare sarkasm...

Det var ingen slump. Livet är så. Om Reeve inte hade gjort Superman, och blivit känd över hela världen så hade han aldrig blivit förlamad.

Om man är riktigt bra på något i livet så får man ta konsekvensen, därför att man är den ende som kan det. Praktiskt taget. Jag är ganska bra på att förstå, vad kan det ha för konsekvens?


Oavsett om man är bra på något eller helt usel på det får man väl på lång sikt alltid ta konsekvenserna av sina handlingar... Eller?

Och verkar det som om man skulle slippa dessa konsekvenser är det bara att vänta ett tag till.

Konsekvensen av att förstå bra är kanske att man förstår en hel del tills man stöter på något som i förstone ter sig obegripligt men som man då tar sig an för att förstå eftersom man har i sig att vilja förstå.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 23 aug 2025 13:44

Finns det några enkla regler när det kommer till konsekvenser? Man borde ju kunna räkna ut det i förväg, och då kunna undvika vissa saker som leder till oönskade konsekvenser..

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 23 aug 2025 13:45

Algotezza skrev:Konsekvensen av att förstå bra är kanske att man förstår en hel del tills man stöter på något som i förstone ter sig obegripligt men som man då tar sig an för att förstå eftersom man har i sig att vilja förstå.

Den konsekvensen låter väldigt trevlig!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 23 aug 2025 13:53

Dagens vision - att verkligen känna sig hemma i sin hemstad, främst socialt. Långtidsvision.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 23 aug 2025 19:26

Anders skrev:Dagens vision - att verkligen känna sig hemma i sin hemstad, främst socialt. Långtidsvision.


Av vilken anledning vill du det? På vilket sätt känner du dig hämmad?

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Dagens vision?

Inläggav unik » 24 aug 2025 08:27

.
Vega!

Vi är väldig olika och drar inte jämnt.
Men hitta ett sätt att närma mig dig.
Genom att ge en komplimang från mina djup.

Du duckar inte för mörkret (!)

Bild

Vaelira Selyra Orionis Maviro

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 24 aug 2025 08:32

Vega skrev:
Anders skrev:Dagens vision - att verkligen känna sig hemma i sin hemstad, främst socialt. Långtidsvision.


Av vilken anledning vill du det? På vilket sätt känner du dig hämmad?

Ofantligt lågt i tak i Uppsalas olika kotterier. Och varför, ok jag är ensamvarg men lite egna vänner på orten vore trevligt. Inte bara frugans, som jag misstänker bara accepterar mig. I Järfälla(sveriges rövhål), Linköping och Karlstad hade jag en del vänner.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 24 aug 2025 15:42

unik skrev:.
Vega!

Vi är väldig olika och drar inte jämnt.
Men hitta ett sätt att närma mig dig.
Genom att ge en komplimang från mina djup.

Du duckar inte för mörkret (!)

Bild

Vaelira Selyra Orionis Maviro

Om man är medveten om att det finns ett mörker, men inte tar sig an det, så får man ta konsekvensen..

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 24 aug 2025 15:51

Men mörker behöver inte vara något negativt, mörker kan vara kunskap..


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster