Vad är frihetens arketyp

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 aug 2011 07:06

Att sträva efter att leva i någon form av ständig orgasm är en inskränkt och handikappande tillvaro

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 07:42

Viola skrev:Att sträva efter att leva i någon form av ständig orgasm är en inskränkt och handikappande tillvaro

tycker du inte om att ha det skönt,
känna fröjd och salighet

är det bättre med sitt anletes svett

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 aug 2011 07:50

Harald Davidsson skrev:
Viola skrev:Att sträva efter att leva i någon form av ständig orgasm är en inskränkt och handikappande tillvaro

känna fröjd och salighet

Du borde förstå mitt svar om du läst min kommentar till Anders.
Fröjden måste finnas i ett sammanhang - mot en bakgrund.
Ingen regnbåge utan regn.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 08:26

Viola skrev:
Harald Davidsson skrev:

känna fröjd och salighet

Du borde förstå mitt svar om du läst min kommentar till Anders.
Fröjden måste finnas i ett sammanhang - mot en bakgrund.
Ingen regnbåge utan regn.

du svarar inte på min fråga

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 aug 2011 09:23

Det är du som inte vill se mitt svar som ett svar - du kanske bara respekterar dina egna tankar och dina egna förväntningar  :wink:

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 12:11

Viola skrev:Det är du som inte vill se mitt svar som ett svar - du kanske bara respekterar dina egna tankar och dina egna förväntningar  :wink:

vill du inte svara, så okej.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 14:00

jag drar en fåra genom ditt bleka hår, Mona,
vi var bara barn
regnet smattrade emot plåttaket
våra läppar lekte

jag går ensam ute på fälten
jag drar en fåra runt  jorden

jag sår mig själv
jag sår min ensamhet djupt in i dina ögon, Mona

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 aug 2011 15:44

Harald Davidsson skrev:
Viola skrev:Det är du som inte vill se mitt svar som ett svar - du kanske bara respekterar dina egna tankar och dina egna förväntningar  :wink:

Vill du inte fatta att du har fått ett svar, så okej. Men det är duktigt enerverande att betrakta hur låst du är så du blir blind för andras svar. Du ser bara det som faller dig på läppen ("mums!") eller letar halmstån som gör det något så när rimligt för dig att håna, attackera, förolämpa den som skrev något. Hade du ett uns hyfs skulle du ge fan i att posta dessa pseudointelligenta trådar under filosofi-kategorin. Det funkar bra under rubriken Tankar och känslor. Det platsar inte under religion.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 aug 2011 15:55

Harald Davidsson skrev:

känna fröjd och salighet

Kan man inte uppfatta t.ex. nedanstående som ett ganska rakt  svar på ovanstående fråga så har man en viss begränsning. Detta innesluter alltså såväl upplevelser av att vara ett med allt och gemenskap med människor på olika sätt. Men kanske meningen är ett hot för den som försöker fly livet.  

Det är skönt och vilsamt och inspirerande med sådana upplevelser men inte skulle jag vilja stanna kvar i dem och det går inte heller... Den fantastiska upplevelsen skulle gå över till innehållslöshet och meningslöshet.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 17:54

Skogsälvan skrev:
Harald Davidsson skrev:

Vill du inte fatta att du har fått ett svar, så okej. Men det är duktigt enerverande att betrakta hur låst du är så du blir blind för andras svar. Du ser bara det som faller dig på läppen ("mums!") eller letar halmstån som gör det något så när rimligt för dig att håna, attackera, förolämpa den som skrev något. Hade du ett uns hyfs skulle du ge fan i att posta dessa pseudointelligenta trådar under filosofi-kategorin. Det funkar bra under rubriken Tankar och känslor. Det platsar inte under religion.

det här tar jag som en komplimang det du skriver om mig, Skogsälvan, och att du har ett starkt känslomässigt engagemang i mig, betyder ena stunden positivt, andra stunden negativt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 18:03

Viola skrev:
Harald Davidsson skrev:

känna fröjd och salighet

Kan man inte uppfatta t.ex. nedanstående som ett ganska rakt  svar på ovanstående fråga så har man en viss begränsning. Detta innesluter alltså såväl upplevelser av att vara ett med allt och gemenskap med människor på olika sätt. Men kanske meningen är ett hot för den som försöker fly livet.  

Det är skönt och vilsamt och inspirerande med sådana upplevelser men inte skulle jag vilja stanna kvar i dem och det går inte heller... Den fantastiska upplevelsen skulle gå över till innehållslöshet och meningslöshet.

du vet, Viola, att detta är ett forum för diskussion, så om jag frågar dig nåt specifikt kan du inte hänvisa till ett svar på nån annan post som du gett i nån annan fråga, varje diskussion är unik, därför ska den ske rakt och enkelt mellan de som diskuterar, och faktiskt orkade jag inte läsa den post du hänvisade till, hoppas du ursäktar mig, för jag orkar bara läsa dina texter ifall de är riktade till mig, inte för att jag är excentrisk, men dina texter inhåller nästan ingen kunskap, mest klagomål.

Det är skönt och vilsamt och inspirerande med sådana upplevelser men inte skulle jag vilja stanna kvar i dem och det går inte heller... Den fantastiska upplevelsen skulle gå över till innehållslöshet och meningslöshet. [/quote], detta du skriver här
är ju inte riktat till min text, min fråga,
så detta är en förfalskning

så tycker du inte om att ha det skönt, var alltså min fråga,
som jag inte direkt fått svar på från dig.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 aug 2011 18:43

Harald Davidsson skrev:jag drar en fåra genom ditt bleka hår, Mona,
vi var bara barn
regnet smattrade emot plåttaket
våra läppar lekte

jag går ensam ute på fälten
jag drar en fåra runt  jorden

jag sår mig själv
jag sår min ensamhet djupt in i dina ögon, Mona

skogsälvan.

den här dikten kom spontant på 4 eller 5 minuter, jag förstod den inte ens själv
då den var klar, jag läste och kände mig känslomässigt starkt påverkad, faktiskt kom det tårar,
och jag visste inte direkt varför...och uttrycket jag sår mig själv..jag förstod inte direkt själv först vad jag menade, men allt är på pricken rätt skrivet, allt stämmer i en större helhet. märkte jag efter en stund.

men detta är skrivet ur en djup känsla som jag burit från barndomen

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 25 aug 2011 22:09

Harald Davidsson skrev: Det är skönt och vilsamt och inspirerande med sådana upplevelser men inte skulle jag vilja stanna kvar i dem och det går inte heller... Den fantastiska upplevelsen skulle gå över till innehållslöshet och meningslöshet.

du vet, Viola, att detta är ett forum för diskussion, så om jag frågar dig nåt specifikt kan du inte hänvisa till ett svar på nån annan post som du gett i nån annan fråga, varje diskussion är unik, därför ska den ske rakt och enkelt mellan de som diskuterar, och faktiskt orkade jag inte läsa den post du hänvisade till, hoppas du ursäktar mig, för jag orkar bara läsa dina texter ifall de är riktade till mig, inte för att jag är excentrisk, men dina texter inhåller nästan ingen kunskap, mest klagomål.

, detta du skriver här
är ju inte riktat till min text, min fråga,
så detta är en förfalskning

så tycker du inte om att ha det skönt, var alltså min fråga,
som jag inte direkt fått svar på från dig.

Det är ju inte superlånga utläggningar jag har nånstans.  Men nu fick du ju ett svar serverat - ändå känner du dig inte besvarad och du försöker inte kommentera den eller utveckla den. Varför? Det funkar verkligen som svar på din fråga.
Jag gav också ett direkt svar : Ingen regnbåge utan regn - det hade jag inte skrivit förut.

Jag ser en diskussionstråd och det man skriver som riktat till alla inte bara den man är inne i en direkt dialog med. och för mig är det självklart att man tar del av det som skrivs i tråden - speciellt om man själv tagit initiativ till tråden. Alla diskuterar ju ditt ämne och diskussionerna går in i varandra.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 27 aug 2011 06:45

Den som blir involverad i frihetens arketyp kommer att börja föda fram Hanuman-kroppen,
och det menas att det vi tänker händer omedelbart.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 27 aug 2011 06:48

Harald Davidsson skrev:Den som blir involverad i frihetens arketyp kommer att börja föda fram Hanuman-kroppen,
och det menas att det vi tänker händer omedelbart.

In i dimman - så behöver inget förklaras  :D

Återgå till "Tankar och känslor"