Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 02 dec 2021 08:42

xion skrev:Att vara lärare idag kan inte vara lätt,
Att förmedla kunskap till en stor käft och döva öron.

Jag var läarare i den s.k. kommunala ungdomsskolan från hösten 1980 till och med våren 2020. Det blev alltmer storkäftigt och alltmer för döva öron med tiden. Hade man bara fått syssla med undervisning hade det varit gott och väl, men alla möten, konferenser och värdegrundarbeten etc tar lätt död på kreativiteten.

Numera är jag bara distans- eller webblärare och jobbar hemifrån i religionkunskap och filosofi.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2021 12:50

Året var 1980 och vi var och såg Skånska Teaterns uppsättning av En midsommarnattsdröm i Landskrona. Där var både Peter Haber och Rolf Lassgård med. Den senare gestaltade Puck.

Igår såg vi att föreställningen fanns på SvT Play. Vi började titta på den och såg att vi fanns med i publiken. Lite kul. Det är 41 år sedan.

Tiden går i ett rasande tempo!
Bilagor
2021-12-01-11-26-45-928.jpg
(241.71 KiB) Inte nerladdad ännu
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 03 dec 2021 20:04

Anders skrev:
rekoj skrev:Vissa sanningar och vissa svar är mer komplexa, och jag anar att det kan orsaka problem när sådana sanningar inte får något erkännande. Det som verkar vara sant är inte alltid sant, men risken är att det ändå tas för sanning för den som har lite bråttom och är benägen att förenkla, antingen medvetet eller (mer troligt) omedvetet.

Pierre Bourdieu såg faror med "fast thinking", och nog hade han många bra poänger, men samtidigt så var det som han var dömd att misslyckas då han gick i strid mot televisionen. Att han blev avfärdad som gammalmodig borde inte förvåna. Tiderna förändras, och förutsättningarna förändras, och den som inte anpassar sig riskerar att gå under, det är svårt att förneka. Samtidigt är det vissa saker som består och det går att finna mer fasta punkter i tillvaron. Bourdieus texter tror jag fortfarande kan vara en guldgruva för den som vill ta sig an utmaningar i dagens samhälle,,,men det räcker inte. Det måste till mer också.

Kan man ta del av hans angrepp på televisionen?
Han hann uppleva en hel del internet också.

Bourdieu publicerade en bok om televisionen, som finns översatt till engelska i pdf-form t ex här: https://monoskop.org/images/1/13/Bourdi ... vision.pdf

Annars finns också ett föredrag som Pierre Bourdieu höll om televisionen i fransk television, som går att se på youtube, men jag har inte hittat det med engelsk textning. Tror att det kan vara det föredraget som är översatt här:
https://archive.nytimes.com/www.nytimes ... ision.html

Bourdieu säger i sitt föredrag att han fick lovat av franska tv-bolaget att han skulle få tala precis så länge han ville, och att han hade rättighet att bestämma vad han skulle prata om. Antagligen var väl detta närmast ett krav från hans sida för att han skulle gå med på att tala i tv, och det säger väl också en del om vilken status/respekt Bourdieu hade i franska samhället.

Bourdieus kritik mot tv handlar i mångt och mycket om snuttifieringen, där "fast thinking" premieras och det ges inget utrymme för mer tidskrävande kunskapsförmedling, samt att tv-bolagen äger produktionsmedlen och har mycket makt att styra innehållet. När jag pluggade sociologi i Uppsala sa min lärare som var personligt bekant med Bourdieu att Bourdieu uppmanade andra forskare att vägra ställa upp att tala i tv om de inte fick lovat att tala i minst 30 minuter oavbrutet. Bourdieu menade att det kan göra mer skada än nytta om man bara får kort tid på sig att förmedla vad man vill säga...den problematiken han upplevde kan till exempel hintas om i detta citat:

Pierre Bourdieu - Homo Academicus skrev:"[T]hose who frequent the borderland between scholarly and ordinary knowledge — essayists, journalists, academic journalists and journalistic academics — have a vital stake in blurring the frontier and denying or eliminating what separates scientific analysis from partial objectifications, […] They can if they so desire indulge even here in a reading guided by idle curiosity, interpreting examples and individual cases in a perspective of snobbish gossip or critical infighting, if they wish to reduce the systematic and relational mode of explanation which is characteristic of science to the most ordinary procedure of polemical reduction, to ad hoc explanation using ad hominem arguments."

Gällande detta om att kräva tid ligger dock Bourdieu i lä i jämförelse med Wittgenstein. Finns historier om när Wittgenstein höll seminarier i Cambridge att han portade alla som inte kunde binda upp sig till att delta på seminarierna under minst ett halvårs tid eller nåt i den stilen. Bland annat stoppade han på det sättet Georg H von Wright från att delta på hans seminarium, innan von Wright lyckades övertala Wittgenstein att gå med på att göra ett undantag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 03 dec 2021 21:22

rekoj skrev:Gällande detta om att kräva tid ligger dock Bourdieu i lä i jämförelse med Wittgenstein. Finns historier om när Wittgenstein höll seminarier i Cambridge att han portade alla som inte kunde binda upp sig till att delta på seminarierna under minst ett halvårs tid eller nåt i den stilen. Bland annat stoppade han på det sättet Georg H von Wright från att delta på hans seminarium, innan von Wright lyckades övertala Wittgenstein att gå med på att göra ett undantag.

Frågan är vad dessa tomtar har tillfört för nytta till samhället?
Bourdieu var avundsjuk på överklassen, som den underklass han var och upplevde, och beskrev sociala rörelser, snyggt får man säga men till vilket nytta? Jag är inte jätteimponerad men kanske Anders är.

Wittgenstein, vad säga, överklass, han trodde väl ordet var det väsentliga och inte innehållet.

Georg H von Wright, en medioker finlandssvensk filosof, men så är det med akademiker och samhällsstrukturen, det borgerliga samhället har sina försvarare.
Vi måste hålla bygget igång.
Fan jag saknar respekt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 dec 2021 23:01

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Gällande detta om att kräva tid ligger dock Bourdieu i lä i jämförelse med Wittgenstein. Finns historier om när Wittgenstein höll seminarier i Cambridge att han portade alla som inte kunde binda upp sig till att delta på seminarierna under minst ett halvårs tid eller nåt i den stilen. Bland annat stoppade han på det sättet Georg H von Wright från att delta på hans seminarium, innan von Wright lyckades övertala Wittgenstein att gå med på att göra ett undantag.

Frågan är vad dessa tomtar har tillfört för nytta till samhället?
Bourdieu var avundsjuk på överklassen, som den underklass han var och upplevde, och beskrev sociala rörelser, snyggt får man säga men till vilket nytta? Jag är inte jätteimponerad men kanske Anders är.

Wittgenstein, vad säga, överklass, han trodde väl ordet var det väsentliga och inte innehållet.

Georg H von Wright, en medioker finlandssvensk filosof, men så är det med akademiker och samhällsstrukturen, det borgerliga samhället har sina försvarare.
Vi måste hålla bygget igång.
Fan jag saknar respekt.

Alltså, jag önskar ju lite att den här filosofeliten av naket gymnastiserande pojkar och flickor med IQ 140+ som Sokrates skämtsamt föreslog kunde realiseras lite grann. Och levererade bästa svaret på hur göra med Covid, Flyktingmottagning och global uppvärmning. Istället för att fundera på kungar i Frankrike. Men nu gör de inte det. Vad det gäller Bourdieu så hade han i alla fall tankat på hur sociologin borde funka. Sen om det lett nån vart egentligen vet jag inte. Det var i alla fall stimulerande läsning. Sätter ord på hur gupper funkar.

Men vad filosofiska akademin gör för samhället är ju nåt som många funderat på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 03 dec 2021 23:30

För att kunna bedöma en person på ett rättvist sätt gäller det väl att man först behöver ha kännedom om personen. Om någon först visar att den förstått en person, och sen kan vidareutveckla varför det den personen skriver ändå är problematiskt eller bristfälligt, visst då kan det vara intressant att lyssna till. Men i annat fall framstår kritiken för mig ofta som obegriplig. Kanske är jag ouppmärksam, men jag har inte fått intryck av att exempelvis hakka visat någon djupare kännedom eller förståelse för varken Bourdieu eller Wittgenstein.
Frågan om vad som är bra för samhället är inte okomplicerad. Själv har jag inget färdigt svar där. Jag vet inte. Och, visst, det må vara en brist att jag inte har något svar... Men de som påstår sig ha svar är jag inte heller övertygad att de har bättre koll på läget.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 dec 2021 00:02

rekoj skrev:För att kunna bedöma en person på ett rättvist sätt gäller det väl att man först behöver ha kännedom om personen. Om någon först visar att den förstått en person, och sen kan vidareutveckla varför det den personen skriver ändå är problematiskt eller bristfälligt, visst då kan det vara intressant att lyssna till. Men i annat fall framstår kritiken för mig ofta som obegriplig. Kanske är jag ouppmärksam, men jag har inte fått intryck av att exempelvis hakka visat någon djupare kännedom eller förståelse för varken Bourdieu eller Wittgenstein.
Frågan om vad som är bra för samhället är inte okomplicerad. Själv har jag inget färdigt svar där. Jag vet inte. Och, visst, det må vara en brist att jag inte har något svar... Men de som påstår sig ha svar är jag inte heller övertygad att de har bättre koll på läget.

Du har helt rätt att jag inte är jätteinsatt i Bourdieu eller Wittgenstein, men var går gränsen?
Ingen människa orkar följa allt i detalj, ofta försöker man följa röda trådens huvudriktning. Sen är man väl ofta konservativ och obenägen att byta åsikt.
Är själv väldigt "vänster", även bra i armbrytning, dasslock till jobbarnävar.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 dec 2021 00:23

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:För att kunna bedöma en person på ett rättvist sätt gäller det väl att man först behöver ha kännedom om personen. Om någon först visar att den förstått en person, och sen kan vidareutveckla varför det den personen skriver ändå är problematiskt eller bristfälligt, visst då kan det vara intressant att lyssna till. Men i annat fall framstår kritiken för mig ofta som obegriplig. Kanske är jag ouppmärksam, men jag har inte fått intryck av att exempelvis hakka visat någon djupare kännedom eller förståelse för varken Bourdieu eller Wittgenstein.

Du har helt rätt att jag inte är jätteinsatt i Bourdieu eller Wittgenstein, men var går gränsen?
Ingen människa orkar följa allt i detalj, ofta försöker man följa röda trådens huvudriktning. Sen är man väl ofta konservativ och obenägen att byta åsikt.
Är själv väldigt "vänster", även bra i armbrytning, dasslock till jobbarnävar.

Vi har också det här att olika personer har olika temperament. Vissa är introverta, vissa är extraverta, vissa känslomänniskor, vissa menar att tankefunktionen är mycket viktigare etc. Vissa kommer aldrig låta sig imponeras av en person som skriver böcker med abstrakta resonemang, medan andra är likgiltiga inför hur mycket någon orkar lyfta i bänkpress. Men en fördel är väl om det åtminstone går att minska feltolkningar missuppfattningar, och undvika fördomar/förutfattade meningar. Får intryck om WIttgenstein exempelvis, att väldigt ofta blir han kritiserad för sådant som snarast är tvärtemot vad han egentligen menade..någon som exempelvis påstår han skulle trott det finns nåt väsentligt i orden? Då förstår jag inte vad som syftas till. Men jag är väl inte heller nån höjdare på att förklara Wittgenstein, inte heller jag lyckas uttrycka mig begripligt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2021 10:21

En filosof lär knappast så här pang bom tillföra samhället nåt, på samma sätt som en vetenskapsman eller ingenjör, eller?
Men hade inte platon och archimedes fått slå igenom under renässansen hade knappast medellivslängden i världen varit densamma?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2021 11:07

Anders skrev:En filosof lär knappast så här pang bom tillföra samhället nåt, på samma sätt som en vetenskapsman eller ingenjör, eller?
Men hade inte platon och archimedes fått slå igenom under renässansen hade knappast medellivslängden i världen varit densamma?

Jag kan tänka mig att Manifest der Kommunistischen Partei, Marx & Engels kom att tillföra arbetarklassen en tanke på politiskt inflytande. Eller Montesquieu (De l'Esprit des lois och om principerna för frihet och maktdelning) för franska revolutionen och Amerikanska frihetskriget.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 dec 2021 11:12

Anders skrev:En filosof lär knappast så här pang bom tillföra samhället nåt, på samma sätt som en vetenskapsman eller ingenjör, eller?

Identifieringen av det undermedvetna tror jag är något som kan ha stor betydelse för samhällets harmoni. När vi inser hur vi hänger ihop blir vi mindre benägna att kriga, både inom oss själva, och mellan varandra. En sån som Wittgenstein skrev inget specifikt om det undermedvetna, men till skillnad från många andra, menar jag att det Wittgenstein skriver lämnar utrymme för existensen av det undermedvetna. Ta till exempel Alan Watts som "viewed the writings of Wittgenstein as a form of jnana-yoga, intellectual bending and stretching which makes the mind supple and ready to realise profoundly its identity with It".

