Allmän tråd om AI och AI chat

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav David H » 30 jun 2025 13:53

Anne skrev:Tack för insikten, David! När får vi höra om hur herr Ågren resonerar?


Du får skicka vänförfrågan till honom på Facebook, där skriver han en del
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav Anne » 30 jun 2025 13:58

David H skrev:
Algotezza skrev:Johan Ågren skriver intressant om AI/ChatGPT på Facebook.


Instämmer... jag har bett om att få dela/sprida det han skrivit

Så skrev du, David. Tackade herr Ågren nej till detta? För er som är nya här informerar jag er om att herr Ågren är detta forums skapare.

Användarvisningsbild
David H
Moderator
Inlägg: 5726
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav David H » 30 jun 2025 16:08

Anne skrev:
David H skrev:
Algotezza skrev:Johan Ågren skriver intressant om AI/ChatGPT på Facebook.


Instämmer... jag har bett om att få dela/sprida det han skrivit

Så skrev du, David. Tackade herr Ågren nej till detta? För er som är nya här informerar jag er om att herr Ågren är detta forums skapare.


Jag fick inget svar på frågan
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav Vega » 30 jun 2025 17:52

Anne skrev:
Vega skrev:Tänk till exempel om AI arbetar som en VAKT. En portvakt. Då måste hin (han..hen..: hin!!) lyssna på riktigt. I alla fall om det är en mäktig vakt, en portvaktarnas portvakt.

Port till vad?
Här i Sverige - är det en svensk AI folk använder sig av, eller var kommer den ifrån?

Vänligen
Den något teknikskeptiska käringen på forumet

AI kommer antagligen ersätta många tråkiga, dyra och svåra jobb… Svåra jobb kräver mer ”självständigt tänkande”, och om AI vanligtvis gör ett bättre jobb.. så ger man antagligen AI mer ansvar (till självständigt tänkande)?

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav Anne » 30 jun 2025 18:01

Självständigt tänkande? Jag kan förstå om min röst kan upplevas.som arg, men det kan jag försäkra er om att den inte är. Det här är ju att skapa en robot, eller vad det nu rubriceras som, som härskare! Det finns en tråd om det här, tror att det var Mlw (kan ha fel) som skapade den. En AI har inga känslor.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allmän tråd om AI och AI chat

Inläggav Algotezza » 30 jun 2025 18:05

Viktigt att AI:s arbete beskattas som likvärdigt människoutfört arbete beskattas. AI skall inte vara ett sätt för de rika att bli ännu rikare. AIs välsignelser skall komma alla till del så vi kan sänka arbetstiden generellt.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster