Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 14 sep 2016 17:22

klorofyll skrev:Jag tror inte att min spegelbild är ett dugg lik mig, inte ens den rättvända. :)

Visst, det kallas alienation, främlingskap inför det egna jaget. Att inte riktigt ha koll på vem man är, att inte känna sig identisk med sin spegelbild. Du kanske skulle träna på att varje gång du ser din bild säga: "Det är är jag, så ser jag ut och jag tycker om att vara "klorofyll"!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 14 sep 2016 18:19

Jag föredrar främlingsskap inför det egna jaget framför ett främlingsskap inför världen. Jag studerar aldrig mitt ansikte, spelar bara teater framför spegeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 14 sep 2016 18:44

klorofyll skrev:Jag föredrar främlingsskap inför det egna jaget framför ett främlingsskap inför världen. Jag studerar aldrig mitt ansikte, spelar bara teater framför spegeln.

Om man inte har kontakt med sitt verkliga jag, hur skall vi då veta vad eller vem det är som har kontakt med världen? Kasta neurosen överbord, lyssna på pipet inifrån, låt det växa till sig, det är ditt jag som behöver bli litet friare, få luft att andas.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 14 sep 2016 20:48

Kontakt med verkligheten (?), när fick jag respons senast, livet är rutiner, lampor som blinkar, oansenliga detaljer vilka döljer djup man aldrig utforskar och en explosion av färger. Det krävs ofantlig energi för att anpassa sig till begränsningarna. Att jag skulle kunna leva friare är otänkbart, men luft behöver jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 14 sep 2016 21:15

klorofyll skrev:Kontakt med verkligheten (?), när fick jag respons senast, livet är rutiner, lampor som blinkar, oansenliga detaljer vilka döljer djup man aldrig utforskar och en explosion av färger. Det krävs ofantlig energi för att anpassa sig till begränsningarna. Att jag skulle kunna leva friare är otänkbart, men luft behöver jag.

Du får ju respons varje gång någon svarar. Aj, nu glömde jag att du är alienerad från dig själv. Ja du ser, det är inte så lätt att veta med vem man har kontakt. :)

Adolphson & Falk - Blinkar blå

Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 14 sep 2016 21:57

Det är bra att du är positiv, alienation verkar vara ett spännande ämne...

Men jag kommer aldrig att sänka mig till en nivå där det existerar frihet! Frihet ger mig ångest! :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 14 sep 2016 22:57

klorofyll skrev:Det är bra att du är positiv, alienation verkar vara ett spännande ämne...

Men jag kommer aldrig att sänka mig till en nivå där det existerar frihet! Frihet ger mig ångest! :wink:

Ja, han sa det Sartre. Men han sa även att vi är dömda till frihet, vi måste välja och det ger oss ångest. Du kanske skulle läsa Sartre, Äcklet och Begreppet ångest av Søren Kierkegaard.

En gång i min ungdom fick jag flera brevvänner genom att skriva signaturen "Existentialist". Det fanns inte några sociala medier på den tiden, man skrev brev till varann. Men breven kom snart att handla om mer vardagliga ting än existentiell ångest. Lustigt nog så kom jag att träffa flertalet av de brevvänner som jag brevväxlade med. Det var alltid trevligt.

Marx skriver förstås om alienation, men i betydelsen att vi som arbetare är skilda från produktionsmedlen. Lyssna på Hoola Bandoola Band - Vävare Lasse så förklaras den där processen på ett enkelt sätt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 15 sep 2016 01:10

ThinkThat skrev:Inte riktigt så, vad Marx menade med alienation var att arbetaren i produktionsled är skild från slutprodukten, detta till skillnad mot bondesamhället där den producerade individen ser direkt resultat av sitt arbete. Alienation är främlingskap av det som produceras där arbetaren reduceras till kugge, som ett mellanled som aldrig ser slutresultatet av sitt arbete.
Rätt kul att Marx psykologiserade, ovanligt.

Den som vill kan läsa Ekonomisk-filosofiska manuskript (1844).
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 15 sep 2016 15:02

Pilatus skrev:Men han sa även att vi är dömda till frihet, vi måste välja och det ger oss ångest. Du kanske skulle läsa Sartre,

Nej det räcker med det du berättar, sitter ändock och begrundar min ambivalens emellan friheten och tvånget, och sakta inser jag, att Jaget på något sätt lyckas trassla in sig i allt, man kommer inte ifrån det så att säga; då är det väl bara att samarbeta! Alienation, det handlar om att INTE vara sig själv..?
Okej, men då tror jag att man återfår sitt rätta jag genom att börja bry sig lite mer om sig själv...

Pilatus skrev:Lustigt nog så kom jag att träffa flertalet av de brevvänner som jag brevväxlade med.

Man brukar träffa trevliga människor mer än en gång.. :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav klorofyll » 16 sep 2016 17:21

Att vara snäll mot sig själv, tycker jag ofta handlar om att vara otrevlig mot andra, INTE otrevlig som i en direkt handling, men som i att inte leva upp till andras förväntningar (trevlighet handlar mycket om att underlätta samtal..). Det finns maktspelare överallt... Man säger att den som inte vet vem förloraren är, själv är förloraren, man brukar också säga att fåren följer herden. Ibland känner jag inte för att sätta mig ned och snacka med vissa människor, därför att de har så många fördomar (på ett negativt sätt), först tror de att jag inte pratar med dem därför att jag inte vågar, snart börjar de förstå att jag inte är intresserad, när jag sedan har trevligt med andra börjar de prata högt och skrattar för att jag skall finna dem "intressanta"... Nåväl, jag får återgå till mina studier.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 11 okt 2016 16:16

Min son hade en kompis på besök över helgen. Kompisen har diabetes.

Jag kom in i köket där de satt. Kompisen var blek med tunga ögonlock och jag frågade smått bekymrat om han var ok. Han svarade att han hade låga insulinnivåer och att det var något...*grimaserade och lutade sig lite bakåt* krångel med pumpen.

Jag stelnade till och spärrade upp ögonen och sa "Har du ont i hjärtat?!"
Han skakade på huvudet med höjda ögonbryn mot mig. Vi bara tittade på varann några millisekunder. Det visade sig att han menade insulinpumpen. Varken han eller min son hade en susning om att pumpen är ett uttryck för hjärtat...

Jösses, jag kanske bara förstår delar av vad de ungdomliga skötarna på hemmet säger till mig när jag blir gammal. Och så får jag hästdoser med medicin för mina uppenbara demenssymptom. Huuu.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 11 okt 2016 16:34

lynx skrev:Jag kom in i köket där de satt. Kompisen var blek med tunga ögonlock och jag frågade smått bekymrat om han var ok. Han svarade att han hade låga insulinnivåer och att det var något...*grimaserade och lutade sig lite bakåt* krångel med pumpen.

Bild
Diabetes Insulin Pump
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 13 okt 2016 17:07

Jag känner till sådana, ja. Tack Pilatus. Anledningen att jag sa som jag sa var att jag ville förvissa mig om att hjärtat inte också krånglade.

Det verkar som du helt missar vad jag säger med mitt exempel. Uttryck och ord ändras över tid. Även om vi rör oss inom svenskan. Många uttryck som ungdomar brukar är gamlingar totalt oinförstående för, liksom uppfinningar.

Jag kommer ihåg när min pappa var på ett demensboende. Det var ett tag sedan, men ungefär så här var en kort dialog: "Hur är det med dig då, nn?" (leende och klappade pappa på axeln från en sköterska). "Jo tack, men det hade ju varit finemang om ni hade gröt till frukost eller att man fick ers nåds givmilda tillåtelse att införskaffa det själv." (sedan började han babbla på om banken in absurdum för oss andra). Sköterskan sa "Men, nn, ska vi inte bara chilla lite nu?" Sagt med ett hurtigt leende. Pappa hade aldrig någon kännedom om det ordet - chilla, och det berodde inte på demens. Fullt med synononymer kände han förstås till.
Förstår du vad jag pekar på för krux, Pilatus?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Algotezza » 13 okt 2016 17:54

lynx skrev:Jag känner till sådana, ja. Tack Pilatus. Anledningen att jag sa som jag sa var att jag ville förvissa mig om att hjärtat inte också krånglade.

Det verkar som du helt missar vad jag säger med mitt exempel. Uttryck och ord ändras över tid. Även om vi rör oss inom svenskan. Många uttryck som ungdomar brukar är gamlingar totalt oinförstående för, liksom uppfinningar.

Jag kommer ihåg när min pappa var på ett demensboende. Det var ett tag sedan, men ungefär så här var en kort dialog: "Hur är det med dig då, nn?" (leende och klappade pappa på axeln från en sköterska). "Jo tack, men det hade ju varit finemang om ni hade gröt till frukost eller att man fick ers nåds givmilda tillåtelse att införskaffa det själv." (sedan började han babbla på om banken in absurdum för oss andra). Sköterskan sa "Men, nn, ska vi inte bara chilla lite nu?" Sagt med ett hurtigt leende. Pappa hade aldrig någon kännedom om det ordet - chilla, och det berodde inte på demens. Fullt med synononymer kände han förstås till.
Förstår du vad jag pekar på för krux, Pilatus?


Ja, är det inte intressant att språket förändras! Både problem och glädjekälla förvisso... Rätt fett typ!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2016 19:20

lynx skrev:Det verkar som du helt missar vad jag säger med mitt exempel. Uttryck och ord ändras över tid. Även om vi rör oss inom svenskan.

Vi får hoppas att vårpersonalen på den geriatriska avdelningen förstår vad vi menar då vi pekar mot hjärttrakten och klagar på att "pumpen" strejkar. -Aj då, visst, jag skall byta batteriet, svarar vårdbiträdet och försvinner i väg för att höra med någon om de har ett par AA-batterier till en insulinpump.

Ibland blir det fel. Men visst går det att kommunicera om vi undviker mångtydiga ord (pumpen) för något som är mycket specifikt.

På seminarier som handlar om kommunikation brukar föreläsaren alltid förklara att det krävs såväl en avsändare som en mottagare för att kommunikationen skall lyckas. Vill vi vara tydliga använder vi SAOL som språklig referens. Om vi måste gå utanför vår gemensamma språkliga bas, får vi försäkra oss om att det vi säger förstås av mottagaren, om vi anser det vara viktigt. :)
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster