Utbildning

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Utbildning

Inläggav klorofyll » 22 jun 2014 18:28

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:
Jörgen skrev:Mycket kunskap finns att tillgå via Internet eller böcker
- men om man inte innehar kunskapen att använda en dator eller om man är analfabet,
så går man misste om mycket.

För att lära sig nytt så måste man ibland glömma eller förtränga gammalt vetande -
mycket av det man tror sig veta kan vara felaktigt, kan egentligen inte tillämpas
utanför den personlige föreställningsvärlden.

Vad tror vi är möjligt? Det påverkar i mångt och mycket vårt beteende. Vad vill vi? Kan det bli verklighet? Varför inte? Vad har vi för föreställningar, gör de oss handikappade? Om man exempelvis sitter skönt i en fåtölj och oroar sig för något, är det inte då ens föreställningar som är själva problemet?

Om du sitter lugnt i en fåtölj och ser människor som massakreras på nyhetssändningen, skit i det då eftersom
det bara är dina föreställningar som är problemet.

Om en TV står på så brukar jag stänga av den om jag kan, ska det vara ett tvång att ha på TV:n eller? Nyhetssändningar är så idiotiskt, exempel: en liten tjej blev bestulen på sitt godis, tio poliser såg på, men de gjorde inget. Varför skall jag ta del av det? Anledningen till att det visas är att ingen av dem som borde tagit tag i problemet gjorde det. De rapporterar sällan om något viktigt och i sådana fall på fel sätt. Meningslöst alltså. Som ett dåligt skämt.

klorofyll

Utbildning

Inläggav klorofyll » 22 jun 2014 19:11

Brukar det löna sig att oroa sig över problem?

klorofyll

Utbildning

Inläggav klorofyll » 22 jun 2014 19:14

Istället för att fokusera på att skapa nyheter så borde energin läggas på att lösa problemet så effektivt som möjligt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Utbildning

Inläggav Anders » 22 jun 2014 20:14

Antic skrev:@Anders

Utbildning?

Utbildning i att underhålla ett monster till konsumtionssamhälle (styrt av ett system) som effektivt håller på att ta död på oss alla? Rena vansinnet sett med förnuftiga ögon.

Konsumtionssamhället finns lite oavsett. Förnuftiga ögon kan det ju diskuteras vad det är för något, du låter lite som du ser dig själv som facit, vilket för mig framstår som en smula korkat. Vad som är vansinne? Det får du nog utveckla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Antic

Utbildning

Inläggav Antic » 22 jun 2014 20:38

Om vi glömmer vår skyddade verkstad (konsumtionssamhället) och tittar på allt från ett verkligt universiellt perspektiv istället.

Säg nåt som är vettigt med konsumtionssamhället.

Jag kan inte hitta en enda sak, kan du?

Vi förstör hela planeten och orsakar allas snara undergång för pengars skull. Och det är bara ett av tusen skäl att kalla konsumtionssamhället för vansinne. Vår nuvarande livsstil (konsumtionssamhället) gör oss alla till helt värdelösa parasiter som lever på andra och den enda helt onyttiga varelsen på planeten. Försvann vi så skulle det bara vara en bra sak i det stora hela. Djur är däremot nyttiga medan vi inte bidrar med en enda sak för att upprätthålla livet på planeten.

Därför är konsumtionssamhället rena vansinnet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Utbildning

Inläggav Anders » 22 jun 2014 22:47

Antic skrev:Om vi glömmer vår skyddade verkstad (konsumtionssamhället) och tittar på allt från ett verkligt universiellt perspektiv istället.

Säg nåt som är vettigt med konsumtionssamhället.

Jag kan inte hitta en enda sak, kan du?

Vi förstör hela planeten och orsakar allas snara undergång för pengars skull. Och det är bara ett av tusen skäl att kalla konsumtionssamhället för vansinne. Vår nuvarande livsstil (konsumtionssamhället) gör oss alla till helt värdelösa parasiter som lever på andra och den enda helt onyttiga varelsen på planeten. Försvann vi så skulle det bara vara en bra sak i det stora hela. Djur är däremot nyttiga medan vi inte bidrar med en enda sak för att upprätthålla livet på planeten.

Därför är konsumtionssamhället rena vansinnet.

Fast å andra sidan är barnadödligheten låg och medellivslängden hög.
Juli 2026

Antic

Utbildning

Inläggav Antic » 23 jun 2014 00:03

Vilket inte är bra sett ur vinkeln överbefolkning och överkonsumtion.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Utbildning

Inläggav Anders » 23 jun 2014 04:19

Antic skrev:Vilket inte är bra sett ur vinkeln överbefolkning och överkonsumtion.

Konstigt nog, jo. Med ett bättre liv föder folk färre barn. Sedan är naturligtvis miljöfrågorna en jättefråga. Vår stora mentala kapacitet medför ett stort ansvar.
Juli 2026

klorofyll

Utbildning

Inläggav klorofyll » 23 jun 2014 21:26

Det var någon som på ett åskådligt vis förklarade för mig hur det är på ett 5-årskalas. Alla barnen är i sin egen värld, alla barnen är i princip på sitt eget individuella kalas. Om man byter ut barnen mot vuxna så har man konsumtionssamhället, det är nog min slutsats.

Återgå till "Tankar och känslor"