Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 13 okt 2016 20:20

Pumpen har under en lång tid för oss nu levande människor varit ett uttryck för hjärtat. En sjuk kanske inte klarar av att peka.

Jag håller fullkomligt med dig, Pilatus, att i en kommunikation är det föredömligt att både avsändare och mottagare samarbetar efter förmåga.

Jag finner det dock orimligt att gamlingar ska sitta och bläddra i ett lexikon för svenska anno 2016 för att förstå vad personalen säger. Det borde ligga på vården att ha en adekvat ordförståelse och undvika förvirrande begrepp som "sluta lek dig, mannen" "har du kollat in x (nån nutida b-kändis) senaste Twitter?" Blir ju helt obegripligt för den tilltalade.

Jag vet inte hur det ser ut, men nog tycker jag äldreomsorgen borde tänka lite på sitt språkbruk och gärna förkovra sig i den tid och de språklig begrepp som var vanliga under deras klienters ungdom. ( Men min älskade pappa var ganska svår, och förfärligt härlig. Han ville ha speciell gröt och hjortronsylt eller åtminstone blåbärssylt. Försökte instruera personalen var man hittar sånt. Mmmm, krack i hjärtat, men de kunde ju inte gå ut och plocka det. Och en bit ingefära ville han gärna ha. :smt049)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2016 23:57

lynx skrev:Pumpen har under en lång tid för oss nu levande människor varit ett uttryck för hjärtat.

Njae, bara under förutsättning att vi är införstådda med hur vi använder ordet, i sin kontext fungerar det som halvbildat folk numera älskar att uttrycka det. Annars kan jag ju mena bensinpumpen om motorn i bilen visar tecken på att dö. Eller vattenpumpen om det rosslar till i vattenkranen och vattnet slutar upp att rinna.
lynx skrev:Jag finner det dock orimligt att gamlingar ska sitta och bläddra i ett lexikon för svenska anno 2016 för att förstå vad personalen säger.

Det handlar om litet språklig känsla och förståelse för vilka ord som passar i ett visst sammanhang, äldre människor har god förståelse för innehållet i SAOL. (Vilka löser korsord?) Många av dem jag känner använder sig av SAOL intuitivt.

Nya ord och sätt att uttrycka sig är många gånger oklara och kommunicerar inte. Inom en krets av unga individer på en skola kan det fungera mycket bra, det du talar om. Alltså mer som en jargong, som är ett slags internt språkbruk som ofta är svårbegripligt för utomstående.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 14 okt 2016 02:50

Jag stirrar på din text, men får, trots ihärdiga försök, inte en skymtning till att du skämtar "Halvbildat folk" Förklara gärna vad du åsyftar väldigt utförligt.

Att äldre många gånger har ett rikt ordförråd säger jag inte emot. Det framgår inte för mig att du riktigt förstår det problem jag påpekar dock. Nåväl "halvbildat folk" - vad är dess kriterium för att platsa där? Gör du det själv?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Pilatus » 14 okt 2016 07:18

lynx skrev:Nåväl "halvbildat folk" - vad är dess kriterium för att platsa där?

Vad jag skrev: Njae, bara under förutsättning att vi är införstådda med hur vi använder ordet, i sin kontext fungerar det som halvbildat folk numera älskar att uttrycka det.

1. Att använda ordet "pump" för hjärta fungerar om det av sammanhanget framgår att det är hjärtat det syftar på.

2. "Pumpen" fungerar alltså i sin kontext. Men det är ett sätt att uttrycka sig på som jag gärna avstår från. Kontext = ett skriftställes sammanhang med det föregående och efterföljande.

3. Som jag uppfattar det säger många "kontext" där de lika gärna kunde sagt "sammanhang". Det är ett modeord som jag uppfattar det, Kontext är ett viktigt begrepp inom strukturalism och postmodernism.

4. Vad jag avsåg med att skriva "i sin kontext fungerar det som halvbildat folk numera älskar att uttrycka det" var endast ett förtydligande. I det ligger en allmän kritik mot överanvändningen av modeord som skall verka trendriktiga. Att använda ett mer komplicerat ord när ett enklare duger lika bra (exempelvis kontext i stället för sammanhang).

5. Ett par referenser: Thomas Steinfeld, 13 missuppfattningar om bildning. Svenska Dagbladet den 9 jan, 2016 och
Rebecka Kärde, Den tvetydiga bildningen. Arbetaren den 13 okt 2013

6. Hoppas det besvarar din fråga. Det jag skrev var inte riktat mot dig eller någon annan på detta forum.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Går det kommunicera alls?

Inläggav Anne » 14 okt 2016 09:08

Ja, då förstår jag. Tack!


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster