Vad tror de om dig som inte känner dig?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 09 sep 2013 18:35

Det är mycket enkelt att räkna ut. Det är bara att komma fram till hur man är som person. Sedan negerar man den meningen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 sep 2013 19:06

klorofyll skrev:Det är mycket enkelt att räkna ut. Det är bara att komma fram till hur man är som person. Sedan negerar man den meningen.

Vad som helst...

är svaret på din fråga...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 sep 2013 19:12

klorofyll skrev:Det är mycket enkelt att räkna ut. Det är bara att komma fram till hur man är som person. Sedan negerar man den meningen.

Ja, men vet vi hur vi är som personer? Vi kan ju framstå som tämligen odrägliga för andra, eller som totalt negligerbara, eller möjligen värda att lyssna på en liten stund, eller något annat, helst något litet mera positivt. Varför tror du det är så enkelt? Om vi i andras ögon är motsatsen till vår egen föreställning om oss själva förefaller det som vi har en något glättad självbild, eller rent utav en helt falsk självbild!
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 09 sep 2013 19:28

Jag är nog väldigt svår att få något grepp om gissar jag eftersom jag försökt stanna utanför de mallar som satts upp för min kategori.

Ena stunden, Dixieland från 1926, nästa Death Metal från 2013, tredje, Psy Trance och nästa platta då är det klassiskt eller jazz som gäller för ett snabbt byte till folkmusik, Hard Drum And Bass eller varför inte experimentmusik. Jag är yngre än en ungdom och äldre än en gammal gubbe i en och samma person. Jag är extrem i allt och blir snabbt uttråkad av det "normala" eller medelmåttliga. Jag fotograferar, gör egna filmer, gör egen musik, bloggar, älskar historia där andra världkriget är det jag som kan mest om. Så gillar jag filosofi, religion, synestesi (eftersom jag är en), Retrogaming och datorer, film, djur osv osv. Jag är en väldigt mångsidig person med andra ord och låter mig inte passas in i en mall i första taget.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 sep 2013 19:56

Känner igen dig i mig Antic, själv har jag blivit kallad allt ifrån Gud till satan själv av sådana som känner mig,
vad skall då de som inte känner mig tro?

Antic

Inläggav Antic » 09 sep 2013 20:03

Säger samma sak som du. Att bli äldre har bara varit positivt för mig när man slipper allt detta grupptryck och alla dessa krav som man förväntas att uppfylla. Medan alla mina vänner tappat sin nyfikenhet och rebellanda så har jag förblivit densamme. Lika nyfiken, rebellisk och skapande som jag alltid har varit. ;)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 sep 2013 21:12

Hur människor behandlar djur säger nog en hel del om dem, jag behöver inte känna kineserna på bilderna för att veta
att de är totalt avskyvärda.
http://sociedad.elpais.com/sociedad/201 ... 1378674301

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 sep 2013 21:31

Zokrates skrev:Hur människor behandlar djur säger nog en hel del om dem, jag behöver inte känna kineserna på bilderna för att veta
att de är totalt avskyvärda.

Titta absolut inte på denna video om du är det minsta känslig för en totalt ovärdig slaktmetod som dagligen förekommer i Europa. (Inte i Sverige dock.) Men köttet säljs i svenska butiker och metoden försvaras ivrigt.

http://debatt.svt.se/2012/02/26/replik-vi-judar-maste-ha-ratt-att-ata-enligt-vara-traditioner/

Moderator

Antic

Inläggav Antic » 09 sep 2013 23:22

Rätta medicinen för såna submänniskor som skämmer ut de fullt utvecklade som istället känner empati för djur och aldrig skulle drömma om att uppföra sig så lågt och omänskligt.

En prydlig snara runt halsen, en liten glad målad skylt med en sol på där det står "En djurplågare mindre" på. Sen gör man processen kort, låter dem hänga en stund så att tid finns för applåder och en del jubel. Sedan kremerar man resterna och spolar ned askan i närmsta toalett. Billigt blir det också. Vem saknar dem? Inte jag i alla fall. Bara toaletten inte bli täppt så är allt väl.

Och de som slaktar hundar i Korea...då låter man dem hänga ganska länge innan man avslutar det hela. Det blir inte dyrare i alla fall.

Och även om det är hårda ord så var det skönt att få skriva av sig lite. Jag hatar djurplågare mer än något annat och ser dem inte som riktiga människor, än mindre skulle jag behandla dem som det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 sep 2013 00:00

Antic skrev:Rätta medicinen för [...]

Det var inte min avsikt att locka fram dåliga känslor. Det räcker med att ha kunskap om att skäktning inte i första hand tar hänsyn till djuret. Det är slakt enligt judiska regler för att köttet skall vara kosher. Men metoden framstår som fullkomligt onödigt och mycket ovärdig. Antagligen finns det även saker som vi inte gärna vill veta så mycket om i ett vanligt svenskt slakteri. I sådana här sammanhang är det antagligen bra att inte bli alltför ensidig i kritiken. Djurtransporter kan t ex sägas vara onödigt långa och helt inriktade på lönsamhet. Djuren får betala priset för att vi inte engagerar oss i hur djuren har det de sista dygnen i sina liv.
Moderator

Antic

Inläggav Antic » 10 sep 2013 00:16

Det är lugnt Pilatus. Jag är aldrig sen med att tala om vad jag tycker om sånt där i alla fall och har gjort det åtskilliga gånger på nätet. Då vet man vad man har mig och vad jag tycker. Själv anser jag mig vara på tok för mycket människa för att köpa ned mig till sånt där omänskligt lågnivå beteende. Sånt gör bara de som saknar empati och andra vitala mänskliga egenskaper, dvs det som gör oss till riktiga människor. Samtidigt får ju vi riktiga människor skämmas tyvärr eftersom såna där kan tas för att vara människor. Hu, hemska tanke.

(Se, där fick jag in en känga till, men inte till dig givetvis) ;) :)

Anne

Inläggav Anne » 11 sep 2013 09:55

Det där beror ju väldigt mycket i vad man avser med "de som inte känner dig".

Handlar det om en total främling som man bara får en glimt av, exempelvis enbart ser ute på stan - noterar man t ex klädsel. Låt säga att en kvinna hade varit på ett uteställe utanför hemorten och stillsamt festat på ett finare uteställe med en manlig bekant, men klacken på ena märkesskon gick sönder. När hon ramlade föll det sig inte bättre än att hon försökte ta emot sig mot bordet varpå ett par glas rödvin dränkte ner klänningen. Ser någon henne då i efterhand "snacka om fyllkaja" (föreslagsvis). Tar hon sig hem till sin manlige bekant (vilken är den ende hon känner på orten och det är sent på kvällen) och får låna hans kläder innan hon tar sig till hotellet "butchig lesbian" (exempelvis). Jepp :roll:

En halvflintis äldre man som kommer glidande i en flashig cab med en söt blondin vid sin sida. "Gubbsjuk". Det kan ju faktiskt varit så att han har behövt spara många år för att ha råd med denna bil och att den yngre kvinnan är hans dotter eller att det är äkta kärlek trots åldersskillnaden.

Vi som människor är rätt snabba på, genom enbart få ledtrådar, ta för givet vad den andre är för "typ".

Det tar väldigt lång tid att lära känna någon på riktigt. Jag har gett upp hoppet att någon ska förstå mig fullständigt, men ett fåtal känner mig riktigt bra. En del känner mig ganska bra. En del missuppfattar mig mer eller mindre totalt. En del som egentligen inte känner mig väl kan ge mig tankeställare kring mitt jag där det faktiskt har hänt att de har gjort bättre analyser kring mitt jag än vad jag själv har noterat innan.

Antic

Inläggav Antic » 11 sep 2013 10:09

Som folk som aldrig lagt ned en minut extra på att lära sig lyssna på en ny typ av musik som kräver lite av lyssnaren.

Det går 2 sek...

Sen hör man

- Detta är inte min musik

För att sedan kalla det för "Musiksmak".

Det är sorgligt hur fördomsfulla och trångsynta de flesta egentligen är samtidigt som allt måste gå på en gång och vara lätt utan att kräva det minsta. Folk är så snabba med att döma efter att bara sett en person lite flyktigt ute. Folk som vill ha jobb där de helst inte behöver tänka alls.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 sep 2013 19:30

Algotezza skrev:

Vad som helst...

är svaret på din fråga...

/Algotezza

Om någon tror något om dig så baserar den väl det på något och om den gör rätt bedömning så känner den dig, alltså kan inte en person som inte känner dig tro vad som helst om dig, eller? Tro måste väl baseras på någonting, eller?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 sep 2013 19:35

Pilatus skrev:

Ja, men vet vi hur vi är som personer? Vi kan ju framstå som tämligen odrägliga för andra, eller som totalt negligerbara, eller möjligen värda att lyssna på en liten stund, eller något annat, helst något litet mera positivt. Varför tror du det är så enkelt? Om vi i andras ögon är motsatsen till vår egen föreställning om oss själva förefaller det som vi har en något glättad självbild, eller rent utav en helt falsk självbild!

Intressant synpunkt! Om vi utgår ifrån att människor går att känna, dvs att det går att avgöra hur någon är, hur bedömer vi oss själva korrekt, hur skulle du utveckla det?

Återgå till "Tankar och känslor"