Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 18 jun 2025 18:50

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Naturligtvis har vi rätt att tycka vad vi känner för. Men du måste väl ändå medge att för att någon känns otrevlig, eller osympatisk så berättigar det inte någon att tillgripa våld. Och krig blir det om någon tillgriper våld i form av krigshandlingar. Men är inte det ett mycket svagt argument för att bomba människor i ett annat land? Hade det inte varit bättre att låta Trump gå vidare med de förhandlingar han redan inlett?

Tror du att de som låg bakom 7/10 är överraskade över händelseutvecklingen? Det var väl inte annat att vänta än det som skedde?

Men du kan ju knappast mena att allt elände startade den 7 oktober. Gaza-borna var ju knappast fria att röra sig, fiska, bedriva handel. Gaza liknades vid ett öppet koncentrationsläger. Den berättelse du pekar på har onekligen fått spridning och den är sann om historien startar med detta datum.

Du kan välja startdatum själv, förföljelse av judar i Ryssland och Europa, Balfourdeklararationen, Spänningarna i området då både judiska och arabiska människor expanderade, ottomanska rikets fall, den skandalösa resolution 181.

Min favvo är den mujjahedinvåg som USA understödde i Afghanistans kamp mot Sovjet. Innan dess höll Usama bin laden på Arsenal.

Men den stora judiska invandringen efter murens fall är väl den kanske mest tändande gnistan, till bosättning, andra intifada, Hamas seger i valet. Det blev trångt. Men igen, inte var det bara missnöjda Gazabor som drog igång 7/10. Och utan 7/10 hade knappast IDF gått in i Gaza, eller hur?

Allt elände där nere har med sidväljande att göra. Inget med palestisrael är enkelt. lika idiotiskt som Trumans quickfix med resolution 181 är vänsterns inkorporerandeav palestina i en aktivistisk agenda.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 19:13

Anders skrev:Du kan välja startdatum själv, förföljelse av judar i Ryssland och Europa, Balfourdeklarartionen, Spänningarna i området då både judiska och arabiska mässiskor expanderade, ottomanska rikets fall, den skandalösa resolution 181.

Det skulle nog bli ganska godtyckligt att resonera så, t ex att välja år 70 med Titus som fick en stilig triumfbåge i Rom.
Man vill gärna peka på antisemitiska händelser, det förklarar inte särskilt mycket om vad som händer dessa dagar. Balfourdeklarationen var bra, om man nöjt sig. Vad som tillkom var en politisk nationalism, som sökte stöd i Bibelns löfte till Abraham. Det är litet tunt från folkrättslig utgångspunkt.

Titusbågen.jpg
Titusbågen.jpg (52.81 KiB) Visad 456 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jun 2025 19:18

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:När det gäller krig och konflikter i världen är det svårt att fatta fram vad som är fejk och vad som är fakta, och dessutom är ju fakta, tolkningar och åsikter så genomsyrade av varandra att det är svårt att skilja agnarna (åsikter) från vetet (fakta). Därför går jag sällan in i diskussioner om politik och krig för det är som en mentalt-emotionell kjökkenmödding. Hela tiden känner jag nu som på 70-talet trycket att "ta ställning" enligt principen "antingen är man för eller emot". Då som nu har jag inte lust att göra detta. Ok, jag är väl feg då kanske, liksom på det svartvita 70-talet. Jag önskar kanske människor vore mer fega och kompromissvilliga, i både vardag och politik. Om fler är rädda för krig och fegar ur, kanske vi skulle slippa det så småningom.

Men jag vet inte. Det är kanske bra att vara tydlig även om omvärlden och min bild av den är otydlig och i grå nyanser, inte svartvit.

Jag minns Olof Palmes ord om bombningarna av Hanoi julen 1972. Plåga en nation för att förödmjuka den, tvinga den till underkastelse under maktspråk. Och därför är bombningarna ett illdåd, och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn. Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyn, Lidice, Sharpeville, Treblinka.

