Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 18 jun 2025 15:57

Anders skrev:
David H skrev:
Anders skrev:
Skulle hålla med om det var personernas natur och inte föräldrarnas sociala kapital som skapade dessa färgklickar. Grå massa blev man av sin uppväxt. Du skulle ju ha ett stadigt kneg.

Inte lätt att få den rätt.

Och jag tycker det har blivit sämre med det här. Förr fanns det i alla fall arbetarförfattare som Harry Martinssson men nu blir knegarnas barn nästan uteslutande knegare, medan de högre sociala kapitalens barn som Uggla säger nästan måste slå knut på sig för att hitta sitt självförverkligande och bli såna färgklickar.

Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?

Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.

Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.

Okej, du erkänner inte att Greta är skicklig eftersom hon inte skapat någon ny solcellsmodell..fair enough.

Vi kan ha olika uppfattningar om vad som är skickligt, men mitt resonemang handlade bara om att erkänna skickligheten oavsett vad som ligger till grund för den. T ex William Nylander blir hockeyproffs…visst fick han säkert mycket hjälp på traven av att pappa Micke också var hockeyproffs, men det är ju inget som behöver förringa hans egen skicklighet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2025 16:00

xion skrev:Tack gode Gud (?) för övermänniskan.
Kanske inte den övermänniska som Nietzsche tänkte på, men alla de underbara människor som flyter som grädde ovanpå oss vanliga 9-5-or vilka utgör de grå massorna. Vad vore världen utan dessa färgklickar som med sina förmågor ger världen färg och ljus.
Vad vore världen utan sådana som Lars Molin, Tage Danielsson, Barbro Hörberg och alla andra konstnärliga begåvningar.
(Fast världen vore nog underbar i alla fall för den som har ögon och öron.)
Men tack i alla fall.

Glad midsommar!

Glad midsommar, alla filosofer!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2025 16:03

Pilatus skrev:Kan någon svara på varför SVT alltid (?) rapporterar Israels version av vad som händer? Hur många känner till vad som hänt från Irans sida? Utvecklar de verkligen kärnvapen? Eller är det ett sätt att få USA att bomba Irans anläggningar och gärna även Teheran?

Protest.png

Pontius Pilatus gamla fråga: Vad är sanning?
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 18 jun 2025 16:14

Pilatus skrev:Kan någon svara på varför SVT alltid (?) rapporterar Israels version av vad som händer? Hur många känner till vad som hänt från Irans sida? Utvecklar de verkligen kärnvapen? Eller är det ett sätt att få USA att bomba Irans anläggningar och gärna även Teheran?

Protest.png

Jag tycker inte att nyhetsrapporteringen känns partisk.
Det är svårt att känna sympati med regeringen i Teheran när dom vill utplåna staten Israel och dessutom anrikar uran till atombomber. Någon annan anledning är svår att se. Dessutom utsätter dom stora delar av sin egen befolkning för religiöst förtryck och valfuskar för att hålla sig kvar vid makten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 16:22

Algotezza skrev:

Protest.png

Pontius Pilatus gamla fråga: Vad är sanning?

Visst, hur var det med Iraks "massförstörelsevapen"? Alla trodde på det? Man grävde och letade. Till sist hängde man Saddam Hussein, 2006. Han var säkert skyldig till mycket, bl a massakern i Dujail 1982. Flera av hans advokater mördades.

Skall det upprepas nu? De skyldiga i Teheran ställs till svars för sådant de inte gjort. Och så bombar man på och alla är nöjda? Israel attackerar återigen mål i Teheran, uppger israelisk militär enligt flera nyhetsbyråer. Men några bomber kommer man inte finna, det är fantasier för att få bort Ayatollah Ali Khamenei.
Moderator

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 18 jun 2025 16:33

Pilatus skrev:Kan någon svara på varför SVT alltid (?) rapporterar Israels version av vad som händer? Hur många känner till vad som hänt från Irans sida? Utvecklar de verkligen kärnvapen? Eller är det ett sätt att få USA att bomba Irans anläggningar och gärna även ]

Det finns många bra fördjupande dokumentärer om Israel och Palestina på SVT Play. Dessa tar inte Israels perspektiv. Snarare tvärtom

Ingen mediekanal kommer lyckas perfekt med att skildra en händelse. Ett tips kan vara att lyfta fram de kanaler man tycker lyckas bäst, och fokusera på att göra dessa ännu bättre.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

xion

Inläggav xion » 18 jun 2025 16:37

Anders skrev:
David H skrev:
Anders skrev:
Skulle hålla med om det var personernas natur och inte föräldrarnas sociala kapital som skapade dessa färgklickar. Grå massa blev man av sin uppväxt. Du skulle ju ha ett stadigt kneg.

Inte lätt att få den rätt.

Och jag tycker det har blivit sämre med det här. Förr fanns det i alla fall arbetarförfattare som Harry Martinssson men nu blir knegarnas barn nästan uteslutande knegare, medan de högre sociala kapitalens barn som Uggla säger nästan måste slå knut på sig för att hitta sitt självförverkligande och bli såna färgklickar.

Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?

Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.

Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.

Spika upp en altan....
När jag var i de tidiga tonåren var det fiske som gällde.
Jag och en kompis hittade en "egen" tjärn långt åt helvete in i skogen. Med hjälp av bågsåg och hammare och spik och några olovligt fällda småtallar förfärdiga de vi en brygga så att vi kom ut en bit. Sen hittade vi några lågor som vi gjorde en flotte av med vilken vi med livet som insats plaskade runt i tjärnen. Vilken energi man hade på den tiden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 17:12

xion skrev:

Jag tycker inte att nyhetsrapporteringen känns partisk. Det är svårt att känna sympati med regeringen i Teheran när dom vill utplåna staten Israel och dessutom anrikar uran till atombomber. Någon annan anledning är svår att se. Dessutom utsätter dom stora delar av sin egen befolkning för religiöst förtryck och valfuskar för att hålla sig kvar vid makten.

Hur kan du veta något om Irans kärnenergiprogram? Trump bröt ingånget avtal och därmed befriades Iran från sin del av vad de lovat. Berättigar det för att starta ett krig mot Iran? Menar du att Israel är fria att använda sina kärnvapen?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 17:27

David H skrev:
Pilatus skrev:Kan någon svara på varför SVT alltid (?) rapporterar Israels version av vad som händer? Hur många känner till vad som hänt från Irans sida? Utvecklar de verkligen kärnvapen? Eller är det ett sätt att få USA att bomba Irans anläggningar och gärna även ]

Det finns många bra fördjupande dokumentärer om Israel och Palestina på SVT Play. Dessa tar inte Israels perspektiv. Snarare tvärtom

Ingen mediekanal kommer lyckas perfekt med att skildra en händelse. Ett tips kan vara att lyfta fram de kanaler man tycker lyckas bäst, och fokusera på att göra dessa ännu bättre.

Det finns säkert sådant som ligger under SVT och som beskriver läget mycket bra. Men morgonens nyheter var ensidiga. Det beror säkert på vilken redaktion som rapporterar. Men man yttrade inte med ett ord om det israeliska luftvärnsrobotsystemet hållit. Det gjorde det inte. Det fanns kameror uppsatta i Tel Aviv som sände live hela natten. Flera vågor av falska missiler sändes från Iran för att trigga igång Iron Dome. Sedan kunde man fortsätta med riktiga ballistiska missiler. Det hade varit mycket negativ information för Israel. Iron Dome är ett mycket kostsamt system.

Så nej, inte ett ord om detta från SVT.
Moderator

xion

Inläggav xion » 18 jun 2025 17:29

Pilatus skrev:
xion skrev:

Jag tycker inte att nyhetsrapporteringen känns partisk. Det är svårt att känna sympati med regeringen i Teheran när dom vill utplåna staten Israel och dessutom anrikar uran till atombomber. Någon annan anledning är svår att se. Dessutom utsätter dom stora delar av sin egen befolkning för religiöst förtryck och valfuskar för att hålla sig kvar vid makten.

Hur kan du veta något om Irans kärnenergiprogram? Trump bröt ingånget avtal och därmed befriades Iran från sin del av vad de lovat. Berättigar det för att starta ett krig mot Iran? Menar du att Israel är fria att använda sina kärnvapen?

Jag har ingen egen åsikt om de saker du nämner, men jag vidhåller i alla fall att den sammantagna information vi får via svenska medier inte känns partisk. Personligen har jag svårt att känna sympati för en teokratisk diktatur. Krig är aldrig bra men ibland blir det så i alla fall. Om människan vore förnuftigare skulle det kunnat undvikas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 17:47

xion skrev:Jag har ingen egen åsikt om de saker du nämner, men jag vidhåller i alla fall att den sammantagna information vi får via svenska medier inte känns partisk. Personligen har jag svårt att känna sympati för en teokratisk diktatur. Krig är aldrig bra men ibland blir det så i alla fall. Om människan vore förnuftigare skulle det kunnat undvikas.

