Anders skrev:David H skrev:Anders skrev:
Skulle hålla med om det var personernas natur och inte föräldrarnas sociala kapital som skapade dessa färgklickar. Grå massa blev man av sin uppväxt. Du skulle ju ha ett stadigt kneg.
Inte lätt att få den rätt.
Och jag tycker det har blivit sämre med det här. Förr fanns det i alla fall arbetarförfattare som Harry Martinssson men nu blir knegarnas barn nästan uteslutande knegare, medan de högre sociala kapitalens barn som Uggla säger nästan måste slå knut på sig för att hitta sitt självförverkligande och bli såna färgklickar.
Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?
Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.
Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.
Okej, du erkänner inte att Greta är skicklig eftersom hon inte skapat någon ny solcellsmodell..fair enough.
Vi kan ha olika uppfattningar om vad som är skickligt, men mitt resonemang handlade bara om att erkänna skickligheten oavsett vad som ligger till grund för den. T ex William Nylander blir hockeyproffs…visst fick han säkert mycket hjälp på traven av att pappa Micke också var hockeyproffs, men det är ju inget som behöver förringa hans egen skicklighet.