Trött

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic

Trött

Inläggav Antic » 27 sep 2013 11:06

@Pilatus

Nej, men nyfiken, tänkande och orginell.

Hurvida du köper något som jag postar här eller inte är totalt ointressant för mig. ;)

Det enda jag är intresserad av är att komma fram till något som jag jobbat på länge nu. Sedan spelar det ingen roll om jag behåller det för mig själv eller postar en del av det här.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Trött

Inläggav Algotezza » 27 sep 2013 11:10

Trött fortfarande.

Nu även på denna tråd.

Lägger ner FF över lördag och söndag, skrivandet här i alla fall.

Ha en fin helg, alla!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Dysorganism

Trött

Inläggav Dysorganism » 27 sep 2013 11:33

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ett sätt att tänka bättre ensam är att "tänka med pennan" - när man ser tankarna i skrift fattar man vad man tänkt - det sa alltid min lärare i filosofi på universitetet i Lund, Kant-experten professor Manfred Moritz.

Det var klokt sagt. Jag var mycket ung då jag började brevväxla med folk. Det var ett bra sätt att lära sig skriva någorlunda rätt och även få en och annan kommentar till det som postats. Kanske blev det en vana som delvis förklarar min närvaro här. Det är ju en inte alldeles ovanlig reflektion att skrivandet, ex vis här har betydelse och bidrar till att man försöker lära sig något nytt varje dag.

Att skriva är frustrerande eftersom tänkandet är så oändligt mycket snabbare. För varje skriven tanke är hundra tänkta. Språket borde vara utformat för tänkande och inte de marginella användningarna skrift och tal. Tankar målar snabbt upp bilder fulla av former, färger och betydelser. Att skriva är att mödosamt bygga med blöta lerklossar.

Ändå är mitt tänkande som ensamprojekt otillfredsställande. Jag längtar efter ett uttryck. Jag plockar fram mina tankeprojekt ur sina lådor. Putsar lite på dem och lägger tillbaks dem. Om mina tankar kunde hitta ett hem i den verkliga världen kanske jag skulle kunna städa upp bland alla mina lådor. Kanske kunde jag ägna mer tid åt att känna det som är verkligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Trött

Inläggav Pilatus » 27 sep 2013 11:46

Antic skrev:Huruvida du köper något som jag postar här eller inte är totalt ointressant för mig. ;)

Du gör intryck av att vara ung, en gnutta narcissistisk, inte så öppen för relevansen i de argument som du bemötts av. Du vet kanske bäst själv? :)
Moderator

Antic

Trött

Inläggav Antic » 27 sep 2013 11:49

Algotezza skrev:Trött fortfarande.

Nu även på denna tråd.

Lägger ner FF över lördag och söndag, skrivandet här i alla fall.

Ha en fin helg, alla!

/Algotezza

Önskar dig detsamma Algotezza. Jag ligger nog lite lågt jag också och fortsätter skrivandet offline. Du är en av de som jag lärt mig respektera mest här, för du tänker verkligen.

Användarvisningsbild
Plattfot

Trött

Inläggav Plattfot » 27 sep 2013 12:16

Algotezza skrev:Förändras man genom andras bild av en? Andras förväntningar? Är det lätt att bli det andra tror man är? Känns ibland som om andras syn på en målar in en i ett hörn. Och jag gör väl samma sak mot andra...

Hur ger vi varandra mer spelutrymme, större frihet när vi möter varandra, på nätet och i kött och blod?

/Algotezza

I min teodicé är världen en spegelbild i Djupet. En spegelbild av oss. Vår bild eller Spegelns bild. Vi ser dunkelt som i en spegel. Vi ser i Himmelshavet, som är den Klara Källan. Enligt Koranen skapade Gud människan av en droppe. Av sig själv. Droppen är en avbild av Havet. Bilden finns även i Indien, i buddismen.

Vi droppar speglar oss i Havet och i varandra. Vi blir dunkla bilder av varandra. Vi påverkar världen och varandra. Jag avspeglar även bilden av mig själv i dig. Två speglar ställda mot varandra, vad blir det för bild de grubblande små speglarna ser? Vi är ganska deformerade. Skrattspeglarna på Tivoli är inte så runda som vi, vi som dessutom är formbara som vatten.

Återgå till "Tankar och känslor"