Nu är vi tillbaks med krav på villkorslös underkastelse säger Trump. Ingen mer Uran och absolut ingen Uran235. Annars kommer bomberna att åter regna. Och kanske även någon liten kärnladdning?

Politiska ledare verkar har svårt för att sätta sig in i och förstå andra perspektiv än sina egna maktintressens perspektiv. Bryr de sig över huvud taget om befolkningen i det egna landet och i motståndarens land?

Förhandlingar där man är beredd att ge något för att få något är det enda på sikt hållbara alternativet. Världshistorien visar att krig inte kan bekämpas med krig, att släcka elden med bensin.

Men som jag brukar säga, bakom yttre konflikter ligger det faktum att många i sin vardag är i konflikt med själva och sin närmaste omgivning.

Kan det rentav vara så att ingen egentligen vill ha fred på annat sätt än genom att man besegrar den s.k. fienden...? Att man själv måste ge avkall på något är sällan populärt, varken i den lilla eller stora världen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 jun 2025 19:20

Pilatus skrev:
Anders skrev:Du kan välja startdatum själv, förföljelse av judar i Ryssland och Europa, Balfourdeklarartionen, Spänningarna i området då både judiska och arabiska mässiskor expanderade, ottomanska rikets fall, den skandalösa resolution 181.

Det skulle nog bli ganska godtyckligt att resonera så, t ex att välja år 70 med Titus som fick en stilig triumfbåge i Rom.

Titusbågen.jpg

Så hur resonerar du?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 jun 2025 19:27

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Så hur resonerar du?

Att det blir fel.

Man vill gärna peka på antisemitiska händelser, det förklarar inte särskilt mycket om vad som händer dessa dagar. Balfourdeklarationen var bra, om man nöjt sig. Vad som tillkom var en politisk nationalism, som var expansiv och sökte stöd i Guds löfte till Abraham. Det är litet tunt från folkrättslig utgångspunkt.

Folkrättsligt sett ockuperar Israel land som inte tillhör dem. "Det som pågår i Gaza är ett pågående folkmord, utfört av Israels högerextrema styre. LO står i solidaritet med det palestinska folket, fredsvänner i Israel och med vår fackliga systerorganisation", säger Johan Lindholm.
Moderator

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 18 jun 2025 19:41

David H skrev:
Anders skrev:
David H skrev:
Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?

Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.

Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.

Okej, du erkänner inte att Greta är skicklig eftersom hon inte skapat någon ny solcellsmodell..fair enough.

Vi kan ha olika uppfattningar om vad som är skickligt, men mitt resonemang handlade bara om att erkänna skickligheten oavsett vad som ligger till grund för den. T ex William Nylander blir hockeyproffs…visst fick han säkert mycket hjälp på traven av att pappa Micke också var hockeyproffs, men det är ju inget som behöver förringa hans egen skicklighet.

Läser detta nu och ska dela ett fragment.
För två dagar sedan träffa jag en Persisk kvinna med sin son.
Donken och fråga om hon kunde swisha mig för betalning via mig, eftersom donken inte tar Swish.

En känsla och instinkt blir att jag bjuder.
Sedan låter jag allt bero för äta med min nyköpta dammsugare.
För att städerskan sagt att den morderna med batteri endast kör 5 min, så nya med sladd .

Det slutar med att vi hamnar vid borden bredvid varandra.
Och samtalet dansar och konstruerar.
Två döttrar i Iran och två söner här 10 och 16.

Omständigheterna och nu SMS kontakt tills vi ses då möjlighet uppstår.
Fin och bra kontakt.

Då tänkte jag att fader till hennes barn blir jag inte, men ledstjärna.
Genom tända gnistan hos dom och hjälpa formen i tomheten bli framgångssagor.
För allt är dom rätta sammansättningarna med rätt tillvägagångssätt som blir miraklets växelverkan.

Recept och mantran som Nietzsche påvisar är allas transformation från nollpunkt - kollaps - självförverkligande - om man inte bryter ned med reningsverk från den dövblinda verkligheten så kommer man aldrig bli pånyttfödd - svaren och recepten är olika för olika.

Barnen gilla fotboll och tänkte utan kunskap visa hur dom blir framgångsrika yrkesspelare.
För jag vet vad som följer av vad.
Och nu det basala ledet som under förloppet inte får brytas.
Ledstjärnans avsikt och sönernas vilja.

Maria och jag eller oavsett vem skulle bli detsamma.
Så om det är ämnat är det som kommer ske framöver.

”När hjärtat är berört, föds viljan till förändring.”
“Att påverka andra genom att först påverkas själv.”

Fallenhet - signature - kod - naturbegåvning
Tomheten - gnistan - formen
Lyssna - förstå - acceptera - bekräfta
Dragkamp - lägga till - ta bort - jämka
Preferenser - utsiktstornet - relationer
Avsikt - vilja - växelverkan
Så - plantera - positionera - skörda

Kram

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 19 jun 2025 08:36

Makt och ansvar finns där det finns medvetande, där det inte finns medvetande finns heller inte makt och ansvar - i beskyllande av det som är utanför medvetandet bor lögnen?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 19 jun 2025 08:40

David H skrev:Makt och ansvar finns där det finns medvetande, där det inte finns medvetande finns heller inte makt och ansvar - i beskyllande av det som är utanför medvetandet bor lögnen?

För den som lider av solipsismfobi blir det jobbigt att ta till sig

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 19 jun 2025 09:14

David H skrev:
David H skrev:Makt och ansvar finns där det finns medvetande, där det inte finns medvetande finns heller inte makt och ansvar - i beskyllande av det som är utanför medvetandet bor lögnen?

Utsiktstornet väverskan - uppdaterar -
Mantra och loop = reltation
Eller böjran och slut = slut och början = växelverkan/resonansaxel

Föränderliga - förgängliga - Uppdatera

Alltså:

Fallenhet - signature - kod - naturbegåvning
Tomheten - gnistan - formen
Lyssna - förstå - acceptera - bekräfta
Dragkamp - lägga till - ta bort - jämka
Preferenser - utsiktstornet - relationer
Avsikt - vilja - växelverkan
Så - plantera - positionera - skörda
Föränderliga - förgängliga - Uppdatera

Hymn
Väverskan

xion

Inläggav xion » 19 jun 2025 09:57

Vad du är lycklig du måne klara
som över Jorden så högt får fara
och blott se på...

Vi har det ju inte så pjåkigt här uppe i höga nord.
Krig runt om i världen men inget som direkt berör oss
För oss är det snudd på underhållning, när det mest är skräp annars på TV.
- Kul när det rör sig - brukar man säga.- Så lagom kul för dom det berör.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 jun 2025 10:05

unik skrev:
David H skrev:

jaha ja.png
jaha ja.png (236.61 KiB) Visad 398 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 jun 2025 10:34

Var och en bebor sitt universum av upplevelser, minnen, fantasier, känslor, planer, önskningar, farhågor. ibland kommer behagliga signaler "utifrån", ibland "obehagliga". Det obehagliga kan man kalla intressant. Av både behag och obehag kan vi lära något. Om vi har "en lärande inställning".
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 19 jun 2025 11:21

Pilatus skrev:
unik skrev:
David H skrev:För den som lider av solipsismfobi blir det jobbigt att ta till sig

jaha ja.png

Jaha ja? Ett i orden bejakande, men med känslomässig misstro?

Får mig att tänka på en rolig historia jag hörde…

Filosofiläraren står vid katedern och säger att en dubbelnegation innebär alltid något positivt, men en dubbel addition innebär aldrig något negativt

Eleven längst bak i salen kommenterar: Yeah, right…

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jun 2025 11:27

David H skrev:
Anders skrev:
David H skrev:
Men skickligheten måste väl få applåderas oavsett? Om Greta till exempel, talar hon väl för sig, får man väl erkänna det, oavsett om det är pga uppfostran och det sociala och kulturella kapitalet eller annat?

Om Greta hade växt upp där jag växte upp, med vad jag ser av hennes personlighet och kvaliteter (inte alldeles väsensskilda från mina) och fått övertygelsen hade hon fixat 5.0 på NA, gått in på KTH och sen forskat på vågkraft eller att göra bättre solceller. Utan att nån hade höjt henne till skyarna.

Skickliga människor, faktiskt överjävligt skickliga människor har jag sett varje arbetsdag i 35 år nu. Och om du tror att du kan spika upp en altan lika smidigt som en snickare, tänk om. Skicklighet finns överallt.

Okej, du erkänner inte att Greta är skicklig eftersom hon inte skapat någon ny solcellsmodell..fair enough.

Vi kan ha olika uppfattningar om vad som är skickligt, men mitt resonemang handlade bara om att erkänna skickligheten oavsett vad som ligger till grund för den. T ex William Nylander blir hockeyproffs…visst fick han säkert mycket hjälp på traven av att pappa Micke också var hockeyproffs, men det är ju inget som behöver förringa hans egen skicklighet.

A-a-a jag har inte sagt ett dugg om hennes skicklighet. Hon kan prata utifrån sitt perspektiv, inte tu tal om det. Men jag vet inte om det imponerar nåt mer än vad någon i skrået senior yrkesperson imponerar. Och att hon blivit civilare om hon växt upp i Järfälla är inte på skalan bättre eller sämre, utan bara en indikation på vad uppväxthabitat gör med personers val.

Och jag var betydligt mer imponerad av Greta i början av hennes miljöengagemang. Och för all del första tiden efter 7/10. Nu komplicerar hon aldrig sin ståndpunkt. Utan känns ha hittat hem i en aktivistisk gemenskap. Och för mig, uppväxt i hem där lite olika slags åsiktspaket valts imponerar inte paketköp av åsikter på mej. Lika lite religiösa som politiska.

Skall man imponera därvidlag på mej skall man göra som Johanna, blå stjärnan i Guillous 1900-talsserie gör - innan hon presenterar sin sida av saken redovisar hon alla giltiga argument för "motståndarsidan".
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jun 2025 11:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Det skulle nog bli ganska godtyckligt att resonera så, t ex att välja år 70 med Titus som fick en stilig triumfbåge i Rom.

Så hur resonerar du?

Att det blir fel.

Man vill gärna peka på antisemitiska händelser, det förklarar inte särskilt mycket om vad som händer dessa dagar. Balfourdeklarationen var bra, om man nöjt sig. Vad som tillkom var en politisk nationalism, som var expansiv och sökte stöd i Guds löfte till Abraham. Det är litet tunt från folkrättslig utgångspunkt.

Folkrättsligt sett ockuperar Israel land som inte tillhör dem. "Det som pågår i Gaza är ett pågående folkmord, utfört av Israels högerextrema styre. LO står i solidaritet med det palestinska folket, fredsvänner i Israel och med vår fackliga systerorganisation", säger Johan Lindholm.

Som jag sagt tidgare, det finns massor av tveksamheter, och bosättarpolitiken på västbanken är inget jag för en sekund vill försvara.
Men det som pågår i Gaza, är det särskilt oväntat efter 7/10? Att cherrypicka nåt som passar ens agenda är inte särskilt imponerande. Naturligtvis är omfattningen på dödandet i Gaza chockerande, men att Israel vill utrota Hamas är väl inte särskilt överraskande?

Och Yes, att Hamas kom till makten i Gaza är mycket sannolikt inte oberoende av bosättarpolitiken på västbanken. Und so weiter. Som jag hoppas att jag redovisat är jag inte alls förtjust i allt Israel, då ffa inte Modus Operandi för dess skapande, jag ser att det var ett sätt att skapa Det Eviga Kriget.

Men för sjutton Pilatus, du har visat stor klokhet genom åren, släpp sargen och kom ut på isen! För mej gör du ungefär samma intryck som Guillou gör i sina sista böcker. Och för all det Slavoj Zizek. Är glada att hitta tillbaka till den progressiva agenda som man trivdes i runt 68 efter att ha fått bada i lite relativism under några decennier. Kanske helt orättvist - men som du skriver om Palestina känns det bara hoppat i fålla.
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"