Jag köpte senaste numret av Philosophy Now häromveckan. Det är en tidning jag verkligen kan rekommendera! Temat denna gång var frågan om det finns ett själv/jag eller ej. Olika artiklar diskuterade frågan ur olika aspekter.
Igår satte jag så mig ner för att läsa ännu en artikel, denna gång en som ställde frågan om buddhismens idé om "icke-jag" (no-self) gick ihop logiskt med dess idé om nirvana. Samtidigt satt jag och käkade glass. Daimstrut.
Det var en artikel som verkligen fångade mitt intresse, och när jag var klar med glassen och artikeln och kollade neråt min skjorta var den alldeles nerkletad med choklad från struten. Jag hade inte märkt när det hände, inte det minsta - så pass hade texten fångat mig.
Jag förstod att jag hade läst utan att samtidigt vara självmedveten, hade glömt mitt själv, medan jag läste - ödets ironi.
/Algotezza
Philosophy Now
Moderator: Moderatorgruppen
Philosophy Now
Algotezza aka Algotezza
Philosophy Now
Jag läser alltid tidningar från första till sista sidan. Det magiska var att när jag läst första artikeln och tog upp den med min fru och tyckte man hade missat vissa aspekter på detta med själv/jag och vad som gör att man kan tala om detta, så tog senare artiklar upp just det jag haft som invändningar.
Så här var det alltså: de första artiklarna handlade om att ta antingen medvetandet eller kroppen som det som gör jaget/självet beständigt över tiden. När jag tog upp det med fru kom vi fram till att man borde utgå från hur man samverkar och kommunicerar med omvärlden, att det är det som gör att man uppfattar sig själv och andra som olika "själv" över tiden. Då kom det upp i en senare artikel. Jag tyckte också att det är via våra enskilda och kollektiva berättelser vi befäster oss som "själv" - och det dök också upp i en senare artikel.
Jag blev alltså helt absorberad/fokuserad när jag läste texterna, "glömde" självmedvetenheten och försvann in i dem. Det är oerhört skönt att slippa självmedvetenheten - speciellt händer det när det jag är kreativ, t.ex. gör en låt, tid, rum försvinner, jag blir ett med det jag gör.
Vad det någon som sade Flow? Philosophy Now ger mig läs-flow!
/Algotezza
Så här var det alltså: de första artiklarna handlade om att ta antingen medvetandet eller kroppen som det som gör jaget/självet beständigt över tiden. När jag tog upp det med fru kom vi fram till att man borde utgå från hur man samverkar och kommunicerar med omvärlden, att det är det som gör att man uppfattar sig själv och andra som olika "själv" över tiden. Då kom det upp i en senare artikel. Jag tyckte också att det är via våra enskilda och kollektiva berättelser vi befäster oss som "själv" - och det dök också upp i en senare artikel.
Jag blev alltså helt absorberad/fokuserad när jag läste texterna, "glömde" självmedvetenheten och försvann in i dem. Det är oerhört skönt att slippa självmedvetenheten - speciellt händer det när det jag är kreativ, t.ex. gör en låt, tid, rum försvinner, jag blir ett med det jag gör.
Vad det någon som sade Flow? Philosophy Now ger mig läs-flow!
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Philosophy Now
Kommunikation är fundamentalt... hur vet elektronen att den ska byta skal i atomen?Algotezza skrev:man borde utgå från hur man samverkar och kommunicerar med omvärlden, att det är det som gör att man uppfattar sig själv och andra som olika "själv" över tiden.
/Algotezza
- freddemalte
Philosophy Now
Det är glassigt med flow!Algotezza skrev:Jag köpte senaste numret av Philosophy Now häromveckan. Det är en tidning jag verkligen kan rekommendera! Temat denna gång var frågan om det finns ett själv/jag eller ej. Olika artiklar diskuterade frågan ur olika aspekter.
Igår satte jag så mig ner för att läsa ännu en artikel, denna gång en som ställde frågan om buddhismens idé om "icke-jag" (no-self) gick ihop logiskt med dess idé om nirvana. Samtidigt satt jag och käkade glass. Daimstrut.
Det var en artikel som verkligen fångade mitt intresse, och när jag var klar med glassen och artikeln och kollade neråt min skjorta var den alldeles nerkletad med choklad från struten. Jag hade inte märkt när det hände, inte det minsta - så pass hade texten fångat mig.
Jag förstod att jag hade läst utan att samtidigt vara självmedveten, hade glömt mitt själv, medan jag läste - ödets ironi.
/Algotezza
Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Philosophy Now
Min definition av flow:
att man gör något så koncentrerat och fokuserat att man glömmer sig själv, kommer ur självmedvetenheten, och blir ett med det man sysslar med, dvs. dikotomin "jag" och "det jag gör" upphör - de blir ett! Det blir inte längre "jag gör detta" utan bara "detta!".
Det är oerhört skönt att slippa självmedvetenheten ibland!
/Algotezza
att man gör något så koncentrerat och fokuserat att man glömmer sig själv, kommer ur självmedvetenheten, och blir ett med det man sysslar med, dvs. dikotomin "jag" och "det jag gör" upphör - de blir ett! Det blir inte längre "jag gör detta" utan bara "detta!".
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Philosophy Now
Kul att se den här länken! Jag var själv nere i ett fikarum i en grannavdelning förra veckan och på deras tidningshylla stod just en Philosophy now. Ögnade snabbt igenom, och smugglade sen hem den. Riktigt bra! Artiklar om "väntan" om "avmoralisering av meningsskiljaktligheter". Good stuff. Ska se om man kan prenumrera.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Philosophy Now
Har börjat prenumrera, fungerade utmärkt. Väldigt billigt per nummer då man prenumrerar, och bra läsning!
Juli 2026
Juli 2026
Philosophy Now
Anders skrev:Har börjat prenumrera, fungerade utmärkt. Väldigt billigt per nummer då man prenumrerar, och bra läsning!
Ja, god idé att prenumerera för att få ner priset. Fast jag fortsätter för min del köpa lösnummer då och då...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Philosophy Now
Algotezza skrev:Anders skrev:Har börjat prenumrera, fungerade utmärkt. Väldigt billigt per nummer då man prenumrerar, och bra läsning!
Ja, god idé att prenumerera för att få ner priset. Fast jag fortsätter för min del köpa lösnummer då och då...
/Algotezza
Det är inte för att få ned lösnummerpriset(en skillnad jag iofs aldrig sett maken till), utan för att jag får hem tidningen bekvämt. Den slags tidningar (som "Allt om Historia") som aldrig hamnar i pappersåtervinningen.
Och det är inte så många nummer per år.
Juli 2026
Juli 2026
Philosophy Now
Algotezza skrev:Min definition av flow:
/Algotezza
Kunde egentligen citerat vilken del som helst i det du skrivit. precis dessa frågor intresserar även mig väldigt mkt.
Jag delar din definition så till vida att skillnaden mellan "jag" och "det jag gör" upphör...för mig är dock det viktigaste att skillnaden mellan "jag" och "min omgivning" upphör, jag blir ett med det jag gör samtidigt som jag inte ser mig själv som ngt fritt existerande.
I situationer där din plats i det specifika sammanhanget, av dig själv, upplevs så naturlig att du inte ens behöver reflektera över den, finns förutsättningar att släppa självmedvetenheten. En person med väldigt stark identitet har således större förutsättningar att kunna släppa självmedvetenheten, då den inte försöker anpassa sig utifrån omgivningens förväntningar i samma utsträckning.
För mig går identitetsutvecklingen hand i hand med självmedvetenheten. jag ser denna utveckling som närmast cirkulär. Som liten identifierar man sig med stora grupper, t ex kön, ju tryggare man blir i sig själv desto mindre/mer specifika grupper börjar man identifiera sig med och desto mer frikopplad från andra ser man sig som. När man når en nivå där ens agerande inte längre förändras utifrån andra människors förväntningar börjar dock denna differentiering försvinna och den upplevda skillnaden mellan individen och omgivningen suddas så sakteliga ut...för att beskriva det väldigt kortfattat...
Philosophy Now
Nya numret ha Camus som huvudämne. Har inte läst någor av honom. Gillar vad som skrivs om honom här. Inget ja eller nej. Nån som läst mer av Camus, vad tycker ni?
Juli 2026
Juli 2026
Philosophy Now
Anders skrev:Nya numret ha Camus som huvudämne. Har inte läst någor av honom. Gillar vad som skrivs om honom här. Inget ja eller nej. Nån som läst mer av Camus, vad tycker ni?
Om du inte har läst böckerna, gå till biblioteket och låna dem. De är naturligtvis mycket bra och lärorika (är det fult?). Jag tyckte mycket om dem då jag läste dem. Caligula gjorde ett starkt intryck, den har sänts som radiopjäs. Sedan har det visats dokumentärer om Camus och om hans förtjusning i snabba bilar. Facel Vega, 1956. Han körde av vägen 1960 i ca 180 km/h rakt in i ett träd.
L'Étranger (1942) Främlingen, (senaste svenska) översättning Jan Stolpe 2010.
La Peste (1947) Pesten, översättning Elsa Thulin.
Caligula (urpremiär 1945, författad 1938)
Facel Vega 1956
Moderator
Återgå till "Tankar och känslor"