Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 24 aug 2025 19:06

Vega skrev:Men mörker behöver inte vara något negativt, mörker kan vara kunskap..


Mörka erfarenheter kan leda till kunskap.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 24 aug 2025 19:20

Algotezza skrev:
Vega skrev:Men mörker behöver inte vara något negativt, mörker kan vara kunskap..


Mörka erfarenheter kan leda till kunskap.

Ja, samtidigt så tänker jag att man inte kan utvecklas utan ljuset. Om man stänger in någon i ett mörkt rum så kanske personen lär sig något, men jag tror att tillvaron blir väldigt hämmande utan någon glimta ljus.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 25 aug 2025 14:54

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Men mörker behöver inte vara något negativt, mörker kan vara kunskap..


Mörka erfarenheter kan leda till kunskap.

Ja, samtidigt så tänker jag att man inte kan utvecklas utan ljuset. Om man stänger in någon i ett mörkt rum så kanske personen lär sig något, men jag tror att tillvaron blir väldigt hämmande utan någon glimta ljus.


Man behöver kontraster både för att över huvud taget uppleva något och för att utvecklas.
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 26 aug 2025 14:31

Att anta, är att tro något som inte stämmer.
Att tro, är att anta något som stämmer.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 26 aug 2025 14:56

Vega skrev:Att anta, är att tro något som inte stämmer.
Att tro, är att anta något som stämmer.


Hur menar du?
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 26 aug 2025 17:28

Algotezza skrev:
Vega skrev:Att anta, är att tro något som inte stämmer.
Att tro, är att anta något som stämmer.


Hur menar du?

Jag vet inte.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 27 aug 2025 20:54

Jag upplever att vi lever i ett väldigt kaosartat samhälle. Överallt så är det alltid några som ska visa hur duktiga dom är. Att dom står över. Och att lagarna inte längre gäller dem. Det man inte ser så mycket av är nog hur olyckliga folk är. Så mycket fördomar som man inte ens anar att man har. Jag känner mig förvirrad, men jag ska va lugnet i stormen.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 28 aug 2025 14:32

Många retas för att de vill veta hur du tänker.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 28 aug 2025 18:44

Tänk ifall någon skulle säga dig följande: alla stora misstag som du tror dig ha begått var inga misstag, du gjorde helt rätt…

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 28 aug 2025 18:47

Det kanske är förbjudet att säga såhär, men jag älskar mångkultur. Välstånd och mångkultur.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 28 aug 2025 20:53

Vega skrev:Det kanske är förbjudet att säga såhär, men jag älskar mångkultur. Välstånd och mångkultur.


Ja, när representanter från kulturer kan mötas och inspirera varandra och inte mörda varandra. Det mesta av kulturen som är intressant och spännande har vuxit fram ur möten mellan människor med olika bakgrund kulturellt, etniskt och religiöst. Varför går sådana möten ibland åt helvete idag?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 29 aug 2025 07:42

Algotezza skrev:
Vega skrev:Det kanske är förbjudet att säga såhär, men jag älskar mångkultur. Välstånd och mångkultur.


Ja, när representanter från kulturer kan mötas och inspirera varandra och inte mörda varandra. Det mesta av kulturen som är intressant och spännande har vuxit fram ur möten mellan människor med olika bakgrund kulturellt, etniskt och religiöst. Varför går sådana möten ibland åt helvete idag?

Det är väl snarare förbjudet att inte säga det. Jag tycker mångkultur är knepigt. Kultur är knepigt, och oerhört mycket kraftfullare än många tror. Och det är inte säkert att skillnaden är mindre mellan en radhussvenne och en progressiv akademiker än mellan en inflyttad Iransk Ingenjör och de båda.

Mångkultur är mycket knepigare än mötet med människor från andra kulturer.

Man skall framför allt aldrig säga ”vi” och avse andra än människor som har uppväxt i ett Bourdieuhabitat med spelregler liknande sitt eget.

Jag älskar då man kan angripa en ideologi med dess egna verktyg. Bourdieu var uttalat vänster men man kan angripa det rödgröna från en mer konservativ synvinkel med Bourdieus verktyg, liksom som nyliberalismen går att angripa med de grundläggande värderingarna i liberal teori. Eller akademisk vänster med Kritisk Teori.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 29 aug 2025 07:53

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Det kanske är förbjudet att säga såhär, men jag älskar mångkultur. Välstånd och mångkultur.


Ja, när representanter från kulturer kan mötas och inspirera varandra och inte mörda varandra. Det mesta av kulturen som är intressant och spännande har vuxit fram ur möten mellan människor med olika bakgrund kulturellt, etniskt och religiöst. Varför går sådana möten ibland åt helvete idag?

Det är väl snarare förbjudet att inte säga det. Jag tycker mångkultur är knepigt. Kultur är knepigt, och oerhört mycket kraftfullare än många tror. Och det är inte säkert att skillnaden är mindre mellan en radhussvenne och en progressiv akademiker än mellan en inflyttad Iransk Ingenjör och de båda.

Man skall framför allt aldrig säga ”vi” och avse andra än människor som har uppväxt i ett habitat liknande sitt eget.


Ja, kultur är ju så mycket mer än konst, musik och litteratur. Det har med tänkesätt, känsloliv, attityder, livskänsla, livsåskådning att göra, det genomsyrar oss på djupet. Det som är en en människa är det inte för en annan. Jg tror skillnaden i kultur märks främst där: vad är självklart för en person A som inte är det för B. Sedan spelar det ingen roll vilka kulturer vi talar om. Inom samma land finns ju, som du skriver, många kulturen. Jag har aldrig varit en del av idrottskulturen, som ju är väldigt viktig för många, en självklarhet exempelvis att heja på ett visst lag. Sport och idrott intressera mig inte. Eller skillnader mellan storstad och "landsorten". Man är förblindad av sin egen kultur och det man tar för givet och självklart, sina "tolkningsglasögon". Jag vet inte ens om man kan frigöra sig från det och se "objektivt" på sin egen kultur. Utifrån vilken position då? En tänkt "meta-position"?
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 29 aug 2025 15:05

För mig är det självklart att JAG inte bryr mig, för andra är det självklart att jag bryr mig. I en kultur där alla tror att jag bryr mig, är jag tvungen att förhålla mig på ett mycket speciellt sätt.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 29 aug 2025 15:07

Om man tror att alla bryr sig om pengar så är man förmodligen det största svinet (den som bryr sig mest om pengar).


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster