Hej, är det okej om jag tar livet av mej?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 03 mar 2007 18:13

amy skrev:Även om det fanns 99% godhet i världen skulle döden ändå vara oändligt mycket bättre för att då slutar all lidande för evigt.

Hur vet du det?, nej, det vet man inte.

Om tex Gud finns och bibeln är sann så kommer de som följt Gud här på jorden att hamna i paradiset och där finns inte längre något lidande.

amy

Inläggav amy » 03 mar 2007 19:39

att sluta existera skulle vara bättre än paradiset för då kan det inte komma en orm som lurar dig att äta en äpple.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 03 mar 2007 20:48

haha  :)  , du har en bra poäng där, men enligt bibeln så kommer det inte finnas någon orm i paradiset.

Då kommer ju såklart följdfrågan: Varför gjorde inte gud så med en gång?

Bibeln berättar faktiskt att satan en gång för alla skall besegras när den yttersta dagen kommer. Och då kommer det inte finnas någon ondska i paradiset:

"Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten, och de skall plågas dag och natt i evigheters evighet."  Upp 20:10

"Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer."  Upp 21:1

"Aldrig skall något orent komma in där och inte heller någon som handlar skändligt eller lögnaktigt utan bara de som Lammet har skrivna i livets bok." Upp 21:27

..Alltså de som följt och trott på Gud här på jorden och bett och fått förlåtelse från alla deras synder så att de rena och skriva i livets bok.

"Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” Upp 21:4    

..Satan kommer alltså inte tillbaka.

amy

Inläggav amy » 04 mar 2007 04:55

dumt av gud att skapa satan. men det kan inte finnas ett paradis utan en orm, lika lite som det kan finnas ljus utan mörker.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 04 mar 2007 10:17

amy skrev:dumt av gud att skapa satan.

På ett sätt gjorde han det men på ett sett gjorde han det inte. Gud skapade änglar med fri vilja som skulle vara i hans tjänst. Men en av änglarna ville bli större än Gud och gick därför emot honom, tillsammans med en del andra änglar:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred",  Upp 12:7

"men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen".  Upp 12:8

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom."  Upp 12:9

Att folk tycker detta låter som en saga kan jag förstå men jag tror faktiskt på det. Jag och alla andra miljontals kristna.

/Skyline

amy

Inläggav amy » 04 mar 2007 16:35

Skyline skrev:Men en av änglarna ville bli större än Gud och gick därför emot honom, tillsammans med en del andra änglar:

Gud är allvetande, så han visste att det skulle hända.

Att folk tycker detta låter som en saga kan jag förstå men jag tror faktiskt på det.

verkligheten är en saga.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 04 mar 2007 19:02

amy skrev:
Gud är allvetande, så han visste att det skulle hända.

Var bygger du det påståendet på? Jallefall, men det kanske är så att Gud kan vara allvetande (annars skulle han ju kanske inte vara Gud) men att han väljer att inte vara det?

bara en tanke.. :)

/Skyline

amy

Inläggav amy » 05 mar 2007 01:31

Du är Gud men du har glömt bort det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2007 11:40

amy skrev:Du är Gud men du har glömt bort det.

Gud har fullkomlig förmåga att glömma sin identitet, för att få omväxling, det fullkomliga medvetandet blir trist i längden. Omväxling förnöjer. Även för en Gud.

A
Algotezza aka Algotezza

Ljüng

Inläggav Ljüng » 05 mar 2007 14:50

Om det är moraliskt riktigt eller inte, kan inte någon annan än du avgöra.
Du bestämmer värdet på ditt liv, ingen annan.

Personligen tycker jag att det är fegt att ta sitt liv.
Självmord är en flykt, en sista utväg istället för att tackla de problem man kan tänka sig ha.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 mar 2007 15:14

Ljüng skrev:...en sista utväg istället för att tackla de problem man kan tänka sig ha.

"Tänka sig ha", precis. Vad är väl problem om inte lösningar i vardande? Självmordet är inte en lösning alls, det är en irrationell handling, det är en icke-lösning rent utav.

Sen får man inte stirra sig blind på "Här och nu", vi borde väl också ha ett moraliskt ansvar för vår kommande tid på planeten? Alltså genom att utradera min påverkansmöjlighet så fråntar jag världen både alla "goda", såväl som "onda", moraliska gärningar jag kan utföra eller skulle ha kunnat utföra. Om jag är en "god" individ, i eget tycke, så fäller jag således mig själv med ett dödsdanssteg. Det beror emellertid på hur jag resonerar i frågan. Men jag ser inget skäl till varför vi inte skulle kunna hållas ansvariga för också våra potentiella handlingar.

Med det sagt, och eftersom Tony vet detta, så har han inget legitimt skäl att ta livet av sig själv. Han vet härmed att han behövs.

amy

Inläggav amy » 05 mar 2007 15:53

Algotezza skrev:Gud har fullkomlig förmåga att glömma sin identitet, för att få omväxling, det fullkomliga medvetandet blir trist i längden. Omväxling förnöjer. Även för en Gud.

...fel. gud är ingenting. ingenting är fullkomligt. när man inte finns saknar man inget. ingen omväxling...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2007 16:23

amy skrev:
Algotezza skrev:Gud har fullkomlig förmåga att glömma sin identitet, för att få omväxling, det fullkomliga medvetandet blir trist i längden. Omväxling förnöjer. Även för en Gud.

...fel. gud är ingenting. ingenting är fullkomligt. när man inte finns saknar man inget. ingen omväxling...

Bla, bla, bla. Allt är ingenting och ingenting är allt. Jaha, och...? Så oerhört spännande och tankebefruktande!

"Du har glömt att du är Gud", var vad du skrev. "Du har glömt att du är ingenting", betyder det alltså, men glömskan är ju också  ingenting och man själv ingenting. Därmed har du ingenting sagt.

Intetleker... En förpubertal lek med ord i din tappning, fjärran från intet i zen, i mystiken, hos Heidegger, som jag ser det... Visst, man får leka de lekar man vill. Anything goes. Intets lek med intet. Skrapar man på ytan uppkommer en ny yta.

Das Nichts nichtet nichts...

A
Algotezza aka Algotezza

Kristeva

Inläggav Kristeva » 28 mar 2007 22:13

Var är Tony?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 29 mar 2007 23:12

Kristeva skrev:Var är Tony?

Jag har också funderat på det, han har inte vistats på sidan på ganska länge nu. Jag hoppas han inte gjort något dumt.

/Skyline

Återgå till "Tankar och känslor"