Naturligtvis har vi rätt att tycka vad vi känner för. Men du måste väl ändå medge att för att någon känns otrevlig, eller osympatisk så berättigar det inte någon att tillgripa våld. Och krig blir det om någon tillgriper våld i form av krigshandlingar. Men är inte det ett mycket svagt argument för att bomba människor i ett annat land? Hade det inte varit bättre att låta Trump gå vidare med de förhandlingar han redan inlett?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 jun 2025 17:58

Pilatus skrev:
xion skrev:Jag har ingen egen åsikt om de saker du nämner, men jag vidhåller i alla fall att den sammantagna information vi får via svenska medier inte känns partisk. Personligen har jag svårt att känna sympati för en teokratisk diktatur. Krig är aldrig bra men ibland blir det så i alla fall. Om människan vore förnuftigare skulle det kunnat undvikas.

Naturligtvis har vi rätt att tycka vad vi känner för. Men du måste väl ändå medge att för att någon känns otrevlig, eller osympatisk så berättigar det inte någon att tillgripa våld. Och krig blir det om någon tillgriper våld i form av krigshandlingar. Men är inte det ett mycket svagt argument för att bomba människor i ett annat land? Hade det inte varit bättre att låta Trump gå vidare med de förhandlingar han redan inlett?

Tror du att de som låg bakom 7/10 är överraskade över händelseutvecklingen? Det var väl inte annat att vänta än det som skedde?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2025 18:07

När det gäller krig och konflikter i världen är det svårt att fatta fram vad som är fejk och vad som är fakta, och dessutom är ju fakta, tolkningar och åsikter så genomsyrade av varandra att det är svårt att skilja agnarna (åsikter) från vetet (fakta). Därför går jag sällan in i diskussioner om politik och krig för det är som en mentalt-emotionell kjökkenmödding. Hela tiden känner jag nu som på 70-talet trycket att "ta ställning" enligt principen "antingen är man för eller emot". Då som nu har jag inte lust att göra detta. Ok, jag är väl feg då kanske, liksom på det svartvita 70-talet. Jag önskar kanske människor vore mer fega och kompromissvilliga, i både vardag och politik. Om fler är rädda för krig och fegar ur, kanske vi skulle slippa det så småningom.

Men jag vet inte. Det är kanske bra att vara tydlig även om omvärlden och min bild av den är otydlig och i grå nyanser, inte svartvit.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 18:27

Anders skrev:
Pilatus skrev:Naturligtvis har vi rätt att tycka vad vi känner för. Men du måste väl ändå medge att för att någon känns otrevlig, eller osympatisk så berättigar det inte någon att tillgripa våld. Och krig blir det om någon tillgriper våld i form av krigshandlingar. Men är inte det ett mycket svagt argument för att bomba människor i ett annat land? Hade det inte varit bättre att låta Trump gå vidare med de förhandlingar han redan inlett?

Tror du att de som låg bakom 7/10 är överraskade över händelseutvecklingen? Det var väl inte annat att vänta än det som skedde?

Men du kan ju knappast mena att allt elände startade den 7 oktober. Gaza-borna var ju knappast fria att röra sig, fiska, bedriva handel. Gaza liknades vid ett öppet koncentrationsläger. Den berättelse du pekar på har onekligen fått spridning och den är sann om historien startar med detta datum.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 18:35

Algotezza skrev:När det gäller krig och konflikter i världen är det svårt att fatta fram vad som är fejk och vad som är fakta, och dessutom är ju fakta, tolkningar och åsikter så genomsyrade av varandra att det är svårt att skilja agnarna (åsikter) från vetet (fakta). Därför går jag sällan in i diskussioner om politik och krig för det är som en mentalt-emotionell kjökkenmödding. Hela tiden känner jag nu som på 70-talet trycket att "ta ställning" enligt principen "antingen är man för eller emot". Då som nu har jag inte lust att göra detta. Ok, jag är väl feg då kanske, liksom på det svartvita 70-talet. Jag önskar kanske människor vore mer fega och kompromissvilliga, i både vardag och politik. Om fler är rädda för krig och fegar ur, kanske vi skulle slippa det så småningom.

Men jag vet inte. Det är kanske bra att vara tydlig även om omvärlden och min bild av den är otydlig och i grå nyanser, inte svartvit.

Jag minns Olof Palmes ord om bombningarna av Hanoi julen 1972. Plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse under maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd, och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn. Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyn, Lidice, Sharpeville, Treblinka.

Nu är vi tillbaks med krav på villkorslös underkastelse säger Trump. Ingen mer Uran och absolut ingen Uran235. Annars kommer bomberna att åter regna. Och kanske även någon liten kärnladdning?
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"