Pilatus skrev:Vid någon punkt går väl osäkerheten över i tvivel?
René Descartes tvivel åtföljdes av osäkerhet. Han ifrågasatte allt som kunde ifrågasättas och förkastade allt där det fanns minsta osäkerhet.
Om jag skall korsa Sveavägen kan jag känna en viss osäkerhet, jag tvivlar på att det är säkert. Jag väljer ett övergångsställe.
Exakt vad som utlöser tvivel är nog inte så lätt att besvara, det kan nog vara olika för olika personer…o jag skulle inte ta för givet att en person tvivlar/känner tvivel bara för att den inte anser sig ha färdigt svar på viss fråga.
Tvivel kan man drabbas plötsligt av…för mig hände det till exempel för nån vecka sen att de skrev om mig i tidningen pga jag erbjudit mig en frivillig lönesänkning. Många reagerade negativt på den artikeln, och sen samma dag blev jag flyttad till att jobba på en annan avdelning ett pass, bland människor som jag inte kände och som jag inte kände mig trygg bland…det fick mig att börja tvivla på mig själv och vad jag hade gjort. Men sen dagen efter var jag åter till min vanliga avdelning där jag kände mig trygg, och då försvann också det tvivel jag känt tidigare angående den där artikeln i tidningen.
https://youtu.be/IhDdfeLkNXI?feature=shared