Zokrates skrev:klorofyll skrev:Jörgen skrev:Mycket kunskap finns att tillgå via Internet eller böcker
- men om man inte innehar kunskapen att använda en dator eller om man är analfabet,
så går man misste om mycket.
För att lära sig nytt så måste man ibland glömma eller förtränga gammalt vetande -
mycket av det man tror sig veta kan vara felaktigt, kan egentligen inte tillämpas
utanför den personlige föreställningsvärlden.
Vad tror vi är möjligt? Det påverkar i mångt och mycket vårt beteende. Vad vill vi? Kan det bli verklighet? Varför inte? Vad har vi för föreställningar, gör de oss handikappade? Om man exempelvis sitter skönt i en fåtölj och oroar sig för något, är det inte då ens föreställningar som är själva problemet?
Om du sitter lugnt i en fåtölj och ser människor som massakreras på nyhetssändningen, skit i det då eftersom
det bara är dina föreställningar som är problemet.
Om en TV står på så brukar jag stänga av den om jag kan, ska det vara ett tvång att ha på TV:n eller? Nyhetssändningar är så idiotiskt, exempel: en liten tjej blev bestulen på sitt godis, tio poliser såg på, men de gjorde inget. Varför skall jag ta del av det? Anledningen till att det visas är att ingen av dem som borde tagit tag i problemet gjorde det. De rapporterar sällan om något viktigt och i sådana fall på fel sätt. Meningslöst alltså. Som ett dåligt skämt.