Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta

Re: Vad skulle en person med IQ 140 ha sagt?

Inläggav hakkapeliitta » 21 mar 2026 21:22

Vega skrev:Skulle ni säga att tillstånd av genialitet och storhetsvansinne ligger nära varandra?

Tvärtom. De flesta begåvade jag har mött är väldigt ödmjuka och har ingen tendens till hybris. Och detta är lite av en paradox, ju mer du vet desto mindre förstår du hur lite du vet.
Värst är typen lågutbildad sverigedemokrat som alltid är tvärsäker :P :P
Dunning-Kruger diagnosen är nära.

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 21:59

hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Skulle ni säga att tillstånd av genialitet och storhetsvansinne ligger nära varandra?

Tvärtom. De flesta begåvade jag har mött är väldigt ödmjuka och har ingen tendens till hybris. Och detta är lite av en paradox, ju mer du vet desto mindre förstår du hur lite du vet.
Värst är typen lågutbildad sverigedemokrat som alltid är tvärsäker :P :P
Dunning-Kruger diagnosen är nära.

Men du skrev lite fel nu.. Jag förstår. Men jag är inte ödmjuk. Och jag förstår faktiskt inte hur man inte kan bli hög på all fantastisk kunskap/alla upptäckter. Jag läste någonstans att duktiga matematiker oftast är lite åt det sjukliga hållet.

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 22:03

Jag tror faktiskt att genialitet och storhetsvansinne är två sidor av samma mynt. Men en sak är säker. Storhetsvansinne leder aldrig till att du åstadkommer något. Storhetsvansinne är när du faller från den lilla topp du lyckats ta dig upp på.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 21 mar 2026 22:19

Vega skrev:Jag tror faktiskt att genialitet och storhetsvansinne är två sidor av samma mynt. Men en sak är säker. Storhetsvansinne leder aldrig till att du åstadkommer något. Storhetsvansinne är när du faller från den lilla topp du lyckats ta dig upp på.

Storhetsvansinne nära genialitet låter som något hämtat från gamla 50-tals tidskrifter om amatörpsykologi. Damma av dina böcker.

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 22:28

hakkapeliitta skrev:
Vega skrev:Jag tror faktiskt att genialitet och storhetsvansinne är två sidor av samma mynt. Men en sak är säker. Storhetsvansinne leder aldrig till att du åstadkommer något. Storhetsvansinne är när du faller från den lilla topp du lyckats ta dig upp på.

Storhetsvansinne nära genialitet låter som något hämtat från gamla 50-tals tidskrifter om amatörpsykologi. Damma av dina böcker.

Skulle du säga att Einstein hade storhetsvansinne? Stephen Hawking? Elon Musk? Jag skulle säga det. Eller varför inte Steve Jobs och Bill Gates.. Är exemplen för amatörmässiga?

Vega

Inläggav Vega » 21 mar 2026 22:43

Men det är som du säger, ett rikt inre liv stillar sökandet efter yttre bekräftelser.. Man tappar respekten helt enkelt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 mar 2026 00:26

De superintelligenta jag träffat och pga orsaker är det rätt många, är ganska blygsamma. Det är annat slags folk som får storhetsvansinne.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 22 mar 2026 10:29

Anders skrev:De superintelligenta jag träffat och pga orsaker är det rätt många, är ganska blygsamma. Det är annat slags folk som får storhetsvansinne.

Hur märker du att de är intelligenta? Vad säger de som visar på intelligens?

Vega

Inläggav Vega » 22 mar 2026 10:33

Om man kan lösa Rubiks kub på 2 minuter som min svåger så har man någon form av begåvning. Jag behöver nog en vecka för att klara det.

Vega

Inläggav Vega » 24 mar 2026 17:53

Brukar ni känna er underskattade?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 mar 2026 18:47

Vega skrev:Brukar ni känna er underskattade?

Aldrig.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 mar 2026 19:00

Vad innebär det? Man kan erfara att det vi gör inte hyser någon direkt uppskattning, eftersom de som tycker något värdesätter något annat. Det finns otaliga exempel inom t ex musiken. Många mycket begåvade människor kan bli helt förbigångna, därför att någon enkel slagdänga blir populär och går bra att dansa till även då publiken är halvfull.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 25 mar 2026 18:35

Pilatus skrev:

Vad innebär det? Man kan erfara att det vi gör inte hyser någon direkt uppskattning, eftersom de som tycker något värdesätter något annat. Det finns otaliga exempel inom t ex musiken. Många mycket begåvade människor kan bli helt förbigångna, därför att någon enkel slagdänga blir populär och går bra att dansa till även då publiken är halvfull.

Ofta känner jag att folk inte lyssnar, för de tror att man är på någon lägre nivå. Men det är bara att fortsätta kämpa.. Det finns tid än.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 mar 2026 22:40

Vega skrev:
Pilatus skrev:Vad innebär det? Man kan erfara att det vi gör inte hyser någon direkt uppskattning, eftersom de som tycker något värdesätter något annat. Det finns otaliga exempel inom t ex musiken. Många mycket begåvade människor kan bli helt förbigångna, därför att någon enkel slagdänga blir populär och går bra att dansa till även då publiken är halvfull.

Ofta känner jag att folk inte lyssnar, för de tror att man är på någon lägre nivå. Men det är bara att fortsätta kämpa.. Det finns tid än.

Det kan finnas många skäl till att en person inte lyssnar. Ofta har de tankarna på något annat, något har kommit upp till deras medvetande som stängt förbindelsen, de hör inte längre. En annan förklaring kan vara att det vi vill säga inte motsvarar det som efterfrågas av mottagaren. Tystnar det i luren så får vi ställa en fråga som kan leda in mottagaren i samtalet. Eller så vill personen avsluta samtalet av något skäl. Kanske skall man undvika projektioner, (att överföra egna funderingar på den vi talar med). Kan undvikas genom att bli medveten om sina egna känslor och vad som faktiskt sägs av motparten. Kan vara svårt och jag tror att det har med vår sårbarhet och självkänsla att göra.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 apr 2026 23:19

Vega skrev:
Anders skrev:De superintelligenta jag träffat och pga orsaker är det rätt många, är ganska blygsamma. Det är annat slags folk som får storhetsvansinne.

Hur märker du att de är intelligenta? Vad säger de som visar på intelligens?

De löser mycket svåra problem, är med i fysik och matematikolympiader, skriver avancerade akademiska avhandlingar i sådant som signalteori, överjävligt duktiga programmerare.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"