Pilatus skrev:OblivionII skrev:Här kan jag bara hålla med Zokrates som han skrev i en tidigare tråd om den fria viljan: "Hjärntvättade människor har ingen fri vilja."
I sin extrema variant har säkert Zokrates rätt. Men vem är så till den grad hjärntvättad att de egna behoven inte kan komma till uttryck på ett naturligt sätt?
Jag själv är ett bra exempel på en sån person.
Pilatus skrev:Uttrycket att vara hjärntvättad tror jag kommer från det kalla krigets dagar. Har du läst Arthur Koestlers: Natt klockan 12 på dagen
Nej, den har jag inte läst.
Pilatus skrev:OblivionII skrev:Vi handlar ENBART efter våra behov och hur våra behov "påkallar vår uppmärksamhet" kan vi inte bestämma över det minsta = viljan är inte fri. Att följa och tillfredsställa våra behov bör väl inte ses som ett uppfyllande/infriande av vår fria vilja?
Lämna den politiska tanken ett ögonblick. Tänk i stället på schackspelaren. Om det är han som är vid draget så måste han besluta sig för att göra något. Någon av pjäserna måste flyttas. Vem avgör vilket drag som han kommer att göra?
Schackspelaren, men han avgör inte vad han vill välja. Sen hur mycket det säger om den fria viljan kan jag inte påstå att jag vet med säkerhet.
Ska erkänna att jag ångrar att jag tillät mig låta så självsäker i gårdagens diskussion för i själva verket är jag inte ett dugg säker på min sak. Jag skulle knappast sätta en större summa pengar på att jag har rätt angående varat eller icke-varat av den fria viljan. Det handlar mer om vilka tankar inom frågan jag brottas med just nu och vad jag tycker det lutar åt om jag tvingas välja.
Antar att jag egentligen ser det som någon form av kombination av både och.. att vi i viss mån kan sägas ha en fri vilja men att vi ur andra synvinklar inte alls har det. Beror på hur man definierar det. Ungefär som människor som kan vara medvetna samtidigt som de är omedvetna, eller kyla som kan vara varm. Eller något som i grunden är osannolikt men som samtidigt kan vara sannolikt. (allt är relativt?)
Som jag sagt nån gång tidigare - allt handlar bara om synvinklar/perspektiv.