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 dec 2021 11:59

Pilatus skrev:

Jag kan tänka mig att Manifest der Kommunistischen Partei, Marx & Engels kom att tillföra arbetarklassen en tanke på politiskt inflytande. Eller Montesquieu (De l'Esprit des lois och om principerna för frihet och maktdelning) för franska revolutionen och Amerikanska frihetskriget.

Montesquieu vet jag inte, skulle gärna vilja, men mycket var väl redan skrivet av Locke och andra i samband med bl.a. den ärorika revolutionen? Marx och engels, det tog väl ett bra tag ändå? Revolutioner hade ju pågått i årtionden. Och industrialiseringen som sådan hade ju skapar förutsättningarna. Men ok, de som skriver direkt politisk filosofi får mer omedelbar påverkan. Även Adam Smith, Burke och Mill påverkade den tiden, och nu får man väl säga att Rawls och Nozick har haft en stor påverkan på det politiska tänkandet. För att inte tala om Hägerström här i landet! Hans vetenskaplighet och metafysikjagande kan man skönja i varenda artikel och foruminlägg om såväl Covid som Växthuseffekt.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 dec 2021 12:58

Anders skrev:Montesquieu vet jag inte, skulle gärna vilja, men mycket var väl redan skrivet av Locke och andra i samband med bl.a. den ärorika revolutionen? Marx och engels, det tog väl ett bra tag ändå? Revolutioner hade ju pågått i årtionden. Och industrialiseringen som sådan hade ju skapar förutsättningarna. Men ok, de som skriver direkt politisk filosofi får mer omedelbar påverkan. Även Adam Smith, Burke och Mill påverkade den tiden, och nu får man väl säga att Rawls och Nozick har haft en stor påverkan på det politiska tänkandet. För att inte tala om Hägerström här i landet! Hans vetenskaplighet och metafysikjagande kan man skönja i varenda artikel och foruminlägg om såväl Covid som Växthuseffekt.

Hittade en lustig formulering om Lockes skolgång i NF: I skolan hade han plågats med latinstudier efter ensidigt grammatisk metod, med utanläsning och med författande
af latinska uppsatser om ämnen, som han icke förstod.
Locke verkar ha varit en klok människa, skall läsa vad han skriver om samhällsfördraget.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 dec 2021 22:37

Såg precis en dokumentär om den grekiska kompositören Mikis Theodorakis, han var politisk frontfigur mot militärjuntan på 60-70 talet. Lite ofrivilligt fick jag känslan. Han återkom ofta till sin barndom, tonåren och kampen mot nazister under WW2. Efter internationell framgång, "jag gick tillbaka till mina rötter". Vackert så, och jag tror att han verkligen menade det.
Väntade att han skulle säga några ord om Arja Saijonmaa som var hans flickvän ett tag, men nej.
Han beskrev 70-talet som den stora illusionen.

xion

Inläggav xion » 06 dec 2021 07:27

En liten sjö med en liten ö.

Den ligger lite avsides så den besöks inte så ofta av människor.
Vattnet är klart så siktdjupet var tidigare flera meter vid gynnsamma förhållanden.
Man kunde vara ute på sjön en hel söndag utan att se en enda människa.
När en skogsväg byggdes förbi i närheten blev det lättare att komma dit.
Mycket fisk fanns det dessutom i den. Det nappade så fort man släppte ner kroken. Flötet var nästan aldrig stilla nån längre stund.
Ofta fick man mer än en halv hink när man metade.
Det fanns en liten ö där man kunde få upp ett tält.
När barnen kom hände det att vi tältade där hela familjen och sov över.
Det gick att meta direkt från stranden så det var bara att fiska när man så ville.
Det växte lite träd och buskar på ön och sedan istiden hade det bildats ett lager med mossa och torv som man kunde ställa ett tält på.

Några snöskoteråkare upptäckte ön och gjorde en grillplats där.
Spikade upp ett par plankor att sitta på och släpade dit en lastbilsfälg som eldstad.
Nu fanns inte längre någon plats för ett tält.
Senare när jag kom förbi ön hade elden spridit sig till torvtäcket och hela ön hade brunnit upp.
Kvar fanns några sotsvarta stammar och en hög med sten.
Naturen får börja om.
Om några tusen år har nya buskar och träd byggt upp ett nytt torvlager som andra människor kan sätta upp ett tält på.
Om det finns några människor kvar.....

Återgå till "Tankar och känslor"