Själv-medvetande

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 maj 2012 16:47

Harald Davidsson skrev:Vi kan alltså inte söka efter det absoluta, söka efter den heliga anden som kelterna symboliskt såg som staren, så det ken wilburg har tagit från aruobindo, som kallade sin filosofi för integral yoga, var att Gud kan komma ner till oss, men vi kan ej komma upp till honom,

alltså för att bli integrerade med den heliga anden som är det absolutas länk med människan måste vi börja följa
den heliga andens tre absoluta expressioner, det goda, det sanna, det sköna, inte bara följa sanningen
men också försöka förkroppsliga den.

Allt är relativt tyvärr:). Ännu kan  jag inte tro annat. I och med att vi följer teorier=ideer=tanke så kan det bli bättre. Mer eller mindre bra. dvs relativt. Strävar efter det bättre. Det går inte att gå tillbaka till det sämre(man kan göra det sämre få "belöningar" av samhället osv). Dock det man förstått har man förstått.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 maj 2012 16:50

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:när ska människan födas, när ska människa få börja leva här på jorden,

Eric Neumann tar upp dessa frågor,
han har skrivit en underbar bok om konstnären Henry More,

de som vill läsa om självmedvetandets utveckling ombeds börja bläddra i den egyptiska dödsboken,
eric neumann tar upp i sitt stora verk medvetandets historia...bland annat osiris-transformationen,
men han kallar detta inte för chakra-systemet, men han säger bäckenet ska lyftas upp till huvudet,

Jan van rikenbourgh, som väl nästan är på samma nivå som Neumann
skriver om detta med osiris-transformationer i sin bok den egyptiska ur-gnosis

Jättebra... Har kommit dit du är ungefär tror jag på ett annat sätt, är läkare och förstått på annat sätt än du. Använder fragment meningar för att förklara mig.Det går inte säga med någon fras det som tagit 40 år att lära. Det är input(som jag skriver) som rättar till en del teorier/föreställningar. När känslor uppstår bränner det fast. Bearbetas och man gör allt lite annorlunda. Blir lite bättre. Ändras. Tänker lite annorlunda, ser lite annat, tar inte in allt som man tidigare såg osv.
Det är synd och egentligen vansinne att lagar ska behöva finnas. Tror att detta kommer att ändras. Vissa tecken tycker jag mig ändå se att det går åt rätt håll. Dock att man sliter och gör fragment, drar sig ifrån varandra är oroväckande. Pengar är ett problem, för människor tyvärr. Får människor att inte se och förstå vad de kan uppnå och när man skapar sina pengar/GÖR sina pengar gör man samtidigt(oftast) fel mot andra. Iprincip behövs det ju bara mat och vatten för att bli lycklig. Att man styr med regler och lagar för mycket till robbotaktigt beteende och ondska uppstår ju naturligtvis ur detta.
Är det någon religion lära du följer?

jag följer rösten i hjärtat

Jag följer känslan/intuition/"rösten i hjärtat".... Kontrollerar också att den stämmer. Därmed bevisar jag att det är "rätt". Blir alltid bättre på alla sätt för alla. Det är för att det blir bättre för mig jag gör det men biresultaten blir BÄTTRE för alla.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 19 maj 2012 07:29

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:Vi kan alltså inte söka efter det absoluta, söka efter den heliga anden som kelterna symboliskt såg som staren, så det ken wilburg har tagit från aruobindo, som kallade sin filosofi för integral yoga, var att Gud kan komma ner till oss, men vi kan ej komma upp till honom,

alltså för att bli integrerade med den heliga anden som är det absolutas länk med människan måste vi börja följa
den heliga andens tre absoluta expressioner, det goda, det sanna, det sköna, inte bara följa sanningen
men också försöka förkroppsliga den.

Allt är relativt tyvärr:). Ännu kan  jag inte tro annat. I och med att vi följer teorier=ideer=tanke så kan det bli bättre. Mer eller mindre bra. dvs relativt. Strävar efter det bättre. Det går inte att gå tillbaka till det sämre(man kan göra det sämre få "belöningar" av samhället osv). Dock det man förstått har man förstått.

det gäller att fatta att allt är både relativt och absolut i varje liten sekund på dygnet,
att det är relativt beror på att vi just för ögonblicket bara kan förstå 2 komponenter,
att vårt tänkande inte kan övergripa 3 olika komponenter samtidigt,
låt mig förklara,

den sociala pseudovärlden, faders-arketypen är alltså en av många olika ordningar som fallit mänskligheten på läppen,
för varje ordning som upprättas här på jorderiket är det alltid en viss grupp som tjänar mest på,
den ordning vi vaskat fram i världen idag genom våra pseudo-ideer är  DE RIKAS ORDNING,
och även om de som sitter i FN försöker att portionera ut de mänskliga rättigheterna även till de mörkaste Afrika så är det bara på pappret dessa rättigheter existerar.
och den sociala pseudo-världen är alltså tesen,

medan anti-tesen är anti-personligheten som består enbart av det individuella och formligen håller sitt kaos i handen,
men för att få kontakt med anti-personligheten, anti-världen måste vi försöka få kontakt med våra EGNA KÄNSLOR,

håll i dig nu, den heliga anden som är det absoluta, alltså syntesen mellan pseudo-ordningen och anti-ordningen,
syntesen mellan det kollektiva och det individuella kan vi aldrig direkt söka, för den heliga anden är bortom den  fysiska kausala världen och kan aldrig manipuleras genom vårt ego,

den heliga anden, det absoluta, alltså syntesen kan plötsligt komma ner till vissa människor och hjälpa dem upp till ett liv i den absoluta ordningen,

men låt mig visa dig en ny ordning,

pseudo-världen där vi kånkar omkring på våra plastpåsar dag efter dag
är egentligen den absoluta sanningens väsen, alltså sanningen är alltså TESEN i den totala ordningen som kan kallas för
den nya människan, och sanningen symboliserar vetenskapen, enligt Hermes trismigistos,

medan anti-personligheten i sin essens är DET SKÖNA, alltså anti-personligheten är det individuella skapandet,
en individualitet som ej komprommisar med någonting, för vi kan se Hölderlin som representant för anti-personligheten, hans dikter var verkligen sköna, han brände alla broar till pseudovärlden, fjäskade aldrig med dess ordning, för när han var 27 år gammal tog han avsked från världen och gick in i en slags schisofreni för att slippa det löjliga kånkandet på plastpåsar i den sociala världen, han blev tyst..

men vi andra kan inte stänga av tjattret, vi är rädda för att bli ensamma och tysta och värdelösa, vi ska varje dag ha ett bevis för att vi är någonting, därför brukar vi prata med folk som smickrar oss,

men faktiskt är pseudo-världen vetenskapens värld och anti-tesen det absolut skönas värld, konstens värld, skapandets värld, för allt börjar med en ordning, tyvärr är denna ordning vi har i världen idag ett hån emot den absoluta sanning som vetenskapen i bästa fall kan ge oss,

och anti-personligheten står alltså för det absolut sköna, alltså KONSTENS VÄRLD,

och syntesen mellan vetenskapens värld och konstens värld är alltså

religionen, DET ABSOLUT GODA, så egentligen ska religionen som absolut fenomen i det godas tjänst regera hela världen, ungefär som om Krishna skulle vara president för hela världen,

fast religionen de senaste 4000 åren har varit i de ondas tjänst, en speciell variant av den sociala pseudo-ordningen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 21 maj 2012 08:08

den medvetna pseudo-ordningen är tesen,

och anti-personlighetens värld är anti-tesen,

prdningen ska vara absolut sann,
annars är denna ordning en pseudo-vetenskplig ordning, precis som idag,

men anti-personlighetens värld är konstens värld, som ska vara absolut skön,

men idag är anti-världen en värld av pseudo-konst,
för den absolut sköna konsten är att kunna  MATERIALISERA SIN TANKE,
att med sin egen tanke kunna skapa vilken form som helst, precis som cheops-pyramiden är skapad direkt ur en hurus-prästs tanke,

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 maj 2012 19:52

tack för svaret...
Enligt spinosa är 3e kunskaps gradan att förstå sig själv. Han bevisar att viljan icke är fri. Då uppstår en högre kunskap. Först då kan man förstå orsak verkan att detta även gäller människokroppen i all evighet. Med orsak menas det din kropp orsakar. Gör du en del, och detta gör man alltid innan man har förstått helheten och att viljan är absolut så kommer de orsaker som uppstår när man gör delen ge flera händelsevarianter i naturen. Och nästan alla dessa varianter är onda. Endast delen blir till gagn för den människa som startat sekvenserna.
När man når 3e kunskapsgraden så börjar man betrakta kroppen med "anden/tanken", när helheten göres så blir delarna goda och man kan analysera deras godhet för att övertygas om dess giltighet.
Det är lycka som uppstår och denna är evig. Tiden blir då annorlunda den slutar att existera. Vi använder tiden för att se in i framtiden. Tiden behöves bara då vi analyserar delen. När helheten göres blir tiden en vanföreställning.
Vanförestellning blir den. Dvs man behöver inte använda tidsbegreppet längre för att förstå. Allt blir gott och lycka ändå. Således är tiden (onödig), den plats tidsbegreppet tar i våra hjärnor frigöres alltså till fulkomlighet.
Har ju regdan visat att världen ska förstås som=det man föreställer sig för att må så bra som möjligt. Detta blir då ===== teorin om sig själv........ Eftersom världen är ALLT så blir teorin=ALLT.... Dvs teorin om mig själv=teorin om ALLT=teorin om VÄRLDEN. Dvs ALLT som kan föreställas. Tiden behöves alltså icke och är falsk.

Spinoza kallar denna ide för GUD... då blir GUD=dig själv=ALLT.

En substans som alltså är GUD=dig själv=ALLT=helheten=Evigheten

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 maj 2012 10:18

FMS,
kul det du skriver om Spinosa, denna spanska juden som flytta till holland,

alltså syntesen av ALLT är det goda,
och då vi läser att allting var gott, och då menas att världen lever sin absoluta skepnad under godhetens vinge

men ondskan sätter skäppar i hjulet, för om det goda håller sig dålt ute i dimma och låter ondskan styra över människorna på jorden är det för att TESTA mänskligheten

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 22 maj 2012 13:34

Harald Davidsson skrev:FMS,
kul det du skriver om Spinosa, denna spanska juden som flytta till holland,

alltså syntesen av ALLT är det goda,
och då vi läser att allting var gott, och då menas att världen lever sin absoluta skepnad under godhetens vinge

men ondskan sätter skäppar i hjulet, för om det goda håller sig dålt ute i dimma och låter ondskan styra över människorna på jorden är det för att TESTA mänskligheten

YESSSSS...... BRAAAAA.....

Det onda uppstår när man gör delen och inte helheten. (dvs går mot naturlagarna). Det onda är resultatet av man gör när man inte FÖRSTÅR(dvs gör slumpen pluss en god del).. Den som gör delen förstår inte det uppenbara. Inte för att denne är dum utan för att denne hindras av sig själv att försöka se efter vad som hände.(mår fördåligt av att försöka förstå vad gen gör helt enkelt)
Delen är en orsak(tex en lag, eller en medicin som ges till en människa)...När detta göres.... Dvs skapar en del tex, ger en medicin tex.... ja ALLT man gör som är delen... Och detta är ALLT man gör..
Tex du ger en blodtrycks medicin för att få lägre blodtryck. Som regel är orsaken till detta att patienten är orolig/Olustig/rädd för en föreställning om vad som kan hända med kroppen när högt blodtryck uppmätes.
Det goda i denna del är att mätvärdet sjunker. Det som händer mer är liten ändring av föreställningen om blodrtycket. Biverkningar. Kostar pengar, dvs betalar för besöket, någon måste anstränga tex sköterskor, undersköterskor, läkare. Man åker till doktorn, miljöförstöring. Bilen slits, miljö och pengar. Ibland dör man av biverkningar av medicin..... osa osa osa osv osv.. i all oändlighet. Dvs de onda delarna är i sin tur orsak till ytterligare dåliga delar som i sin tur ........... OSV i all oändlighet....ALLTid blir livet sämre, lite längre i bland lite kortare ibland men innehållet dvs LIVET blir sämre ALLTID.(för friska, för kan det finnas en helhet som kan utföras)
Allt och jag skriver ALLT man gör i HELA livet. då menar jag från bebis till lik.... Allt ger verkan... Även döden ger verkan.... Dvs anhöriga ser döden(en del).... Föreställningar uppstår och KÄNSLOR.... Detta leder till lite annorlunda beteende osv ossv i all oändlighet...
Gör man enligt helheten så blir alla biresultat bättre... ALLA.... Förstår man helheten så räcker det med att förstå en del som är bra. Räcker med att göra en del...Intuition.....Göra känslan.... Lyda känslan...Man kan om man vill titta på delens ursprung och då ser man att de alltid är ursprunget ur helheten. Tillslut blir man övertygad och VET utan att behöva titta bakåt.
Du skriver en del delar delar som jag känner urspringer från helheten. Det gör mig glad....En del delar förstår jag inte och antingen urspringer de från helheten samtidigt som jag inte förstår... Elller så förstår du  inte från helheten heller...
Så mycket helhet som du är är ingen annan här, och jag har inte träffat någon sådan heller.
Ha det bra.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 22 maj 2012 13:47

Allt går i mot naturlagarna(=det du menar goda), hela tiden i all evighet utan att någon behöver försöka. OBEVEKLIGT. MÅSTE.. GÅR ATT BEVISA...ORDNING... ENLIGT LAG OSV....HELHETEN=DET GODA kan aldrig uppnås utan det är närmare, närmare, närmare godheten=ordningen vi går imot i all oändlighet.
Anta att 0 är absolut GODA 1 är mindre gott, 2 är mindre gott osv i all oändlighet. Eller omvänt ju större Y destå ondare. Gör ett koordinatsystem. Y axelns enhet är ONDSKA... Ju högre värde ju mer ont och omvänt.
På x axeln tiden. Anta denna modell för beskrivning bättre....
Kurvan blir ungefär 1/x. Dvs ju längre tid(x) destå lägre y dvs GODARE=MER ORDNING.. Kan aldrig bli 0...
Derivatan av denna kurva blir förändringshastigheten... Denna inskar med tiden.... Vet vi var i tiden vi är så vet vi hur snabbt vi förändras. Tror det kan gå genom att härleda bakåt... Vet inte nu.... Inte ännu...
Antagligen går det att beskriva på annat bättre sätt men detta sätt är det bästa jag klarar i nuläget.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 22 maj 2012 20:57

1/x.... Viktig matematisk formel... säg att X=tiden..... Y tex ondska..... Om X går mot noll ökar ondskan.... X går mot oändlighet "ondskan" minskar..... Säg att Y är "substanseni din kropp".... Den har funnits i evighet..... X kan inte vara 0 utan gå mot noll...... Om y är "graden av okunskap om naturlagarna gällande människan" så går kunskapen om detta mot oändligheten...
Hastigheten med vilket vi lär(dvs naturlagarna dvs lycka dvs "det goda) är derivatan av 1/x dvs -1/(x gånger x).... ?? man borde därmed kunna avgöra hastigheten på lyckans spridande...
Märk att derivatan uppstod samtidigt som spinoza. Troligen är det spinoza som upptäckt denna. Då det fanns anledning att göra det. Utan anledning upptäckes sällan det som är svårt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 maj 2012 23:22

förstår mig själv skrev:Märk att derivatan uppstod samtidigt som spinoza. Troligen är det spinoza som upptäckt denna.

Differentialekvation och derivata tillskrivs Gottfried Leibniz (1675-76) och Isaac Newton ungefär samtidigt.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 23 maj 2012 08:17

förstår mig själv skrev:Allt går i mot naturlagarna(=det du menar goda), hela tiden i all evighet utan att någon behöver försöka. OBEVEKLIGT. MÅSTE.. GÅR ATT BEVISA...ORDNING... ENLIGT LAG OSV....HELHETEN=DET GODA kan aldrig uppnås utan det är närmare, närmare, närmare godheten=ordningen vi går imot i all oändlighet.
Anta att 0 är absolut GODA 1 är mindre gott, 2 är mindre gott osv i all oändlighet. Eller omvänt ju större Y destå ondare. Gör ett koordinatsystem. Y axelns enhet är ONDSKA... Ju högre värde ju mer ont och omvänt.
Kurvan blir ungefär 1/x. Dvs ju längre tid(x) destå lägre y dvs GODARE=MER ORDNING.. Kan aldrig bli 0...
Derivatan av denna kurva blir förändringshastigheten... Denna inskar med tiden.... Vet vi var i tiden vi är så vet vi hur snabbt vi förändras. Tror det kan gå genom att härleda bakåt... Vet inte nu.... Inte ännu...
Antagligen går det att beskriva på annat bättre sätt men detta sätt är det bästa jag klarar i nuläget.

jag tror att ondskan är skapad på grund av brist på kärlek,

de onda är de kärlekslösa
de kan inte älska naturligt och spontant,

de onda är de förtappade,

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 maj 2012 09:44

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Märk att derivatan uppstod samtidigt som spinoza. Troligen är det spinoza som upptäckt denna.

Differentialekvation och derivata tillskrivs Gottfried Leibniz (1675-76) och Isaac Newton ungefär samtidigt.

Kanske det. Eventuellt kan spinoza gett input... Spinoza hade anledning att förstå och förstod sig själv således bör det ha varit spinoza. Newton hade också anledning. Men Leibniz?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 23 maj 2012 09:46

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:Allt går i mot naturlagarna(=det du menar goda), hela tiden i all evighet utan att någon behöver försöka. OBEVEKLIGT. MÅSTE.. GÅR ATT BEVISA...ORDNING... ENLIGT LAG OSV....HELHETEN=DET GODA kan aldrig uppnås utan det är närmare, närmare, närmare godheten=ordningen vi går imot i all oändlighet.

Ungefär så tror jag med. Om man gör kärlek mer så försvinner ondskan per automatik.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 maj 2012 07:45

förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:

Ungefär så tror jag med. Om man gör kärlek mer så försvinner ondskan per automatik.

ja, det är precis på pricken rätt, allt handlar om att öka sin kärlek, för då minskar ondskans makt över en, men ju mer kärlek du genererar desto mer ondska kommer att attackera dig, till sist då din kärlek är stark som en diammmmmant kommer ondskan i sin totala kraft stegra sig emot dig och försökas trampa ner dig i graven igen,
vi måste finna Isis,
hon helar de begravda delarna

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 maj 2012 08:05

Harald Davidsson skrev:
förstår mig själv skrev:
Harald Davidsson skrev:

ja, det är precis på pricken rätt, allt handlar om att öka sin kärlek, för då minskar ondskans makt över en, men ju mer kärlek du genererar desto mer ondska kommer att attackera dig, till sist då din kärlek är stark som en diammmmmant kommer ondskan i sin totala kraft stegra sig emot dig och försökas trampa ner dig i graven igen,
vi måste finna Isis,
hon helar de begravda delarna

Vad är ondska? Man har ju utövat en hel del själv. Men det ligger nåt i det här.
Sartres "les autres"  är ju relevant i det här sammanhanget kanske. Att ondska på nåt vis är att stärka den egna sfären eftersom hotet av "de andra" känns för starkt. Att medmänniskorna upplevs som ett hot. Och de är de ju, i många stycken. Hot. Men att väga upp det med det positiva man får från andra, att ta in andra, känna kärlek, faktiskt suga in det positiva från de andra.

Åtminstone jag är inte kapabel att verkligen (mer än floskelmässigt) förinta mig själv för att gå in i nån slags gemenskap. Gör jag det är det för att jag själv vinner på att göra det, och jag undrar om ens den mest empatiska Florencemänniska verkligen kan göra det.

Så det gäller att göra en Win-win för att använda en 90-tals floskel. Kärlek är kanske en sån.

Hur låter det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Tankar och känslor"