Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 16:57

Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Men det är ingen som påstår att fördomar inte är så viktigt. Om man har något vett i skallen så fattar man oavsett om man är rik eller fattig. Min vän hade det väldigt svårt, bostadslös, arbetslös, psykiska problem osv. Nu bara ett par år senare arbetar han som assistent, med att hjälpa en brukare som är underutvecklad. Han lagar mat, han gör allt. Han tjänar drygt 30.000kr efter skatt. Ingen utbildning i ämnet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 16 aug 2025 17:55

Vega skrev:
Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Men det är ingen som påstår att fördomar inte är så viktigt. Om man har något vett i skallen så fattar man oavsett om man är rik eller fattig. Min vän hade det väldigt svårt, bostadslös, arbetslös, psykiska problem osv. Nu bara ett par år senare arbetar han som assistent, med att hjälpa en brukare som är underutvecklad. Han lagar mat, han gör allt. Han tjänar drygt 30.000kr efter skatt. Ingen utbildning i ämnet.


Hur hänger ditt svar ihop med det jag skrev?
Algotezza aka Algotezza

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 18:50

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Men det är ingen som påstår att fördomar inte är så viktigt. Om man har något vett i skallen så fattar man oavsett om man är rik eller fattig. Min vän hade det väldigt svårt, bostadslös, arbetslös, psykiska problem osv. Nu bara ett par år senare arbetar han som assistent, med att hjälpa en brukare som är underutvecklad. Han lagar mat, han gör allt. Han tjänar drygt 30.000kr efter skatt. Ingen utbildning i ämnet.


Hur hänger ditt svar ihop med det jag skrev?

Jag tänker att problemet med den kategorin människor du talar om måste måste vara psykologiskt, att de är nedtryckta.. Man har inga pengar och resonerar att man aldrig kommer ha några. Man måste ju förstå att det finns möjligheter, om man vill, annars tar man ju lagen i egna händer. Så jag exemplifierade bara vilka möjligheter som finns.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 18:56

Vega skrev:
Anne skrev:
Vega skrev:Jag förstår inte var du får det ifrån…

https://m.youtube.com/watch?v=j0gB0e-BD ... RhZnNzb24g


Vi har haft en aktiv medlem som kallade sig klorofyll, påfallande lik dig. Det är inte bara jag som har uppmärksammat det. Citera bibeltexter med ett likgiltigt hjärta - vad är det, Vega? Sitta hemma och sukta efter pengar - vad är det?! Stå upp och var ärlig nu: Är du samma person som skrev under nicket klorofyll? Det är den sista chans jag ger dig

Du har postat videon förut. Jag tycker att det är helt banalt ointressant.

Jag förstår inte varför du tror att jag bryr mig. Du menar att du har hög EQ. Vet du vad ”att bry sig” betyder? Jag bryr mig inte om pengar. Du bara speglar dig själv.

Säger du det...? Ditt uteblivna svar på frågan är talande.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 19:01

Vega skrev:Du har den här fördomen att man är en robot (i bästa fall) om man inte bryr sig. Det är inte så att den som bryr sig mest är bäst person. Om man bryr sig så strävar man i en riktning, själv flyter jag med. Det finns andra saker här i livet.

Jaha... Du har ingen som helst anledning att fara med osanningar om min person, för du behöver inte skydda dig från mig.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 19:04

Anne skrev:
Vega skrev:
Anne skrev:
Vi har haft en aktiv medlem som kallade sig klorofyll, påfallande lik dig. Det är inte bara jag som har uppmärksammat det. Citera bibeltexter med ett likgiltigt hjärta - vad är det, Vega? Sitta hemma och sukta efter pengar - vad är det?! Stå upp och var ärlig nu: Är du samma person som skrev under nicket klorofyll? Det är den sista chans jag ger dig

Du har postat videon förut. Jag tycker att det är helt banalt ointressant.

Jag förstår inte varför du tror att jag bryr mig. Du menar att du har hög EQ. Vet du vad ”att bry sig” betyder? Jag bryr mig inte om pengar. Du bara speglar dig själv.

Säger du det...? Ditt uteblivna svar på frågan är talande.

Det här är det värsta jag vet. Jag verklig hatar det. Hela mitt liv verkar gå ut på att behöva förklara att jag inte bryr mig. Men jag tänker att du kommer förstå en dag. Då får du ta konsekvensen.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 19:10

Vega skrev:Är det uppriktigt sagt någon som upplever att jag har ett likgiltigt hjärta?

Förhoppningsvis är du som religiös inte "lukewarm". Men visst skulle det hjälpa till i förståelsen om jag såg och hörde dig när du säger frasen du ofta använder "jag bryr mig inte". Du kanske har haft ett jobbigt liv med ett rädd, förtvivlat barn inom dig, eller så? Finns hjälp att få.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 19:18

Om man vill någonting i det här livet, så lyckas man enklast genom att inte bry sig om alla jävla idioter. Det kan du väl ändå hålla med om?

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 19:21

Vega skrev:
Anne skrev:
Vega skrev:Jag förstår inte varför du tror att jag bryr mig. Du menar att du har hög EQ. Vet du vad ”att bry sig” betyder? Jag bryr mig inte om pengar. Du bara speglar dig själv.

Säger du det...? Ditt uteblivna svar på frågan är talande.

Det här är det värsta jag vet. Jag verklig hatar det. Hela mitt liv verkar gå ut på att behöva förklara att jag inte bryr mig. Men jag tänker att du kommer förstå en dag. Då får du ta konsekvensen.

Jag tror på en Skapare och vet med mig vad jag har gjort eller inte gjort, varit jag helt enkelt. Självklart är jag beredd att ta emot konsekvenserna av mitt handlande av det gudomliga. Lite ris blir det kanske men mycket ros också.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 19:27

Vega skrev:Om man vill någonting i det här livet, så lyckas man enklast genom att inte bry sig om alla jävla idioter. Det kan du väl ändå hålla med om?

Jag har brytt mig om alla, men nu har den här superempaten fått nog. Jag kommer fortsätta finnas där för mina medmänniskor, men jag säger numera nej ibland och pysslar om mig själv. Vad ska man göra annars bland en massa egon?

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 16 aug 2025 19:50

Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Jag har inte god tillgång till pengar. Sover sedan nån vecka tillbaks på ryggstödskuddar till soffan eftersom luftmadrassen pajade. För mig finns det viktigare värden än pengar. Men visst kommer jag verkligen uppskatta en säng. Människor som har silverskeden i sin mun förmår inte uppskatta det lilla.

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Dagens vision?

Inläggav unik » 16 aug 2025 20:11

Anne ...
Du får min säng, hämta nästa vecka om du vill.
Swishar 500 kr på måndag om du skickar ett SMS.
För du är en sådan vacker människa ANNE - så det gör ont att röra vid din närhet - ändock ord och digital rymd är du trogen det verklighetsnära.
Saknar din röst, ring (!)

Pst, en hårklippning viewtopic.php?f=41&t=12994
Utrop: Kaluffs :)

Patrik

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 20:40

Anne skrev:
Vega skrev:Om man vill någonting i det här livet, så lyckas man enklast genom att inte bry sig om alla jävla idioter. Det kan du väl ändå hålla med om?

Jag har brytt mig om alla, men nu har den här superempaten fått nog. Jag kommer fortsätta finnas där för mina medmänniskor, men jag säger numera nej ibland och pysslar om mig själv. Vad ska man göra annars bland en massa egon?

Du kanske har burit världen på dina axlar… Det är inte alla som har prövat det… Eller klarat det.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 20:42

Anne skrev:
Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Jag har inte god tillgång till pengar. Sover sedan nån vecka tillbaks på ryggstödskuddar till soffan eftersom luftmadrassen pajade. För mig finns det viktigare värden än pengar. Men visst kommer jag verkligen uppskatta en säng. Människor som har silverskeden i sin mun förmår inte uppskatta det lilla.

Jag ska berätta en hemlighet. Jag sover direkt på trägolvet. Har gjort det i flera år. Av egen vilja.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 16 aug 2025 21:24

Anne skrev:
Algotezza skrev:De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.

Jag har inte god tillgång till pengar. Sover sedan nån vecka tillbaks på ryggstödskuddar till soffan eftersom luftmadrassen pajade. För mig finns det viktigare värden än pengar. Men visst kommer jag verkligen uppskatta en säng. Människor som har silverskeden i sin mun förmår inte uppskatta det lilla.


Det krävs ofta erfarenhet av lidande, eget och ens närmastes lidande, för att man skall inse att det finns det som är värdefullare än pengar.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster