Intressant eller?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 15 mar 2013 20:40

Jag har just kommit på något genialiskt, i sin komplexa enkelhet. Om du är intresserad så blir du mer intressant. Det är liksom att slå en boll mot en vägg, den kommer tillbaka direkt. Det måste vara enklaste sättet att må bra. Nu kanske ni tänker, varför vilja vara intressant? Det handlar inte om det, om man tänker så har man inte förstått innebörden. Att vara intressant kan beskrivas som att vara del av någonting. Man får en känsla av mening av att vara del av någonting man vill vara del av.

Seriös filosofisk fråga: Hur gör man för att bli mer intresserad?

Användarvisningsbild
Zokrates

Intressant eller?

Inläggav Zokrates » 15 mar 2013 21:50

Hur gör man för att bli mindre intressant? Jag fick skäll i veckan för att folk ofta flockas kring mig
vilket innebär att de inte jobbar.

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 15 mar 2013 22:25

Lyssna nu! Jag tror jag har kommit på det. Du och jag Zokrates ställer i själva verket samma fråga. Jag tror om man beter sig på ett visst sätt så blir man intressant vilket leder till ett intresse från ens egen sida, men det är lätt att falla i en fallgrop, många tror att om de härmar ett beteende de egentligen inte står för så kommer det leda till ett nytt intresse från deras sida, men det är fel, om man gör så leder det bara till att man blir intressant, men det tar stopp där, eftersom man egentligen inte står vid sitt beteende och därigenom inte kan skapa en intresserelation, som skulle vara fejk. Jag tror att för att bli intressant på ett sätt som leder till ett eget intresse måste du dölja dina åsikter.

satan

Inläggav satan » 16 mar 2013 06:13

Hur gör man för att bli mindre intressant på jobbet ? Försök att snacka mindre med dina arbetskamrater.
Maestro

Anne

Inläggav Anne » 17 mar 2013 00:56

satan skrev:Hur gör man för att bli mindre intressant på jobbet ? Försök att snacka mindre med dina arbetskamrater.

Försök ta det här mjukt nu, men Jag tycker att kalla sig satan är... ehmmm.... väldigt barnsligt på ett ointressant plan. Barnslighet är förvisso något jag besitter och uppskattar, men inte den typen av barnslighet. Således har du gett ett totalt ointressant första intryck för mig, bara talar om.

Användarvisningsbild
Ling

Intressant eller?

Inläggav Ling » 17 mar 2013 19:29

klorofyll skrev:

Jag tror inte på att man kan tvinga sig till att bli intresserad av något om inte den egna nyfikenheten finns där. Ett genuint intresse skapas innne i en själv. Som Lynx säger, det går liksom inte att fejka det.
Men det jag inte fattar riktigt är att man skulle bli mer intressant om man är intrresserad...?

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 17 mar 2013 19:48

Ling skrev:
klorofyll skrev:

Jag tror inte på att man kan tvinga sig till att bli intresserad av något om inte den egna nyfikenheten finns där. Ett genuint intresse skapas innne i en själv. Som Lynx säger, det går liksom inte att fejka det.
Men det jag inte fattar riktigt är att man skulle bli mer intressant om man är intrresserad...?

Jag tror att vad som påverkar hur intresserad man är i allmänhet, är om man har en positiv självbild, men man har ju en vilja också. Det är nog olika på vilket sätt folk vill vara intressanta, man kan ju tänka sig i alla fall, att folk är intressanta på det sätt de vill.. kanske? En del människor vill kanske vara intressanta för saker dom gör eller har gjort, andra är bara intressanta i sig själva, men jag tror inte att samma person kan vara intressant på alla sätt. Om det är så att man inte alltid är intressant så borde man ju bli mer intressant av att göra saker, om man är intresserad vill säga.

Anne

Intressant eller?

Inläggav Anne » 18 mar 2013 16:30

Är det inte, iallafall i viss mån, individuellt vad man finner intressant? Någon kanske har en hobby och träffar en person som delar den hobbyn och ett ömsesidigt intresse uppstår t ex. Jag tror egentligen att alla (eeehhh, hoppas kanske jag ska säga) är intressanta om man får en inblick i dem. Personligen tycker jag (det här är bara ett exempel) att sigurdv på den här sidan är intressant, snudd på fascinerande t o m ( :lol: tja, med tanke på paradoxer så... Du är väl inte full sigurd?). Varför? Jo, för jag har absolut inte en susning om vad han skriver härnäst. Intressant språkbruk t ex. Och så gillar jag humorn hos den där tossiga krabaten.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Intressant eller?

Inläggav Algotezza » 18 mar 2013 19:49

klorofyll skrev:Jag har just kommit på något genialiskt, i sin komplexa enkelhet. Om du är intresserad så blir du mer intressant. Det är liksom att slå en boll mot en vägg, den kommer tillbaka direkt. Det måste vara enklaste sättet att må bra. Nu kanske ni tänker, varför vilja vara intressant? Det handlar inte om det, om man tänker så har man inte förstått innebörden. Att vara intressant kan beskrivas som att vara del av någonting. Man får en känsla av mening av att vara del av någonting man vill vara del av.

Tänker ältar fantiserar skapar förväntningar - mentalmasturberar...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2013 21:17

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag har just kommit på något genialiskt, i sin komplexa enkelhet. Om du är intresserad så blir du mer intressant. Det är liksom att slå en boll mot en vägg, den kommer tillbaka direkt. Det måste vara enklaste sättet att må bra. Nu kanske ni tänker, varför vilja vara intressant? Det handlar inte om det, om man tänker så har man inte förstått innebörden. Att vara intressant kan beskrivas som att vara del av någonting. Man får en känsla av mening av att vara del av någonting man vill vara del av.

Tänker ältar fantiserar skapar förväntningar - mentalmasturberar...

/Algotezza

Men man kan göra någonting utan att bry sig om det, är det inte så?

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2013 21:21

lynx skrev:Jag tror egentligen att alla (eeehhh, hoppas kanske jag ska säga) är intressanta om man får en inblick i dem.
Ja man kan ju fråga sig varför någon inte skulle vara intressant, i sådan fall kanske det mer är att man har svårt att förhålla sig till personen under rådande omständigheter?

Anne

Intressant eller?

Inläggav Anne » 29 mar 2013 07:01

Att tycka att någon är totalt ointressant, denna likgiltighet, är en grogrund för att betrakta sina medmänniskor som nummerlappar som ska förpassas med en axelryckning. Det är obehagliga grejer det där. En del kallar det ondska.
Men att visa sig själv är inte helt enkelt heller. Jag har ytterst vaga konturer av dig, klorofyll.

klorofyll

Intressant eller?

Inläggav klorofyll » 29 mar 2013 19:24

lynx skrev:Att tycka att någon är totalt ointressant, denna likgiltighet, är en grogrund för att betrakta sina medmänniskor som nummerlappar som ska förpassas med en axelryckning. Det är obehagliga grejer det där. En del kallar det ondska.
Men att visa sig själv är inte helt enkelt heller. Jag har ytterst vaga konturer av dig, klorofyll.

Man får också skilja på sak och person, ett tråkigt ämne eller ett ämne som inte känns naturligt är jobbigt att tala om oavsett vem man gör det med. Jag tänkte på detta med naturlighet idag och jag tror att det är många som tappar naturligheten någon gång under sitt liv och känner sig helt lost, det är skrämmande tycker jag. När du säger att jag har vaga konturer så låter det som att du tror att jag spelar någon roll och inte är mig själv, är det så?

Anne

Intressant eller?

Inläggav Anne » 29 mar 2013 19:50

Nej nej! Jag vet för lite om dig bara, men har ett sympatiskt intryck av dig.

Återgå till "Tankar och känslor"